Prémium

Így lehet növekedni egy válságos ágazatban (x)

Portfolio
A Fino-Food tejfeldolgozót a kaposvári tejipar megmentőjeként tartják számon, és több élelmiszeripari díjat besöpört az elmúlt években. Folyamatosan bővül, annak ellenére, hogy a tejágazat gondokkal küzd, és a vásárlók tejtermékekkel szemben támasztott elvárásai is átalakulóban vannak. Szommerné Egyed Linda ügyvezető igazgató arról beszélt, hogy minek köszönhető a cég több mint tíz éve tartó töretlen fejlődése. Szerinte a hosszú távú siker titka a megbízható, stabil partnerek kiválasztása, a több lábon állás és a piacszerzésben pedig a folyamatos fejlesztés a kulcs.
A Fino-Food Kft. egy több mint 125 éves cég jogutódja, így hosszú múltra tekint vissza. A cég ügyvezetőjeként mire a legbüszkébb?

Büszke vagyok az elmúlt tíz éves fejlődésre, és arra, hogy nem lettünk azon tejüzemek egyike, amelyeket be kellett zárni, vagy folyamatos veszteség mellett üzemeltetni. Átlagosan 150-180 ezer liter tejet dolgozunk fel naponta, ami 2006 februárjában, pontosan tíz éve még csak 45 ezer liter volt. Azóta az éves árbevételünk is megtöbbszöröződött, az akkori 1,5 milliárd forintot a tavalyi évre 13 milliárdra növeltük. Közben létrejött egy jó termékkínálat a Fino márkanév alatt, mellyel szeretnénk stabil szereplők maradni a piacon.


Tehát tíz év alatt többszörösére nőtt a napi tejfeldolgozás és az éves árbevétel is, ami mind jelentős növekedés. A magyar vállalatok többségét főleg finanszírozási problémák akadályozzák a fejlődésben, továbblépésben. A Fino-Foodnak milyen pénzügyi háttérre volt szüksége ahhoz, hogy ilyen eredményeket érjen el?

Az összes beruházásunk és fejlesztésünk részben EU-s pályázatból, részben hitelekből valósult meg. Mivel közepes méretű vállalkozás vagyunk, sokat tudtunk pályázni az elmúlt időszakban, és emellett a pénzügyi partnereinkkel való együttműködés nélkülözhetetlen volt az előrelépéshez. A megtermelt hasznot folyamatosan visszaforgatjuk, illetve minden lehetőséget megragadunk a technológiánk fejlesztésére.

A banki hitelben gondolkozó vállalkozásoknak milyen tanácsot adna?

Az ilyesmiben egyrészt a számok döntenek, de fontos, hogy csak részben. Az elérhető hitelkonstrukciók közül ki kell választani a legelőnyösebb ajánlatot. Ez színtiszta matek, de az is lényeges, hogy meglegyen a bizalom a hitelező bank és a vállalkozás között, és tudjanak egymás fejével gondolkodni. Ezért vagyunk rendszeres kapcsolatban a CIB-bel is és nagy hangsúlyt fektetünk az együttgondolkodásra. A vállalkozásnak is maximálisan ki kell érdemelnie a bank bizalmát, például azzal, hogy stabil működést tud felmutatni. A Fino csoport például több lábon áll, nemcsak feldolgozóként működik, hanem saját, folyamatosan növekvő tehénállományunk is van, ami jelenleg a feldolgozott tejünk több, mint felét biztosítja.

Édesapám egy vertikumban kezdett el gondolkodni, amihez mindig hozzátettünk valamit, így ha az egyik pillér rosszabbul megy, a többire lehet támaszkodni.

Ezenkívül nálunk megoldott az utódlás kérdése, amely rengeteg szereplőt érint most a kkv-szektorban. Mivel többgenerációs családi vállalkozásról van szó, a hitelező bank is látja, hogy ha ad egy 20 éves hitelt, lesz, aki visszafizesse. Ez a finanszírozónak is ad egyfajta biztonságérzetet, éppúgy, ahogy a cég dolgozóinak is.

