Újabb adót kapnak a nyakukba a magyarok, de ezúttal a saját érdekükben
KRTK blog

Újabb adót kapnak a nyakukba a magyarok, de ezúttal a saját érdekükben

Weiner Csaba, KRTK
|
Muth Dániel, KRTK
|
Lakócai Csaba, KRTK
Már az utolsó kérdőíveket töltötték ki a kérdezőbiztosok kutatóközpontunk megbízásából az éghajlatváltozáshoz való lakossági hozzáállás megismerése érdekében, amikor 2022. július 13-án a magyar kormány bejelentette, hogy átalakítja a 2013 óta fennálló rezsicsökkentés rendszerét. Ebben a kérdőívben olyan kérdések is voltak, amelyek felmérték a szén-dioxid-árazás társadalmi elfogadottságát, a fizetési hajlandóságot, valamint azt, hogy milyen hatással van az elfogadottságra és a fizetési hajlandóságra ezeknek a bevételeknek a lakosság felé történő visszaosztása különféle programokon keresztül. Közép- és Kelet-Európában ilyen felmérés korábban nem készült, pedig az Európai Unióban 2027-től bevezetik a szén-dioxid-árazást az épületekre és a közlekedésre, és fontos tudni, hogy egy viszonylag korlátos társadalmi-gazdasági környezetben hogyan alakul az elfogadottság, és milyen intézkedések hatékonyak a közvélemény támogatásának a megnyeréséhez.
krtk blog A HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont blogja.

Az éghajlatváltozás legfőbb oka az emberi tevékenységhez kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátás, ami fokozza az üvegházhatást. Ez a szén-dioxid-mennyiség nagyrészt a fosszilis energiahordozók (olaj, földgáz, szén) elégetésekor keletkezik, ezért szükséges ezt a kibocsátást csökkenteni. Ha a kibocsátásnak ára van, akkor a lakosság és a gazdasági szereplők kénytelenek a termelési és fogyasztási módokon, szokásokon változtatni, hogy minél kevesebbet kelljen a szén-dioxid-kibocsátásra költeniük. Ilyen árazási mód a kibocsátáskereskedelmi rendszer és a szén-dioxid-adó.

Az Európai Unió annak érdekében, hogy 2030-ig 1990-hez képest legalább 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását, 2027-től kiterjeszti a kibocsátáskereskedelmi rendszerét az épületekre és a közlekedésre. Az Unió lépése a fűtéshez használt tüzelőanyagok és a gépjármű-üzemanyagok áremelkedése miatt közvetlenül érinti majd a magyarok jólétét is. Az épületek esetében a fűtéshez kapcsolódik a legtöbb szén-dioxid-kibocsátás Magyarországon.

A szén-dioxid-árazás elfogadottságát alapvetően az határozza meg, hogy az emberek hogyan vélekednek az igazságosságáról és a hatásosságáról.

A szén-dioxid-árazás arányaiban nagyobb terhet ró a szegényebb háztartásokra, amit érthető módon sokan igazságtalannak tarthatnak. A fűtőanyagok és a gépjármű-üzemanyagok iránti kereslet viszonylag rugalmatlan, az olyan alacsony szén-dioxid-kibocsátású alternatívák mint a hőszivattyú és az elektromos járművek beruházási költsége pedig magas, így joggal merülhet fel a kétely, hogy a szén-dioxid-árazás hatására valóban csökken-e a kibocsátás. A szén-dioxid-árazás viszont jelentős bevétel az államnak, amit vissza lehet forgatni a gazdasági, társadalmi és környezeti feltételek javítására, amivel növelhető az elfogadottság is.

Országos felmérésünkben a kérdezőbiztosok összesen hétezer felnőttet kérdeztek meg személyesen 2022. június 10-e és augusztus 1-je között. Elemzésünket azonban leszűkítettük egy bő háromezer főből álló, nemre, életkorra, lakóhelyre és iskolai végzettségre országosan reprezentatív mintára. A kérdőívben először azt kérdeztük meg, hogy ha a válaszadó hajlandó szén-dioxid-adót fizetni, akkor mennyit áldozna rá. A közérthetőség érdekében a szén-dioxid-adó kifejezést használtuk, nem a kibocsátáskereskedelmi rendszert, de hatását tekintve ezek nagyon hasonló eszközök. Ezután a válaszadóknak öt bevétel-visszaosztási intézkedést mutattunk be:

  1. a munkát és a vállalkozásokat terhelő adók csökkentését,
  2. az energiahatékonysági programokra és a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítandó zöldkiadásokat,
  3. a szegény háztartások támogatását,
  4. az oktatás és az egészségügy fejlesztését, valamint
  5. az államadósság csökkentését. Majd következett a második kérdés.

