A franchise rendszert a kilencvenes években ismertem meg, amikor egy benzinkutat üzemeltettem szülővárosomban, Budapesten. Miután az a cég más üzleti formára váltott, más üzlet után kellett néznem, elmentem egy franchise-találkozóra, ahol nagyvállalatok kerestek partnereket, köztük a McDonald's is. Innen még hosszú volt az út a 20 éves szerződés megkötéséig: az egyéves tréning alatt minden munkafolyamatot meg kellett tanulnom, a krumpli sütéstől a padló sikálásig, a különböző szintű vezetés elméletig. A tanulás időszaka végül 1998. december 1-én zárult azzal, hogy elvégeztem egy kurzust a McDonald's saját felsőoktatási intézményében, a chicagói Hamburger Egyetemen. Ebben az időszakban nem volt lehetőség, hogy éttermet kapjak Budapesten, így kötöttem ki Kecskeméten, ahol átvettem egy vállalati üzemeltetésben lévő étteremet. 2002. március 15-én megnyitottunk Kecskeméten egy Drive éttermet, majd egyet 2007-ben Szekszárdon, másfél éve pedig Szolnokon kínálkozott egy lehetőség, amit megragadtam.
90 étterem van Magyarországon, és 21-en vagyunk franchise partnerek, jellemzően 1-3 étteremmel. A debreceni kolléganőmön kívül nekem van még négy éttermem, ez ma ritka dolognak számít.
Fontos nekem a cég, hiszen 18 éve erről szólnak a napjaim, miközben az évek során közepes vállalkozásból egy viszonylag nagy céggé váltunk.Ezek szerint kifejezetten kereste a franchise partneri lehetőséget, miután megismerte ezt az üzleti formát. Miért tartotta ezt előnyösnek?
Főleg a biztonság és a kiszámíthatóság és a több mint 60 éves világszerte szerzett tapasztalat miatt. A központtal közösen meghatározzuk, hogy mit áruljunk, útmutatást kapunk, hogy hogyan készítsük el, sőt még az alapanyagok beszerzésében is a segítségünkre van. Például egy gyenge burgonyatermés esetén, ha szükséges, a beszerzési osztály akár a világ másik részéből is hozat Magyarországra burgonyát. Heti kétszer megáll az éttermeknél a kamion, és mindent hoz a központi raktárból, amit megrendeltem. Annyira szigorúak az élelmiszerbiztonsági szabályok, hogy minden alapanyag csak a vállalat által előzetesen ellenőrzött beszállítótól érkezhet. A világon mindegyik üzletben ugyanazok a berendezések, gépek vannak, mindenre van egy sablon: egy gombnyomás, egy fordítás, minden a legkisebb részletig ki van találva, így biztosítható mindig ugyanaz a minőség. Akinek szakács vagy vendéglátós végzettsége van, lehet, hogy nehezen tudja ezt elfogadni, mert a konyhai folyamatokban nincs tere az egyéni kreativitásnak. Nekem műszaki végzettségem van, ezért a szabályozottság egyáltalán nem zavar, sőt talán kifejezetten fekszik is nekem.
Biztosabb út lehet ez egy vállalkozónak, mint egy önálló étterem elindítása?
A Franchise Szövetség statisztikája szerint 10 önállóan induló új vállalkozás közül egy marad életben, míg franchise rendszerben ötből négy életképes marad, hiszen franchise egy kipróbált, tapasztalatokra épülő, működő rendszer. Az ember teljesen észrevétlenül megtanulja azt a munkamódszert, amitől a világ 110 országában 36 ezer étterem sikeresen működik.
Úgy gondolom, hogy érdemes volt belevágni, mert az út ki van taposva: aki az előírt szigorú szabályokat, kötelezettségeket betartja, sikerre van ítélve.
