Élénkülő vállalkozási kedv jellemzi a magyar gazdaságot: mintegy 15 %-kal nőtt az újonnan alakuló vállalkozások száma és a hitelfelvételi kedv is erősödött. Az elmúlt 2-3 évben lendületet vett a kisvállalkozói hitelezés, igaz ez mind a klasszikus, éven belüli folyószámla-és forgóeszköz típusú hitelek felvételére, mind a beruházási hitelekre. Nőtt a beruházási hajlandóság, ami jól mutatja, hogy a vállalkozók szerint érdemes beruházni a növekedésbe.
Ezt megalapozza az alacsony kamatkörnyezet, segítik az államilag támogatott hitelkonstrukciók, és a bankok által hasonlóan kedvező feltételekkel nyújtott saját forrású hiteltermékek is.
„Az év első kilenc hónapjában mi is lépést tartottunk a piac lendületével, bizonyos területeken jelentősen javítottunk a korábbi pozícióinkon. Hitelállományunk 13 %-kal bővült, az új hitelkihelyezések 30%-kal nőttek, az új kisvállalkozói ügyfelek száma pedig 41%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, ezek eredményeként az üzletág bevételei 15%-kal növekedtek. Ezzel a 0-200 millió forint közötti szegmensben a 3. helyezést, míg az 50-200 millió forint közötti árbevétellel rendelkező vállalkozásoknál 2. helyezést értük el” – mondta el mondta el Dancsné Engler Bernadett, a Budapest Bank kisvállalkozási üzletágvezetője.
A cégek számára a hitelválasztásnál a legfontosabb szempont az alacsony kamat, majd ezt követi az egyszerű igénylési folyamat és a gyors folyósítás. A kisvállalkozók azt várják el a bankoktól, hogy a vállalkozásuk igényeinek és élethelyzetének megfelelően szakértő módon, rugalmasan és az ajánlatokat személyre szabva szolgálják ki őket.
„Ezeket az elvárásokat termékfejlesztésünk során is figyelembe vesszük, így például a kisvállalkozásoknak szóló hitelajánlatainkat is ezek mentén alakítottuk át ebben az évben. Mindezek nyomán a maximum 200 millió forint éves nettó árbevételű gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók 18 hónapos működési múlttól nálunk már akkor is hitelhez juthatnak, ha EVÁ-sok vagy KATÁ-sok. Az igénylés gyors és rugalmas: a bank előre tájékoztatja az ügyfeleit a szükséges dokumentumokról, és a dokumentációs igény is minimális, pl. gazdasági társaságok esetében főkönyvi kivonatra sincs szükség. A kölcsönök szabadon felhasználhatók a vállalkozás gazdálkodásával összefüggésben, hitelkiváltásra is, tárgyi fedezet nélkül. Például a folyószámlakölcsönnél egy a lejáratnál visszafizetés nélkül megújítható keretösszeget hagy jóvá a bank a folyószámlán 12 hónapos futamidőre, az éven túli kölcsönt pedig 13 és 72 hónap közötti futamidőre nyújtjuk fix havi törlesztőrészlettel” – emelte ki Dancsné Engler Bernadett.
A banki termék- és szolgáltatáspaletta egyre inkább uniformizálódik, mindez intenzív árazási versennyel párosul. A banki szolgáltatások és termékek közötti különbség az áron túl elsősorban abban mutatkozik meg, hogy ezeket mennyire könnyen tudják elérni az ügyfelek, milyen az együttműködés a kapcsolattartójukkal, mennyire elérhetőek a bankfiókok az online értékesítési csatornák vagy digitális szolgáltatások. Sokszor az utóbbiak döntenek egy-egy szolgáltató mellett vagy ellenében.
Az elmúlt időszakban, a digitalizációval és az okos eszközök fejlődésével párhuzamosan, a szolgáltatás teljessége – az hogy, mennyire oldja meg az adott problémát – és a minőségé vált hangsúlyossá. Ez a trend már jelen van a pénzügyi, illetve banki szolgáltatók piacán is, ami a jövőben a bankválasztás elsődleges szempontja lehet. Hosszú távon azok a szolgáltatók tudnak előnyre szert tenni, akik az ügyféligényt és az ügyfélélményt helyezik egyre tudatosabban előtérbe, akik elsősorban megoldásokat és nem terméket értékesítenek, így növelve az ügyfélélményt.
„Úgy látjuk, hogy a magyar kisvállalkozások hatékonyságát és ezzel együtt versenyképességét folyamatosan lehet növelni, és ebben fontos szerepe van a megfelelő időgazdálkodásnak. Bankunk szeptemberben 500 cégvezető megkérdezésével egy a magyar vállalkozók időmenedzsmentjét vizsgáló kutatást végzett. Ebből kiderült, hogy a cégek vezetőinek túl sok idejét rabolja el az adminisztráció, különös tekintettel a számlázásra és banki ügyek intézésére, holott ezt az időt akár új ügyfelek szerzésére, vállalkozásuk vagy önmaguk fejlesztésére is fordíthatnák. Ezen a problémán fog segíteni a jövő év elején bevezetésre kerülő, digitális megoldásokra épülő pénzügyi asszisztens termék- és szolgáltatáscsomagunk, amellyel jelentősen tudjuk javítani a vállalkozások időgazdálkodásának hatékonyságát”– mondta el Dancsné Engler Bernadett, a Budapest Bank kisvállalkozási üzletágának vezetője.
A bank meggyőződése, hogy olyan innovatív megoldásokat kell nyújtania az ügyfelei részére, amelyek azonnali segítséget és választ adnak a kutatásban is felismert problémákra, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy arra fordítsák idejüket, ami igazán fontos a számukra: családjukra, tudásbővítésre vagy üzletfejlesztésre.
(x)