Elon Musk nem csinált titkot abból, hogy a modern vadászrepülőgépeket, különös tekintettel az amerikai F-35-öst nem tartja túl sokra. Az elmúlt két napban több bejegyzésben is „elavultnak” titulálta a dizájnt, illetve nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a drónok lesznek a jövő légi hadviselésének királyai.
A Lockheed Martin F-35 Lightning II-es esetében egy szempontból egészen biztosan jogos a kritika: a gép kifejlesztése, gyártása és karbantartása az Egyesült Államok fegyveres erejének legdrágább projektje, a gépek ráadásul az előállítás nehézsége miatt rendszeresen késve kerülnek átadásra. Azt nagyjából minden katonai szakértő elismeri, hogy a mennyiség még az ilyen modern fegyverek korában is minőségi tényező, a lassú gyártás tehát valóban komoly probléma.
Abban is viszonylag nagy az egyetértés, hogy a jövőben a Musk által is preferált drónok sokkal komolyabb szerepet fognak játszani a légi hadviselésben, legyen szó felderítésről és szárazföldi csapásmérésről (amiben már most is bőséggel jelen vannak), vagy légvédelemről.
A techmilliárdos kijelentésével azonban van egy igen komoly probléma: úgy támadja a jelen haditechnikáját, hogy a jövő fegyverei még bőven a tesztelés fázisában vannak, messze nem harckészek.
Bár Musk egyik bejegyzésében igyekszik azzal érvelni, hogy az ötödik generációs vadászgépeket „általános iskolás matekkal” le lehet lőni, ez a kijelentése egyszerűen nem igaz.
Egy megfelelően kialakított lopakodó gép még mindig sokkal nehezebb célpont, mint az egyébként ideális esetben szintén nehezen kiszúrható, alacsonyan közlekedő drónok.
The F-35 design was broken at the requirements level, because it was required to be too many things to too many people. This made it an expensive & complex jack of all trades, master of none. Success was never in the set of possible outcomes.And manned fighter jets are https://t.co/t6EYLWNegI
— Elon (Musk) November 25, 2024
A techguru másik érve az volt, hogy az F-35-ös amolyan jolly joker: több feladat ellátására is alkalmas, de semmiben sem kiemelkedő. Ebben többé-kevésbé igaza is van, hiszen a Lightning II nem a leggyorsabb és nem a legtöbb hasznos teherrel felszálló vadászrepülőgép az amerikai arzenálban, azonban egyértelműen a legfejlettebb fedélzeti elektronikával és lopakodó képességekkel rendelkezik. Musk ezen érvével a legnagyobb probléma az, hogy a rendelkezésre álló szimulációk szerint az F-35-ös még így is le tudja győzni a világ összes vadászrepülőgépét, ilyen statisztikával semelyik, pilóta nélküli vadászrepülőgép-prototípus nem büszkélkedhet jelenleg.
Elon Musk kirohanásának azért is van komoly relevanciája, mert a dolgok jelen állása szerint a januárban hatalomra jutó Trump-adminisztrációban a techguru fog felelni a fölöslegesnek ítélt kiadások csökkentéséért, a milliárdos pedig már jelezte: első célpontja az F-35-ös lesz.
Az ugyanakkor továbbra is nyitott kérdés, hogy mit fognak tudni elérni. Az már most látható, hogy elnöksége első hónapjaiban Trump csúnyán össze fog veszni a notóriusan túl- és átláthatatlanul költekező védelmi minisztériummal. Az azonban egyáltalán nem biztos, hogy Musk komolyabb lobbierővel fog bírni, mint a fegyveripari óriás Lockheed Martin, ez pedig az amerikai fegyverkezés modern történelmében mindig döntő tényező volt.
Egy valamiben azonban kétségtelenül igaza van Musknak: a belátható jövőben egyre több, egyre modernebb katona drón fog a piacra kerülni, amelyek előbb vagy utóbb valószínűleg át fogják venni a szerepet a pilóták irányította gépektől. A katonai vezetők gyakran konzervatívok, jobb szeretik a régebbi, de kipróbált technológiát, de ahogyan a történelem során eddig mindig, úgy most is be fogják adni a derekukat.
A fontosabb kérdés inkább az, hogy mikor, és egyáltalán nem vagyunk meggyőződve róla, hogy erre néhány éven belül sor fog kerülni.
Címlapkép forrása: Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto via Getty Images