Azoktól, akik kezdetben nem szándékoztak fizetni (vagy „nem tudja” választ adtak), azt kérdeztük meg, hogy készek-e támogatni a szén-dioxid-adót valamely intézkedés(ek) esetén, és ezeknél az intézkedés(ek)nél mennyit fizetnének. Végül azoktól, akik már kezdetben hajlandók voltak fizetni, azt tudakoltuk meg, hogy fizetnének-e többet egyes intézkedések esetén, és ha igen, mennyit.

A válaszadók mindössze 20,3 százaléka támogatta a szén-dioxid-adó fizetését, és a többség így is csupán havi ezer forintot fizetne.

Egész pontosan a válaszadók 13,3 százaléka mondta azt, hogy ezer forintot fizetne, 5,3 százaléka háromezret, 1,4 százaléka hatezret, 0,2 százaléka pedig tizenkétezret. A bevétel-visszaosztás csak kismértékben növelte az elfogadottságot: 20,3 százalékról 27,3 százalékra. Átlagosan ezerhatszáz forint szén-dioxid-adót fizetnének azok, akik a visszaosztás lehetőségének a hatására a fizetés mellett döntöttek, míg akik kezdetben is fizettek volna, azok esetében a fizetendő összegek súlyozott átlaga ezernyolcszáz forintra jött ki. Azt találtuk, hogy mind a kezdeti elfogadottság és fizetési hajlandóság, mind a bevétel-visszaforgatás ezekre gyakorolt hatása kisebb Magyarországon, mint a nyugati felmérésekben kapott értékek.

A leghatékonyabb bevétel-visszaosztási módszer az egészségügyre és oktatásra való költés lett, ami egyedülálló a szakirodalomban. A másik véglet az adók és az államadósság csökkentése. Ezek elhanyagolható hatással voltak az elfogadottságra, de más kutatások is hasonló eredményekre jutottak. A zöldkiadások és a szegények támogatása jobban teljesítettek. Ez a két bevétel-visszaosztási mechanizmus a legnépszerűbb a nyugati társadalmakban. A zöldkiadásokat viszonylag sokan választották, míg a szegények támogatása kevésbé jól szerepelt (1. ábra).

A kezdeti elfogadottságról az derült ki, hogy a fővárosban, megyeszékhelyen és egyéb megyei jogú városban élők elfogadóbbak a szén-dioxid-adóval kapcsolatban. A kezdeti elfogadottság ugyancsak magasabb azoknál, akik gimnáziumba, szakközépiskolába, illetve technikumba jártak, vagy diplomásak, viszont nincs érdemi különbség a szakmunkásképzőt vagy szakiskolát és a legfeljebb nyolc általánost végzettek között. Szintén nagyobb hajlandóságot mutatnak azok, akik pénzspórolási vagy környezetvédelmi okból figyelemmel kísérik a háztartásuk áramfogyasztását, mint azok, akik ezt nem teszik. És végül nem meglepő módon a jól vagy szerényen élők hajlandóbbak szén-dioxid-adót fizetni, mint a rossz anyagi körülmények között élők. A fentiekkel szemben nem találtunk kapcsolatot az elfogadottság és az életkor, a nem és a lakóhely típusa között. Ami a kezdetben fizetendő pénzösszegeket illeti, az iskolai végzettség, a szubjektív pénzügyi helyzet, az energiatudatosság és a lakóhely összefüggenek a fizetendő összeggel, a válaszadók neme viszont nem.

A végzettségük, lakóhelyük és nemük tekintetében hasonlítanak, a pénzügyi helyzetükben és energiatudatosságukban viszont különböznek a kezdetben is támogatók és azok, akik csak bevétel-visszaosztás esetén támogatják a szén-dioxid-adót. A csak visszaosztással támogatók között nagyobb a szerényen élők részesedése, mint a jól élőké, és kisebb a háztartásuk áramfogyasztását környezetvédelmi megfontolásból figyelemmel kísérők aránya.

A kezdetben támogatókra és az összes támogatóra egyaránt igaz, hogy az elfogadottság esélye azok között a legalacsonyabb, akik falun vagy nem megyei jogú városban, illetve nem Budapesten laknak, legfeljebb nyolc általánosuk van, rossz anyagi körülmények között élnek, és nem figyelik a háztartásuk áramfogyasztását. A másik oldalról megközelítve: az elfogadottság esélye azok körében a legmagasabb, akik Budapesten vagy megyei jogú városban laknak, diplomásak, jól élnek, és környezetvédelmi okból nyomon követik a háztartásuk áramfelhasználását. Az összes támogatóra nézve az látszik, hogy az elfogadottság esélye csökken az életkor növekedésével.

