Prémium

Így született a kis családi vállalkozásból milliárdos játékáruház-lánc (x)

Portfolio
A REGIO Játék ma Magyarország legnagyobb játékáruház-lánca, amely 350 főnek ad munkát és 33 üzletet üzemeltet, idén 9 milliárd forintos árbevételre számítanak. A '82-es induláskor azonban még csak egyetlen üzlettel, klasszikus családi vállalkozásként működtek. A rendszerváltáskor az első nagy beszerzésük a LEGO volt, egy nyerges teherautóval hoztak belőle Magyarországra, így végre sokkal többen juthattak hozzá a korábban csak pult alól beszerezhető népszerű játékhoz. De például a Magic Baby gyűjthető babasorozat meghonosításában is nagy szerepet játszottak, és a diavetítők reneszánszát is az ügyvezető igazgatónak, Gyaraki Józsefnek köszönhetjük. A folyamatos stabil növekedést egyrészt igyekeztek mindig saját erőből finanszírozni, emellett bankjukkal, a CIB Bankkal is mindig megtalálták a közös hangot.




Portfolio: Mesélne egy kicsit a kezdetekről? Honnan indult a REGIO Játék?

Gyaraki József: 1982-ben nyitottuk meg az első játékboltot, összeszedtük a magyar gyártókat, bevettük a termékeiket a kínálatba. Akkor nagyon szűk volt a játékkínálat az országban, ezt mi kibővítettük, és ez volt a sikeres privát első játékbolt, amivel a vásárlókat megnyertük. 1982 után 1990-ig lehetett magánkereskedőként ebben a pozícióban maradni, majd 1990-ben alapítottuk meg a REGIO Játékot. Én voltam az egyik alapító két társammal együtt, akik azóta nyugdíjba mentek, és kivásároltuk őket a cégből. Most a családtagjaim, a gyerekeim és feleségem még az üzletrészek résztulajdonosai. Van olyan kollégám, aki még az első játékboltban kezdett, és azóta is nálam dolgozik.

Említette, hogy nagyon szűk volt a termékkínálat '82-ben. Ez mit jelent pontosan?

Ez is több ezer különféle terméket jelentett, amiket a magyar szerszámkészítők és műanyag-fröccsöntő kisiparosok képesek voltak előállítani. Külföldi vásárokból hozták a mintát, és az alapján megformázták a hasonló terméket, vagy újítottak rajta, és ezt hozták forgalomba. Azt láttam, hogy nem teljes a kínálat, annál sokkal több van a piacban, mint amit kihasználnak. Ezért gondoltam azt, hogy itt van egy rés a piacon. 1990-ben egyetlen üzlettel rendelkeztünk Pécs belvárosában, 10 fővel indultunk, mára 350-en dolgoznak nálunk. Az elmúlt évben már 7 milliárdos bevételt értünk el, de idén egy új megállapodás értelmében a LEGO-t nagyobb tételben forgalmazzuk, így most 9 milliárddal tervezünk.

Ebben a rendkívül gyors növekedésben szükség volt banki partner segítségére is?

Leginkább saját erőből hajtottunk végre beruházásokat, mindig úgy igyekeztünk a banki segítséget igénybe venni, hogy ez a biztos működést övezze. Nőhettünk volna gyorsabban, de mi a stabilitást választottuk, a lassú, de kiszámítható növekedést. Hosszú távon gondolkodunk, és a bankunkkal, a CIB Bankkal is mindig megtaláltuk a közös hangot az elképzeléseink mentén

Volt valamilyen húzótermékük, amivel elindították a vállalkozást a rendszerváltáskor?

Minden évben tavasszal ellátogatunk a nürnbergi játékvásárra, az első nagy beszerzésünk a LEGO volt, egy nyerges teherautóval hoztunk belőle Magyarországra. Ez akkoriban nagy szám volt, nagy befektetés és nagy kockázat.

Ezek szerint önnek köszönhetjük, hogy szélesebb körhöz is eljutott a LEGO Magyarországon?

