A KKV szektor által elérhető, programok szerint kihelyezett kumulatív összegeket hetente teszi közzé a Bank, a közvetlenül jóváhagyott hitelek havonként kerülnek összesítésre. Mindemellett a KKV HÍREK a hitelcélok megvalósítását, a felvett hitelek felhasználásának kiváló példáit is bemutatja, remélve, hogy a számadatok és a megvalósult beruházások segíthetnek azoknak, akik még csak terveznek, számolnak, elemzik a piac alakulását, vagy éppen a vállalkozásuk számára megfelelő hitelkonstrukciós lehetőségeket keresnek.
A Magyar Fejlesztés Bank Zártkörűen Működő Részvénytársaság 2009. október 4-ig közel 266 milliárd forint új hitelt hagyott jóvá a vállalkozói programok szerinti hitelek keretében. A Bank szeptember 28. és október 4.-e között több mint 1.100 millió forintot folyósított a KKV szektor vállalkozóinak, ami a korábban jóváhagyott hitelszerződések teljesítése.
2009. október 4-ig több mint 40 milliárd forintot folyósított a Bank a mikro-, kis- és középvállalkozások jóváhagyott hitelkérelmeire. Az Új Magyarország Vállalkozásfejlesztési-, Agrárfejlesztési- és az Agrár Forgóeszköz-, valamint az MFB Forgóeszköz Hitelprogramok keretein belül további jelentős források állnak még rendelkezésre a KKV szektornak.
A Bank KKV hiteleinek kedvezményes kamata változatlanul kevesebb, mint 5% (3 havi EURIBOR + legfeljebb 4%, 15 éves futamidőre). Ezen a héten az MFB által bemutatásra kiválasztott példaértékű vállalkozás az Alföldi Tej Kft.
Stratégiaváltás a piac igényei szerint
Az Alföldi Tej Kft.-t 2003 tavaszán alapították debreceni központtal, 23 taggal, 6,7 millió forint törzstőkével és 85 millió liter tejtermelő kapacitással. A vállalkozás ma már 145 taggal, több mint egy milliárdos törzstőkével és 340 millió kg éves termelési kvótával rendelkezik. Az ország nyerstej termelésének 25%-át koordinálja 17 megyében.
A Társaságnak az MFB Zrt. közel 4,1 milliárd forintos hitelkeretet hagyott jóvá, 100%-os állami készfizető kezesség mellett. Ez tette lehetővé, hogy Magyarországon a tejtermelő gazdáknak először került tulajdonába tejfeldolgozó üzem, amelynek segítségével befolyásolni tudják a hazai tejfelvásárlást és tejtermék értékesítést. A társaság fő tevékenysége bővült: a tulajdonosoktól felvásárolt nyerstejet értékesítik a hazai és külföldi tejfeldolgozó üzemeknek, a tejet saját üzemükben feldolgozzák, és az előállított tejterméket nagykereskedelmi értékesítésre eladják.
A hazai tejágazat kedvezőtlen helyzete, az uniós csatlakozás óta tapasztalható árhullámzás szétzilálta a stabil beszállítói kapcsolatokat, a beszerzési és eladási biztonság megszűnt. Az Alföld Tej Kft. vezetői mégis úgy gondolják, hogy az élelmiszertermelés hosszútávon jó üzlet lehet, de jövője mind a feldolgozói, mind a termelői oldalon csak a költséghatékony, innovatív, fejlődni képes cégeknek van.
Másképp gondolkodtak és cselekedtek. A csoport növekedése egyfajta függőséget is létre hozott, hiszen a nagy mennyiségű tej elhelyezése a regionálisan uralkodó feldolgozóknál rontotta az árpozíciójukat. A feldolgozóüzem lehetővé tette számukra, hogy a tartályos tejexporttal csökkentsék a hazai feldolgozható mennyiséget és ezzel keresletet indukáljanak. 2007-ben már 109 millió liter teljes, pasztőrözött és fölözött tejet szállítottak Olaszországba és Romániába az éves megállapodás keretében. 2008. első negyedévében csökkent az export kereslet, a Társaság új stratégiája a termékfeldolgozás lett. Beruházással, műszaki fejlesztéssel növelték a gyár feldolgozó és csomagoló kapacitását. Innovációs munkával új termékeket fejlesztettek ki, ezzel bővítették a belföldi piacot és az év második felétől már Romániában és Csehországban új piacokat szereztek. Az év elején még a felvásárolt tej mennyiségének 60-65%-át kezelték, addig a második félévet követően már a napi megtermelt tejnek a 85%-át tudta az üzem fogadni.
A 2008-as év piaci tendenciái végérvényesen eldöntötték a csoport stratégiáját: ma a teljes tejmennyiséget feldolgozzák, és a hazai piac mellett, a logisztikailag optimálisan elérhető szomszédos országokba is szállítják a termékeket.
(x)