A kutatás eredményeképpen a FŐTÁV összesített elégedettségi szintje a 100-as skálán 80,8 pont, ami 2012-höz képest 0,9 pontos, 2001-hez képest 4,3 pontos javulást jelent.
Noha a tavalyi év hozta az utóbbi 13 év legjobb eredményét, a kapott elégedettségi mutatók alapján a FŐTÁV Zrt. számos területen tervezi még tovább javítani szolgáltatását.
- Javítani fogjuk a hibaelhárítási szolgáltatásunkat, a kapcsolódó tájékoztatást, értesítést.
- Csökkentjük a távhőszolgáltatás árát.
- Tovább képezzük ügyfélszolgálati munkatársainkat a költségosztás és számlázási panaszok kezelésével kapcsolatosan, továbbá új megoldásokat dolgozunk ki a problémás folyamatokra.
Milyen OKOS megoldások szolgálják ezeket a célokat?
A FŐTÁV Zrt. idén sikeresen befejezte a "Hőközpont-korszerűsítés távfelügyeleti rendszer kiépítésével a FŐTÁV Zrt. távhőrendszereiben" című projektjét, melyhez az Új Széchenyi terv keretében 510 millió forint Uniós támogatást nyert el. A beruházás keretében 700 hőközpont került a felügyeleti központ ellenőrzése alá. A kiépített informatikai rendszer segítségével a keletkező hibákat a központ azonnal érzékeli, így a probléma elhárítása a korábbinál egyszerűbbé és gyorsabbá válik, míg a hőközpontok működéséről szerezhető nagy mennyiségű információ segítségével a teljes távhőrendszer üzemeltetése optimalizálható, ami jelentős energia- és költségmegtakarítást eredményez.
A központ 5000 egység kezelésére méretezett, ami a további fejlesztések és az összes hőközpont távfelügyeletbe kapcsolásának a lehetőségét is megalapozta. A beruházás teljes költsége meghaladta az egymilliárd forintot.
Rendszeresen visszatérő kérdés a távhőszolgáltató és a lakóközösségek között a szolgáltatási felelősség határa. A FŐTÁV fontosnak tartotta, hogy a korábbi káros gyakorlattal ellentétben meghúzza a határt közszolgáltatás és nem közszolgáltatás között. Utóbbi esetében az épületen belül, a hőközponton túl található rendszereken (radiátorok, csaptelepek, fűtési és melegvíz csövek stb.) végzett karbantartási munkákat értjük. A nem közszolgáltatási tevékenységhez kapcsolódó költségek a társaság működési költségét, ezáltal a fogyasztók által fizetendő alapdíjat terhelték. A költségek csökkentése érdekében 2013. január elsejétől - más szolgáltatókhoz hasonlóan - a FŐTÁV bevezette a kiszállási díjat, amit akkor kell fizetni, ha a hibabejelentés ezekre az épületen belüli rendszerekre vonatkozik, melyek karbantartása, hibaelhárítása nem része a FŐTÁV által kötelezően biztosított közszolgáltatásnak. Természetesen nem hagytuk magukra a fogyasztókat a korábbi gyakorlat megszüntetésével, a lakóközösségeknek lehetőséget biztosítunk Átalánydíjas Üzemeltetést Támogató Szerződés megkötésére, a szerződéssel rendelkezők részére az épületen belüli fűtési és melegvíz rendszeren végzett hibaelhárítással kapcsolatos munkák ingyenesek.
A meghibásodásokat persze egyszerűbb megelőzni, ennek legjobb eszköze a fűtési és melegvíz rendszerek korszerűsítése, ami jelentős költségmegtakarítással is jár, és nem csak a távfűtéses ingatlanok esetében kiemelt fontosságú. A legtöbb esetben a felújítás gátja a forráshiány. A FŐTÁV ezért azok számára, akik új fogyasztóként csatlakoznak a távfűtési rendszerre, olyan konstrukciójú előtakarékossági szerződést kínál, mellyel a szerződéses időszak alatt a lakóközösségeknek lehetőségük van jelentős összegeket lehívni fűtéskorszerűsítésre. A FŐTÁV-nak fizetett alapdíjból képzett előtakarékossági keret képzi ehhez a forrást.
