A cikk megjelenését a Cordia támogatta.
De mi az a rozsdaövezet?
Egy város változásából és fejlődéséből természetesen adódik, hogy egyes területei idővel elveszítik korábbi prosperáló funkciójukat, majd teljesen ki is üresednek. „A városi szövetben tipikusan ilyennek számítanak az ipari-, raktározási- vagy vasúti infrastruktúra felhagyott területei” – felelte a Portfolio kérdésére Görög Áron, a Cordia értékesítési igazgatója.
Ezeknek a területeknek a nagy része a kedvező elhelyezkedésükből, illetve a korábbi funkció kapcsolataiból fakadóan szoros összeköttetésben áll a város többi részével, így, ha azok új rendeltetésre lelnek, akkor könnyen be tudják gyógyítani a városszövetben a kihasználatlanságuk miatt keletkezett sebet
– hangsúlyozta.
Milliókat jelenthet a vételárban
A kormány 2023 tavaszától kezdte meg Budapesten és vidéken a rozsdaövezeti kijelöléseket. Az érintett területekre tervezett fejlesztések kiemelt nemzetgazdasági beruházásként valósulhatnak meg, így azokon az építési engedély megszerzése nem függ a helyi önkormányzattól, vagyis gyorsabb és egyszerűbb az eljárásrend. Emellett a rozsdaövezeti akcióterületen található földrészleten létesített többlakásos lakóingatlanban kialakítandó vagy kialakított, 150 négyzetmétert meg nem haladó összes hasznos alapterülettel rendelkező, új lakás értékesítésére időkorlát nélkül alkalmazható, 5%-os áfakulcsot vezettek be, amit a leendő vásárlók visszaigényelhetnek. Ez egy új lakás esetében milliókat jelenthet a vételárban. A rozsdaövezeti területek lehatárolását a kormány minden esetben a települési önkormányzat, a fővárosban az illetékes kerületi önkormányzat véleményének kikérésével rendeletben állapítja meg.
Hosszú távra tervezhetnek
Fontos kérdés, hogy a rozsdaövezeti fejlesztésekre hogyan hat a jogszabályi változás: mikor látszik majd, hogy beváltja-e a hozzá fűzött reményeket, azaz pozitív hatással lesz-e a piacra, a lakásvásárlások számának emelkedésére. Görög Áron szerint mivel egy meglehetősen új szabályozásról van szó, egyelőre nincsen referencia, de az egyértelműen kijelenthető, hogy az ilyen övezetekben lévő elhagyott, közvetlen környezetétől idegen, rossz állapotú területet teljesen újjá lehet építeni és visszacsatolni a város vérkeringésébe, új otthonokat és közösségi területeket is létrehozva ezáltal.
A szabályozás nagy előnye az itt épülő lakásokra időkorlát nélkül alkalmazható kedvezményes áfakulcs, amely hosszú távú és alaposan átgondolt tervek, fejlesztések elindítását teszi lehetővé.
„Az ilyen típusú fejlesztések minden esetben az adott város érdekeit szolgálják. Az 5%-os áfa-visszaigénylés lehetősége pedig kifejezetten vonzóvá teszi ezeket a területeket a saját részre és a befektetési szándékkal vásárlók számára is” – mondta el a Cordia értékesítési igazgatója.
Hatalmas potenciál van ezekben, hiszen a várossal való kapcsolatuk, a közműellátottságuk és a tömegközlekedési kiszolgáltságuk óriási értéket ad egy új, a revitalizációt szolgáló fejlesztésnek.
A Cordia több ilyen típusú fejlesztésen is dolgozik, nem csak Budapesten. Aktuális projektjei közé tartozik például a lengyelországi Poznan városában található, több mint két évtizede kihasználatlanul álló egykori Modena ruhagyár területének lakóparkká történő átalakítása. Varsóban a több mint 100 000 négyzetméteren megvalósuló Wilanów Smart City fejlesztés révén több lakó- és irodaépületet hoznak létre, az angliai Birminghamben pedig a történelmi múltú épületek újragondolását is magába foglaló, vegyes funkciójú Great Hampton Street projektet érdemes kiemelni.
Az egyik legnagyobb rozsdaövezeti fejlesztés indul a 13. kerületben
Görög Áron a Marina City projekttel kapcsolatban kiemelte:
maga a terület egy elhagyatott, Duna-parti 14 hektáros rész, ami a városon belül ugyanakkor az infrastruktúra és a közösségi közlekedési kapcsolatok szempontjából is kimondottan jó lokációnak számít.
Ez a gazdátlan, elhanyagolt terület a következő 15-20 évben hatalmasat fog fejlődni és várhatóan a jelenlegi városszövet meghatározó pontjává növi majd ki magát. Erre ad lehetőséget a rozsdaövezeti besorolás mellett a fejlesztés jól átgondolt tervezése is. „Az új városnegyed a 13. kerületen belül is kiemelkedő helyszín lesz, hiszen a teljes területből 90 000 négyzetméter az ottlakók és a kerületi lakosok mellett bárki számára használható, elérhető területté tesszük. Ezt a részt élhető, élvezhető zöldterület formájában szeretnénk visszaadni a közösségnek” – mondta.
A közparkot a tervek szerint a legmodernebb városfejlesztési technikákat felhasználva, teljesen újragondolt formában hozzák létre a Marina Cityben, a cél, hogy a korszerű infrastruktúra, az autómentes zöldterület és a kerékpárutak kiépítésével egy karbantartott, rendezett, mindenki számára elérhető környezetet teremtsenek. Ez nem tudott volna megvalósulni, ha nincs a rozsdaövezet és nincs a rozsdaövezetekre vonatkozó szabályozási terv.
A szellősen elhelyezett magasházaknak köszönhetően sokkal nagyobb zöldfelület marad, mint ha egy hagyományos, alacsonyabb, éppen ezért nagyobb alapterületű épületeket tartalmazó beépítési koncepcióval dolgoztunk volna
– tette hozzá az értékesítési igazgató.
A cikk megjelenését a Cordia támogatta.