Milyen idők jönnek? A bevásárlóközpontok jelenéről és jövőéről szólt a Portfolio Property Investment Forum 2022 Konferencia workshopja, melyet Kui János, Marketing Resolution Kft. ügyvezető igazgatója vezetett. Arra az első és legalapvetőbb kérdésre, hogy mi lesz a bevásárlóközpontokban télen, Berendi András, a Roland Divatház Zrt. vezérigazgatója egy szóval válaszolt: hideg. Ezzel a panel résztvevői többé-kevésbé egyetértettek, ugyanakkor ennél nyilván árnyaltabb a kép. Nagy egyetértés volt abban, hogy rövid és hosszú távú stratégiákat kell gyártani minél hamarabb.
Ugyanakkor, mint Berendi András elmondta, 14 hónapja minden hónapjuk életünk legjobb hónapja volt, de már jól látszik, hogy a növekedés üteme csökkent, a dinamika már nem kedvező.
Komoly aggodalomra ad okot, hogy nekik van olyan bárbeadójuk, aki már most egy 38 százalékos bérletidíj-emelést jelentett be.
Balástyai Márk, az Etele Plaza, Futureal-csoport projektigazgatója szerint képletesen
a jelenlegi, még „kellemes” zuhanás után tulajdonképpen a földet érés fog nagyon fájni.
Az energiakérdéssel cégcsoport szinten kell foglalkozni, és közös megoldás kell. Nem vitás, minden landlordnak foglalkozni kell ezzel a kérdéskörrel. Tény, mely már most látszik, hogy a jövő energiapiaca diverzifikált, új szereplők jelennek meg, és az ingatlanok energiatermelőként is jelen lesznek benne. Ezt bele kell kalkulálni a tervekbe.
Mint elmondta, a régen biztosnak vélt energiabeszerzés ma nem működik már, fix áron előre szerződni szinte lehetetlen. Ebben a kiszámíthatatlan a helyzetre szofisztikált megoldás lehet csak a válasz: "Mi úgy oldjuk meg, hogy direktben szerződünk szolgáltatókkal, hőenergiaraktározókat telepítettünk, és számos olyan egyéb fejlesztéssel foglalkozunk, ami ugyan nem olcsó, de ez a jövő. Nem lehet minden ártöbbletet áthárítani a bérlőkre, arról nem is beszélve, hogy ez a mostani helyzet közös felelősségünk. Komoly szakértők bevonásával vizsgáljuk, hogyan lehet csökkenteni a fogyasztást.”
Van bennük kraft!
Elérkeztünk oda, hogy rövidtávon versenyt futunk az idővel, hosszú távon pedig stratégiai átállás kell. El kell felejteni, mi volt a múltban, az már nem jön vissza, egészen biztos - mondta el dr. Hegedüs Gábor, az Indotek Group portfólió menedzsment igazgatója. Mint kifejtette, nekik 20 éves épületeik vannak, jellemzően alacsonyabb energiahatékonysági szinttel. Ám ezekben még mindig van kraft, fel kell őket újítani. De a felújítás már nem csak esztétikai, energetikailag is foglalkozni kell velük komoly szinten.
Jövőbe mutató megoldásokat kell találnunk, és persze a bérlőket is arra kell ösztönözni, racionalizálják a fogyasztásukat. A jövőt csak közösen tudjuk alakítani.
Ki fog vásárolni?
Nem lehet elmenni a rohanó infláció kérdése mellett sem, hiszen a nap végén a vásárlóra kell tekintettel lenni. Nagy kérdés, hogy tudnak-e még költeni a jövőben. Egy biztos: nehéz idők jönnek, az elkövetkező időszakban, amikor az embereknek már nem lesz annyi pénzük utazásra, élményekre, ezért egyre nagyobb lesz a verseny lesz értük – összegezte Balástyai Márk
Címlapkép forrása: Stiller Ákos