Egy évtized sem kellett ahhoz, hogy Magyarországon a könnyen hozzáférhető és használható nyílt forráskódú programok használata népszerűvé és stabillá váljon. Ezt a hullámot sok informatikai cég kísérelte meg meglovagolni, de keveseknek sikerült átlagon felül teljesíteni és egyedi szolgáltatásaival igazán magasra törni. A Liferay közéjük tartozik.
Hollandia, Nagy-Britannia és Oroszország után már Magyarország is a nyílt forráskódú szoftverek (bárki által díjmentesen hozzáférhető, személyre szabható szoftver, a fejlesztő felé történő visszajelzés által bárki hozzájárulhat a szoftver jobbá tételéhez - a szerk.) bevezetésének és népszerűsítésének útján halad.
Az említett programok terjedését megfigyelve egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy általános tendenciáról beszélhetünk, amely az uniós tagállamokkal együtt Magyarországon is exponenciálisan növekvő pályát ír le. Vagyis nyílt forráskód, nem csak megtakarítási megoldás, hanem már etalon. Ezen felül nem csupán költséghatékonysága és a tiszta versenyt elősegítő jellege miatt támogatják és kedvelik sokan a nyílt forráskódú szoftvereket, hanem azért is, mert rendelkezik egy olyan tulajdonsággal, amely egy szoftverről nem jutna eszünkbe: közösségformáló ereje van.
Maga a jövő
Mi is a termék? A Liferay-féle portálépítés olyan mint a puzzle, vagy a lego. Keretrendszert ad, bármivel integrálható, egybeépíthető, rá és melléfejleszthető, és zökkenőmentes átállást biztosít régi és új között - vallják a szakemberek. Mindemellett gyorsan fut, a könnyen alakítható felhasználói felületek pedig növelik az alkalmazottak és ügyfelek hatékonyságát. A termék olyan mint az amőba, sokat tud és szerteágazó, és még fizetni sem kell érte. Mármint a termékért. Az autót ugyanis ingyen kapjuk, fizetni a pedig a szervizben kell. A modell pedig maga lehet a jövő, az informatikai evolúció következő lépcsőfoka.
A fejlesztőközösség mondja meg mire van épp a legnagyobb szükség
A magyarországi leányvállalattal is rendelkező, amerikai tulajdonban lévő Liferay szoftverfejlesztő cég ezt a közösségformáló erőt domborította ki és fordította a javára. A vállalat felismerte azt a lehetőséget, ami felhasználóinak előtérbe helyezésében rejlik: aktív felhasználói közösségek fejlesztésével, az ügyfelek és fejlesztők közvetlenebb kommunikációjával jelentős előnyre tehet szert, hiszen a velük való együttműködés hozzájárul az adott termék fejlesztéséhez és sikeréhez. Azt fejlesztik amit a közösség megszavaz.
Bővülő budapesti központ
A 2002-ben alapított Liferay gyors fejlődésnek indult, 450 alkalmazottjával mára már 18 országban van jelen. A cég termékeit több mint 700.000 vállalat használja, és több mint 85 szolgáltató teszi elérhetővé világszerte. A Liferay legnépszerűbb terméke az ingyenes, közösségi portálszoftver, amelynek licencalapú céges verziója vállalatok intranetes (belső), illetve internetes megjelenésének is keretét adja. A növekvő és szerteágazó igényeket kiszolgálva a Liferay 2004-ben - professzionális szoftverei mellett - létrehozta szolgáltató csoportját, mely tréningek, tanácsadás és támogató szolgáltatások biztosítását is magában foglalja ügyfelei számára. A magyarországi, alig három éve megalakult Liferay Hungary leányvállalat alapvetően "Support Center" funkciót lát el, vagyis a budapesti 44 fős ügyfél- és technikai támogatási központ innen szolgálja ki a többszáz ügyfelet szerte a világban. "Az ok, amiért a vállalat Magyarországot választotta erre a funkcióra, az a rendkívül színvonalas mérnökképzés, a stabil forintárfolyam és infrastruktúra, továbbá az a tény, hogy a mérnökök angol szakmai nyelvi ismeretei is átlagon felüliek." - tette hozzá a szakember.
Szenvedélyre építve - közösségépítés kívül és belül
Szemán Enikő, a Liferay Magyarország HR vezetője szerint a vállalat egyik legfontosabb sikere legalább annyira rejlik a cégkultúrában, mint az üzleti modellben.
A Liferay a szenvedélyre épít és büszke lelkes dolgozóira. "Mi az a vállalat vagyunk, ahol a nálunk dolgozó emberek nem csupán teljes szívből alkotnak, de érzik és értékelik a családhoz tartozás jelentőségét. Talán furcsa, de nálunk nem csupán az a ritka ha valaki felmond, az is ritka, ha mi mondunk fel. A 2014-es évben is létszámnövekedést tervezünk, elsősorban programozók alkalmazásával." - vetít előre Szemán Enikő.
A kemény munka gyümölcse
Az egyedülálló struktúra és úttörő cégmodell adta nehézségek megtérülni látszanak: a Liferay termékeit olyan nagyvállalatok használják, mint az Allianz, a Benetton, a Cisco Systems, a Lufthansa, T-Mobile, Vodafone, hazai piacon pedig - a teljesség igénye nélkül - a Mavir, a Raiffeisen Bank, illetve a Fundamenta, de ezen túl a cég szoftvereivel az ENSZ és a francia védelmi minisztérium is elégedett.
Ügyfelei elégedettségét azonban szakmai szervezetek is elismerik, így a Liferay számos díjjal büszkélkedhet. Ezek közül csak néhányat említve: 2006-ban szerepelt a leginnovatívabb cégek listáján, később az InfoWorld a legjobb nyílt forráskódú portáljának választotta a Liferay termékét. Azonban a számottevő elismerés meghozta az igazi áttörést: 2013-ban a portálrendszerek üzleti megítélésében mértékadónak számító Gartner "Magic Quadrant" elemzéséből kiderül, hogy megerősítette pozícióját a 'leader' szegmensben, ezáltal olyan cégek szűkkörű csoportjába tartozik mint az IBM, a Microsoft, az Oracle és az SAP.
(x)