Portfolio.hu: Mesélne nekünk egy kicsit a cég múltjáról, és hogy miképpen sikerült egy vállalat romjaiból jól működő, eredményes céget felépíteni?
Kottán Csaba: A Göbész Kft. 1990-ben alakult, a Közmű és Mélyépítő Vállalat megszűnése után a korábban ott dolgozók egy része alapította a céget. A piaci igények kielégítésére (ár/érték arány) nem lehetett fenntartani az előző rendszerben megszokott munkatempót, a dolgozóknak folyamatosan munkát kellett adni. Ezért a cég annak ellenére, hogy fő profilja a betonelemek gyártása volt, asztalosipari termékek előállításával, és acélszerkezetek kivitelezésével is próbálkozott. A 90-es évek vége felé egyre több családi ház épült Gödöllő környékén, az építési vállalkozók pedig kezdtek rájönni, hogy sokkal előnyösebb számukra előrekevert betont alkalmazni (egyenletesebb minőség, jobb ár, gyorsabb munka), mint helyszínen keverni, ezért egyre több megrendelést kaptunk, és stabillá vált cégünk működése. Az ezredforduló idején kezdődő építkezési láz láttán fejleszteni kezdtük telephelyünket, ami teherautók vásárlásával kezdődött, majd elöregedett keverőgépeinket cseréltük újra, így a környék legmodernebb technológiájával büszkélkedhettünk, és erős versenytársává váltunk a multinacionális betongyártó cégeknek.
P.: Ezzel azonban még nem ért véget az újítások sora. Milyen irányba lépett tovább a cég?
K. Cs.: A fejlesztéseket a betonacél előkészítő műhelyünkben folytattuk. Első lépésként megvásároltuk a szomszédos ipartelep 1.000 m2-es csarnokát, majd korszerű, számítógép-vezérlésű gépekkel szereltük fel, így kapacitásunk a műszakonkénti 4-5 tonnáról 20-25 tonnára emelkedett azonos létszám mellett. A termelékenység fokozása segített abban, hogy egyre nagyobb építkezésekre tudjunk szállítani, így rendelésállományunk négyszereződött. A késztermékek logisztikája egyre nagyobb gondot jelentett, ezért 2007-ben építettünk egy 3.000 m2-es csarnokot, és áttelepítettük a gyártósorokat. A további fejlesztések eredményeként kapacitásunk április óta meghaladja az 50 tonna/műszakot, ekkora termelékenységgel jelenleg csak 2-3 cég büszkélkedhet Magyarországon. A költözés után megüresedett csarnokot szerettük volna minél jobban kihasználni, ezért új technológiákat kerestünk, így találtunk rá a sertés taposórács gyártó gépsorra, ami kis helyigényű, közepes kapacitású megoldás volt, viszonylag kis beruházással.
P.: De mégis honnan jött az ötlet, hogy sertés taposórácsot kezdjenek el gyártani? Hiszen a hazai állatállomány hosszú évek óta csökkenő tendenciát mutat.
K. Cs.: Az állattenyésztésről nem sokat tudtunk, ezért felvettük a kapcsolatot egy sertés-tartástechnológiával foglalkozó céggel, aki biztosított minket, hogy ha magas minőséget gyártunk, annak biztosan lesz piaca, mivel térségünkben mindenki 20-30 éves technológiát használ, ezáltal az elemeik minősége nem kifejezetten jó. Miután belevágtunk a beruházásba, bebizonyosodott, hogy partnerünknek igaza volt, a terméket azóta Ausztriába, Horvátországba, Szlovákiába, Romániába és természetesen a hazai piacra is szállítjuk, és mindenhonnan kedvező visszajelzéseket kapunk elégedett ügyfeleinktől. Optimizmusra adott okot, hogy a sertésállomány növelése kiemelt fontosságú cél az ország számára, és az EU-s pályázatok megnyitásával láttunk erre irányuló törekvéseket, valamint a szigorodó uniós előírások miatt növekednek az állattartási követelmények, ezért az állattartóknak rövid határidőn belül át kell állniuk a mélyalmos tartásról a trágyarácsosra. A piac igényeihez és saját politikánkhoz igazodva ezen a téren is fejlesztésbe kezdtünk, és vásároltunk egy jóval nagyobb kapacitású félautomata gépet, mely alkalmas nagyobb méretű, szarvasmarhák tartásánál használatos taposórács gyártására is.
P.: Ön miben látja a hazai KKV-k fejlődési, növekedési lehetőségeit?
K. Cs.: Véleményem szerint a KKV-szektor fejlődésének kulcsa a magas minőségű termékek előállítása, illetve szolgáltatások nyújtása, nagyfokú rugalmasság mellett. Nem a tömeggyártásra kell koncentrálni, hanem a folyamatos fejlesztésre, innovációra, az egyedi megoldásokra.
P.: Ön szerint mi a siker titka?
K. Cs.: A jó piaci pozíció megszerzéséhez, illetve megtartásához rengeteg munka, kitartás és elkötelezettség kell, ennek hiányában csak rövidtávú sikereket lehet elérni. A mi cégünk minden beruházásnál hosszú megtérüléssel számolt, és elnézve sok konkurensünk pályáját ez utólag jó döntésnek bizonyult. Remélem, hogy aktuális fejlesztéseinkről ugyanezt mondhatom el a jövőben.
A hazai vállalkozások szakértő partnere a CIB Bank Zrt.
(x)