Próbáltuk megérteni, hogy miért lett olyan alacsony az elfogadottság és a fizetési hajlandóság. Úgy gondoljuk, hogy öt tényezőnek különösen nagy szerepe lehet. Az első a zöldgondolkodás kultúrájának hiányosságai Magyarországon. A második az ország gazdasági fejlettsége és a gazdaság aktuális állapota a felméréskor. A harmadik tényező, hogy a magyar kormány és az emberek azt gondolhatják, hogy az éghajlatváltozás-mérséklés és az alkalmazkodás költségeit nem nekik kellene megfizetniük. A negyedik az a tény, hogy a magyar társadalom individualista, alacsony a társadalmi tőke és a bizalom, illetve problémák vannak a szolidaritás és a korrupció terén. Végül az ötödik a kormány politikája, szakpolitikája és határozott narratívái az energiaárakat illetően. A blogbejegyzés alapjául szolgáló tanulmányunkban ezeket a tényezőket részletesen ki is fejtjük.

Azt is igyekezetünk megmagyarázni, hogy a válaszadók miért részesíthettek előnyben bizonyos bevétel-visszaosztási intézkedéseket. Az oktatás és az egészségügy választása nem olyan meglepő, ha figyelembe vesszük e két ágazat helyzetét, illetve azt, hogy a jövőjük nagy közfigyelmet kapott a felmérés évében. A két kategória közül azonban minden bizonnyal az egészségügy volt a hívószó, hiszen a kérdőívünkben a válaszadók az egészségügy állapotát tekintették a legfenyegetőbb problémának, míg az oktatás helyzetét kevesen mondták annak. A zöldkiadások szintén népszerű visszaosztási intézkedések voltak. Azt feltételezzük, hogy a két megadott példa, az épületek szigetelése és a közösségi közlekedés fejlesztése közül a szigetelés különösen fontos szerepet játszhatott, mert a magyar lakásállomány energiahatékonysága uniós összehasonlításban is rossz. A fizetni hajlandók mindkét csoportjában csak a harmadik helyen szerepelt a szegények támogatásának lehetősége. Úgy gondoljuk, hogy itt fontos szempont a szegényekkel kapcsolatos attitűd a közvélemény és a politika részéről. Azon nem lepődtünk meg, hogy az államadósság csökkentését nem érezték magukénak a válaszadók, mivel az nem hasznosul közvetlenül a társadalomban, viszont az adók csökkentésének a választása kézenfekvő lett volna.

Kutatásunk fő következtetése, hogy a társadalmi támogatottság érdekében a szociálpolitikai szempontokat is be kell építeni az éghajlat-politika kialakításába.

Három konkrét javaslatunk is van. Az első, hogy a szén-dioxid-adót viszonylag alacsony szinten vezessék be, és csak lassan emeljék, ezzel párhuzamosan pedig átfogó kompenzációs csomag révén támogassák a káros elosztási hatásoknak kitett csoportokat. Alternatív megoldás, ha a szén-dioxid-árazás bevezetésével párhuzamosan csökkentik az energiára kivetett egyéb adókat. A második ajánlásunk a szén-dioxid-adó-bevételek jogszabályban rögzített felhasználása olyan éghajlat-politikai és szociális projektekre, ahol nyilvánvaló szükség van a finanszírozásra és a szolgáltatás minőségének javítására. Esetünkben egyrészt egy nagyszabású, részben a szén-dioxid-adó-bevételekből finanszírozott energiahatékonysági programról lenne szó, másfelől a pedagógusok béremelésének a finanszírozása vagy az egészségügyi rendszer fejlesztése lehetne a megfelelő bevétel-visszaosztási mód. Végül a harmadik megjegyzésünk az oktatókampányok fontossága a klímaváltozásról, a klímapolitikák hasznairól, valamint a szén-dioxid-adó főbb szakpolitikai összetevőiről és hatásosságáról, amelyek kimutathatóan növelik ezen klímapolitikák társadalmi elfogadottságát.

A blogbejegyzés alapjául szolgáló tanulmány a Közgazdasági Szemle 2023. októberi számában jelent meg: Weiner Csaba, Muth Dániel, Lakócai Csaba (2023). A szén-dioxid-kibocsátást terhelő adó társadalmi elfogadottsága és a fizetési hajlandóság alakulása Magyarországon. Közgazdasági Szemle, 70. évf. 10. sz. 1077–1107. o.

Köszönetnyilvánítás
A blogbejegyzés a HUN-REN „A hazai klímaadaptáció lehetőségei” című projektjének támogatásával készült.

Weiner Csaba a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa.

Muth Dániel a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének tudományos segédmunkatársa és a Közép-európai Egyetem doktorjelöltje.

Lakócai Csaba a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági intézetének tudományos munkatársa.

A cikk a szerzők véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.

Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Ilyen jól úsznak a kenguruk?

Új-Zéland az élen jár a lakosságarányos olimpiai érmek számában. Ausztrália pedig 27 milliós lélekszáma ellenére sem tud kiesni az éremtáblák első 10 helyéről. De miért... The post Ily

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mérgező víz folyik a csapból? Itt a térkép, több százezer magyart érinthet

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
worker dolgozó munkás