Így lehet növekedni egy válságos ágazatban
A tejüzembe érkező nyerstej először ezekbe a sterilizált, rozsdamentes acéltartályokba kerül.
Utalt rá, hogy az innováció az egyik mozgatórugója volt a növekedésnek. Milyen további fejlesztéseket terveznek a közeljövőben?

Az utóbbi években voltak nagyvolumenű beruházásaink: 2014 végén egy új üzemrészt alakítottunk ki, új technológiákat és új termékeket vezettünk be. A közeljövőben kisebb kutatás-fejlesztési projekteket tervezünk, amelyekben az egészségtudatos fogyasztói vonal kerül fókuszba. Az elmúlt 5-10 évben úgy látjuk, hogy a fogyasztók egyre inkább keresik az egészséges és a megbízható termékeket, amiről elhiszik, hogy valódi tej van benne.

Főleg a lassan középkorba lépő, világlátottabb generációra jellemző, hogy elkezdtek egy kicsit másként tekinteni az élelmiszerre, és nekik már nem az ár a legfontosabb szempont.

Persze nem minden tejtermék-kategóriára: a tej továbbra is nagyon árérzékeny, míg mondjuk a sajt vagy a tejföl kevésbé.

Így lehet növekedni egy válságos ágazatban
A sajtüzemben a sajtok formázását és sózását a csomagolás, majd az érlelés követi.
Ezek szerint felnőtt egy olyan fogyasztói generáció, amely másképp értékeli az élelmiszereket. Ez a megváltozott hozzáállás mennyiben alakítja át az értékesítési láncot?

Az értékesítési lánc is kénytelen alkalmazkodni, és leginkább a diszkontok fejlődésében érhető tetten a változás. Ők is rájöttek, hogy nem attól lesznek sikeresek, ha minél olcsóbb termékeket árulnak, és azóta már a nagy hipermarketek is követik a trendet, igyekeznek egyedi termékeket is bevenni a kínálatba. Így vagyunk jelen mi is a nagy hipermarketekben a 35 napos trappistával. Ezenkívül gyártunk vörösboros-diós sajtot és tokaji borral készült sajtot, amelyek stabilan jelen vannak a piacon, és bár egyelőre kicsi a szegmens, remélem, hogy hosszú távon erősödik.

Mostanában súlyos tejipari válságról beszélünk: túltermelés van az európai piacon, ami miatt csökkentek az árak, a gazdák pedig megritkítják a tejelőállományt. Mennyire érzi ezt veszélyesnek a Fino-Foodra nézve, hogy látja a céget és a piacot 2-3 év múlva?

Ez a helyzet nekünk sem kedvez, sőt, kemény év jön, amit túl kell élnünk. A tej piaci árának csökkenése mellett óriási probléma, hogy bár itthon a tejen kedvezményes az áfa, így is 18 százalék, amivel nehéz érvényesülni a piacon. Alacsonyabb áfával jelentősen tudna növekedni az összpiaci mennyiség.

A válság alakulásáról azt gondolom, hogy a telített időszak után hiány alakul ki a piacon, amihez néhányan nem tudnak majd alkalmazkodni, így várható egy átrendeződés. Mi most arra fogunk koncentrálni, hogy növeljük az értékesítést a nem árérzékeny termékkategóriákban.

Úgy gondolom, hogy a több lábon állás fog minket átlendíteni ezen, utána pedig stabil piacot teremthetünk a magasan feldolgozott tejtermékeinknek, ami hosszú távú stabilitást ad majd a cégvezetés harmadik generációjának.
Kasza Elliott-tal

PepsiCo Inc - kereskedés

Folyamatosan keresek olyan osztalékfizetőket, amiket nem örök tartásra, hanem pár hónapos kereskedésre vennék meg. Azért osztalékfizetőket, mert ha nem jön be az elképzelésem és nem emelked

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ledobták a cafeteriabombát: így robbanthatja fel a lakáspiacot az új kormánydöntés

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
cimlap