Nem csak nekem, ez érdekes módon annak köszönhető, hogy nagyon korlátozottan állt rendelkezésre Magyarországon, mert kevés pénzt lehetett költeni importra, és akik már külkereskedők voltak korábban, a gyerekeiknek ilyet hoztak. A gazdag gyerekeknek volt Legója, ebből adódóan ez mindig egy státusszimbólum volt, hogy majd ha mi is gazdagok leszünk, veszünk Legót a gyereknek. Ez a fajta imidzs a legerősebb a világon, a Legónak ekkora sikere a játékok között sehol nincs, mint Magyarországon. Nem volt olyan erős a vásárlóerő, hogy megrohamozzák a boltunkat, de szépen eladtuk a készletet karácsonyra. Nyilván könnyű volt eladni azt, aminek nagy neve volt, anélkül, hogy egyáltalán reklámozták volna, hiszen annyira csöpögtetve került az országba, hogy csak pult alól lehetett hozzájutni. Aztán megjelentünk az első reklámjainkkal a tévében, a Família Kft.-ben, ez volt az első komoly sikere a Magic Baby színváltó pelenkájú műanyag babának. Ezzel vízben lehetett játszani, és ha hideg vízbe tettük, akkor elszíneződött a nadrág, és lehetett látni, hogy a baba fiú vagy lány.

Így született a kis családi vállalkozásból milliárdos játékáruház-lánc
Az erő velük van. Játékbolt hálózatot pedig játékosság nélkül nem lehet vezetni.
Miért döntöttek pont emellett a baba mellett?

Ma is nehéz előre megmondani, hogy melyik termék lesz igazi siker, ez annak idején méginkább így volt. Léteznek tradicionális játékok, amelyek mindig elkelnek, és vannak, amiket meg kell reklámozunk, és akkor erre odafigyelnek. A kezdettekkor például sokat segítettek a gyerekeink egy-egy játék "tesztelésében". Figyeltük őket, meddig játszanak egy játékkal, mennyire köti le őket, ez jó támpont volt. Ez a baba egy gyűjthető, zsákbamacska jellegű játék volt, és azért tudtunk eladni ebben az országban több 100 ezer darabot, majdnem egymilliót, mert ennek 30-40 féle változata volt. Ha úgy tetszik, ez volt a Kinder tojás elődje.

A forgalmazás mellett saját játékokat is gyártanak?

Igen, például saját kezűleg terveztem újra a gyermekkorunkból ismert diavetítőket, a futurisztikus ufó forma az én fejlesztésem. Egy olyan biztonságos diavetítőt terveztünk, amelyet elemmel lehet működtetni. Korszerű LED izzókat alkalmazunk, tehát nem melegszik, és izzót sem kell cserélni benne, a diafilm formátuma pedig ugyanaz, mint régen volt. De nagyon sok fejlesztésünk van, mivel minden játékot magyarítani kell. Például egy "Ki kicsoda?" játékot nem lehet angolul eladni, sőt, szinte mindegyik külföldi játékot igazítani kell valamilyen formában: vagy a szöveget, vagy a kiszerelést.

Így született a kis családi vállalkozásból milliárdos játékáruház-lánc
Még az irodákban járva is elég egyértelmű, hogy egy játékbolt hálózatot vezetnek innen.
Hogyan képzeljük el a stratégiai tervezést? Míg a brókerek az árfolyamokat nézik öt kivetítőn, Önök a meséket?

Régen ez úgy működött, hogy előbb jött a film, majd erre reagált a játékipar. Ma már minden elő van készítve, a filmmel egy időben ott vannak a játékok a polcokon, nekünk azt addigra be kell szerezni. Tudjuk, hogy milyen filmek mikor fognak megjelenni, azokra rendelést adunk le fél-háromnegyed évvel korábban. Most éppen a 7. Star Warsnál járunk, és a dinó téma idén új lendületet kapott a nyári Jurassic Park és a decemberi Dínó tesó filmmel is, de mindig készülnünk kell a következő hullámokra.

A megjelenés szakmai partnere a hazai vállalatok szakértője a CIB Bank.

(x)
Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
szenmonoxid riaszto gáz fűtés-biztonság-egészség-élet-karbantartás-lakás-megelőzés-otthon-szén-monoxid