A háttér biztonságot és stabilitást nyújt, ami miatt egyébként a bankok is szeretnek minket. A bankok támogatása nagy segítség a fejlődésben, de nem mindegy, hogy az ember kivel működik együtt. Azt várom el a bankomtól, amit az éttermeinkben is a legfontosabbnak tartok: gyors, és profi kiszolgálást, kedves és segítőkész kollégáktól. Egy hosszú mérlegelési folyamat után kerültem nemrég a CIB Bankhoz, de az eltelt időszak bebizonyította, hogy nagyon jó döntés volt: maximális a segítség, amit kapok. Számíthatok támogatásukra közös sikerünk elérése érdekében.Három betű a válaszom:
- Q mint minőség (quality);
- S mint kiszolgálás (service);
- C mint tisztaság (cleanliness).
Az a célunk, hogy az emberek szeressenek bejönni hozzánk, és ne csak a termékek miatt: kapjanak mindig személyes figyelmet, egy mosolyt, egy ajándékot, azért jönnek, hogy élményt kapjanak, amit részben a munkatársainkon keresztül kaphatnak meg, ezért nagyon fontos, hogy olyanok legyünk, mint egy nagy család. Ezért igyekszem jó hangulatot teremteni, és
a kollégákat nem alkalmazottakként kezelem: inkább az apjuk szeretnék lenni, nem pedig a főnökük. Többet vagyunk együtt a munkahelyen, mint a családunkkal, és ha feszültség van köztünk, azt a vendégek is érzik.
Az egyik dolog, amire a legbüszkébb vagyok a szeretet, amit a dolgozóimtól kapok. Ezek mellett sok mérőszám van, ami alapján a központ folyamatosan minősít bennünket: külső-belső auditok havonta többször és nemzetközi megmérettetések, tehát maximálisan be kell tartani a standardokat. Ezenkívül egy plusz, ami mindig is fontos volt nekem, hogy hasznos tagja legyek a közösségnek, amiben élek: a megtermelt profitból támogatok óvodákat, iskolákat, alapítványokat és sportegyesületeket. A Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítvány egyik legnagyobb támogatójaként már háromszor kaptam díjat. Inkább ezekben a tettekben és a másoknak okozott örömben mérem a sikert, mint százalékokban vagy profitban.Úgy gondolom, hogy több éhes has nem lesz, így mindenképpen konkurenciát jelentenek ilyen értelemben nemcsak a hamburgeresek, hanem a pékségek, a pizzások vagy a gyrososok is. A McDonald's azonban nem csak egy gyors megoldás az éhségre, hanem a többi éttermi élménytől jól megkülönböztethető és mindenki számára más, személyes érzés. A Meki egyik legnagyobb előnye, hogy kiszámítható: a minőség mindenhol azonos, a gyorsaság, tisztaság, és nem utolsó sorban az ár. Ha egy család bemegy egy étterembe, pontosan tudja, hogy mit kap, mennyit kell fizetnie. Ezenkívül a nap 24 órájában nyitva vagyunk, és olyan szolgáltatásaink is vannak, mint az autós kiszolgálás,Wifi, McCafe vagy a játszótér. A lényeg, hogy tudjuk, mit várnak el tőlünk a vásárlóink, és azt meg is adjuk nekik.
Azon két ember közé tartozik, akiknek a legtöbb éttermük van a vállalat franchise partnereként Magyarországon. Van olyan törekvése, hogy további éttermeket üzemeltessen?
A vállalat szeretné erősíteni a franchise rendszerét, én pedig érzek magamban energiát, és az általam működtetett rendszerek is jól működnek ahhoz, hogy akár további 2-3 éttermet is üzemeltessek. A négy éttermemben több mint 200 kollégával dolgozom, illetve egy nagyon komoly menedzsment csapattal. Ezek a vezetők 16-18 éve velem vannak, így bátran támaszkodhatom rájuk, és úgy gondolom, hogy ez a sikerünk kulcsa. 59 éves vagyok, de messze nem érzem magam annyinak, aminek az egyik oka, hogy a kollégáknak körülbelül a fele diák, akik fiatalon tartanak. Kedvelt foglalkoztatóhely vagyunk a fiatalok körében, sok diák nálunk találkozik először a munka világával. Mindkét fiam mellettem dolgozik, egyikük az abszolút helyettesemként, így az utánpótlás miatt sem kell aggódnom, tehát lelkesen várom az újabb kihívásokat.