A fűtéskorszerűsítés egyik fontos eleme, hogy modern, minimum havi leolvasást lehetővé tévő költségosztó berendezések kerüljenek felszerelésre a lakások radiátoraira. A jelenleg elérhető legmodernebb eljárás az on-line költségosztás, mellyel akár naponta nyomon követhető a fogyasztás, ami elősegít az energiatakarékosságot célzó beavatkozásokat a lakó részéről, azaz magas fogyasztás észlelése esetén takarékoskodni fog, és lejjebb tekeri a radiátor szabályozószelepét. A havi, vagy on-line költségosztás és adatszolgáltatás a távhőszolgáltató felé csökkenti a hibás adatszolgáltatás, vagy téves rögzítés esélyét és a lakók számára havonként követhetővé teszi a számlán a felhasznált hőt.
Nem a levegőbe beszélünk - működő OKOS-megoldások
Az "okos" jelző ebben az esetben az épület korszerű és környezettudatos jellegére utal. A projektre 2012-ben hirdetett pályázatot a FŐTÁV Zrt., hogy ezzel is ösztönözze a lakóközösségeket a tudatosabb energiafelhasználásra. A felhívás után 50 épület pályázott az 50 millió forintos keretre, melyből végül négyben valósulhatott meg a felújítás.
A szakemberek napelemeket szereltek a tetőre, a melegvíz-rendszert átépítették - jóval hatékonyabb lett a csövek hőszigetelése -, valamint beszabályozó szelepekkel szerelték fel a cirkulációs rendszert. Az okosmérésnek köszönhetően a fűtési és a használati melegvíz felhasználása is jóval átláthatóbbá vált, a napelemek pedig nemcsak az épületnek termelnek áramot, a többletet képesek visszatáplálni a hálózatra, ami tovább csökkentette a közös villanyszámlát, továbbá kiépítésre került az on-line költségosztó rendszer is.
A projekt mintaépületei a Rákos utcában, a Nyírpalota utcában, a Hadrianus utcában és a Lebstück Mária utcában találhatók. Alábbiakban a XV. kerületi Rákosi utca 100. alatt lakók megtakarításait mutatjuk be. A FŐTÁV Zrt. a felújításokhoz kapcsolódóan három rendszeren készített méréseket: a használati melegvíz esetében a hőfelhasználást, valamint a vízfelhasználást és a villamosenergia-megtakarítását vizsgáltuk.
A felújítás előtti időszakban (vagyis a 2012-es mérési évben) összesen 352 gigajoule energiát emésztett fel a háztartási melegvíz hőfogyasztása. A felújítási munkálatok után a vizsgált időszakban (2013-ban) 38,4 százalékkal csökkent a hőfogyasztás, ami az épület valamennyi lakására vonatkozóan összesen 345.000 Ft megtakarítást jelentett. A felújítás előtti időszakban az épület teljes vízfogyasztása 5599 köbméter volt, a munkálatok elvégzése után viszont 13,2 százalékkal kevesebb víz fogyott, mindössze 4861 köbméter. A napelemek felszerelésével szintén jelentős megtakarítást sikerült elérni: a tetőre szerelt panelek tavaly 314 nap alatt 83 779 forint áramköltség-megtakarítást eredményeztek. Teljes évről jelenleg még nincs adat, de a becslések szerint ez nagyjából 100 ezer forintnyi spórolást jelent 365 nap alatt.
Számos OKOS megoldással élt az az épület is, amely elnyerte idén a FŐTÁV által hirdetett versenyben a "Legtakarékosabbb épület" címét. Olyan házak jelentkezését vártuk, amelyek korszerűsítési programokkal és egyéb módszerekkel igyekeztek a távfűtési, melegvíz illetve az áramfelhasználást csökkenteni. A pályázat a jelentkező épületek 2006. és 2012. év közötti fogyasztását vizsgálta. A XX. kerületi Török Flóris utca 2/A épület fogyasztási adataival egy átlagos méretű lakás (52m2) távhőköltsége a korszerűsítéseknek köszönhetően mindössze havi 6.800 Ft (egyenletes díjfizetéssel számolva).
A FŐTÁV weboldalán valamennyi OKOS épület megtakarításának alakulását figyelemmel lehet kísérni, továbbá megtalálhatók a Legtakarékosabb épületek fogyasztási adatai is. Mindebből tisztán látszik: a távhőszolgáltatás is komoly alternatívát jelent a háztartásoknak abban, hogy a fogyasztásaikkal párhuzamosan a kiadásaikat is csökkenteni tudják.
FŐTÁV. Számoljon velünk!
(x)