Portfolio.hu: Kérem, beszéljen a cég megalapításának történetéről és kezdeti tevékenységéről! Hajdu Tamás: Gyakorlatilag több mint 20 éve, 1992 óta vagyunk jelen a magyar piacon, a cég a svájci Alusuisse alumíniumipari konszern leányvállalataként, disztribútoraként működött. Kezdetben 3-4 fővel indult a társaság, fokozatosan ismertettük meg a céget és termékeit a piacon. Két évvel később az osztrák Alusuisse Austria közvetlen irányítása alá került a cég, így a magyar viszonyokat, a magyar mentalitást jobban ismerő irányító partnerünk lett. Fő tevékenységünk abban az időben az alumíniumipari félgyártmányok (lemezek, rudak, csövek, vastaglemezek, profilok) értékesítése volt raktárról, döntően ipari felhasználásra. Emellett az Alusuisse egyik speciális profilcsaládját hoztuk forgalomba, amelyeket kamionfelépítmény-gyártó cégek használtak fel. Ez egy komplex szolgáltatás, a felépítmény-gyártók igényeinek megfelelően "lego-szerűen", méretre vágva, előkészítve gyártjuk le a szükséges anyagokat, beleértve azokat a nem alumíniumból készült kiegészítő egységeket is, amelyek a kamionok felépítéséhez szükségesek. P.: Honnan indult az Amari Kft. és hova jutott mára? Milyen fejlődési utat járt be a cég? H. T.: A kezdeti időszakban egy 300 négyzetméteres raktárral rendelkeztünk, majd a 2000-es évek elejére világossá vált, hogy hosszú távon mindenképpen nagyobb területre van szükségünk, optimális belmagasságra és raktárhelyiségekre. Ezért banki segédlettel 2002-ben nyitottuk meg a 3500 négyzetméteres raktárépületünket, amelyhez 720 négyzetméteres irodaépület is tartozik. Új telephelyünkön már magasabb létszámmal, és jóval nagyobb árukészlettel álltunk a vevőink rendelkezésére. Nem sokkal később, 2003-ban az Alcan kanadai alumíniumipari-óriás tulajdonába kerültünk, így lehetőségünk nyílt arra, hogy a francia menedzsment-kultúrát is megismerhessük. A romániai terjeszkedésünk is erre az időszakra esett, abban az évben alapítottuk meg nagyváradi leányvállalatunkat. Végül 2008-ban amerikai tulajdonba került a vállalat, azóta lett a nevünk Amari Hungaria Kft. 2012 őszén a cég szerves részét képező önálló profitcenterét, a rozsdamentes divíziót is megnyitottuk, így ma már nem csak alumínium, hanem rozsdamentes acél termékek is felkerültek a palettánkra. A 2013-as évben az árbevételünk 6,9 milliárd forint volt, a dolgozói létszámunk pedig 47 fő. P.: Az alumínium világpiaci ára jelentősen csökkent az elmúlt néhány évben. Ez mennyire látszott meg a cég árbevételén illetve profitján? H. T.: Az alumínium termékeink árát nagyban meghatározza egyrészt az euró árfolyama, másrészt az alumínium világpiaci ára, tekintve, hogy 90 százalékban nyugat-európai gyárak termékeit vásároljuk meg, és értékesítjük. Ezért lényeges, hogy a nagy tételben és tartósan tőlünk vásárló vevőinkkel keretszerződéseink legyenek, amelyben az árképzés szabályait rögzítjük, általában a londoni árutőzsde (LME) aktuális árfolyamaihoz fixáljuk az árakat. Az alumínium árfolyama ugyanis egyetlen év alatt akár 20-30 százalékos mozgást is mutathat. A 2008-as csúcson 2000 euró/tonna felett is járt az alumínium árfolyama, amely aztán a recesszió mélypontján közel felére zsugorodott, tavaly 1300 és 1600 euró között mozgott. A keretszerződések mellett árfolyambiztosítással és valutafedezeti vásárlással is csökkentjük az árfolyam-kockázatunkat. Az euró árfolyamának változás egyébként korábban éves szinten nagyjából kiegyenlítetten eredményezett árfolyamveszteséget és -nyereséget, de veszélyesebb a mai helyzet, amikor folyamatosan gyengül a forint. P.: Mivel tudták a termékeiket versenyképesebbé, jobban eladhatóvá tenni? H. T.: Eredetileg kereskedelmi cégként határoztuk meg magunkat, termékeinket méterben, szálban, táblában, vagyis egészében értékesítettük. De tudatosan, folyamatosan bővítettük a szolgáltatást, és a termékeinket ma már jobban feldolgozott formában árusítjuk. Ez azt jelenti, hogy például a vastaglemezeinket méretre vágva értékesítjük, így a vevőnél nem keletkezik hulladék, és kevesebb munkával használhatja fel az árut. Nagy teljesítményű és pontos darabológépekkel rendelkezünk, illetve szükség esetén két (CNC) szerszámgéppel további finomításokat végezhetünk el a termékeken. Ezek a munkálatok még mindig az alapanyagok előkészítéshez tartoznak, de összességében nagyobb hozzáadott értékű termékeket tudunk így előállítani és értékesíteni, és a vevők megtartásában is fontos szerepe van ennek. P.: Ön szerint mi a siker titka a magyar KKV-szektorban? H. T.: Úgy gondolom, a vállalkozások sikere a csapatban, a munkatársakban rejlik. Német nyelvterületen sokat foglalkoznak a vevő-megelégedettségi mutatóval, felmérésekkel, kérdőívekkel mérik, statisztikákat készítenek erről. Svájcban, Ausztriában kiemelten fontos, hogy a vevő-megelégedettségi mutató mennyire magas, sokszor elhangzik, hogy a vevőért vagyunk, a vevőből élünk. Mi ezt úgy "magyarosítottuk", hogy a legfontosabb a vevők megelégedettsége mellett a dolgozók megelégedettsége. A vevőket nem tudjuk megnyerni, ha a dolgozók nem elégedettek a munkájukkal, a munkakörülményeikkel, a javadalmazásukkal. 1992 óta nálunk gyakorlatilag minimális a fluktuáció, a dolgozók többsége 15-20 éve dolgozik a cégnél. A cégek igazi értéke tehát a felhalmozott szellemi tudásban, és egy jól motivált csapatban rejlik. A hazai vállalkozások szakértő partnere a CIB Bank Zrt. (x)