- biztonság,
- márkába vetett bizalom,
- és a költségek.
Biztonság a legfontosabb szempont
Például az amerikai fogyasztók 71 százaléka mondta, hogy nagyobb valószínűséggel utazna önvezető autóval, ha az rendelkezne megalapozott, a biztonságáról tanúskodó dokumentumokkal, tesztekkel. A Németországban megkérdezettek 68 százaléka válaszolta ugyanezt erre a kérdésre. Mivel a biztonság kiemelt fontossággal bír az autonóm közlekedésben, a legnagyobb tech és járműipari cégek már évek óta nagy hangsúlyt fektetnek az eljárások tesztelésére. Bár a felmérés nem tartalmazza, hogy a magyar lakosság számára mennyire fontos szempont a biztonság, a márka, vagy a költség, a tesztelések tekintetében sok ország előtt járunk. Korábban már többször is szó volt róla, hogy milyen ütemben halad a zalaegerszegi tesztpálya építése. Megkeresésünkre Dr. Háry András, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a zalaegerszegi tesztpálya projekt első ütemének megvalósítása a tervek szerint halad. Tesztelésre alkalmas állapotban van már:- a dinamikai tesztfelület,
- a kormányozhatósági pálya,
- a Smart City Zóna első része,
- valamint elkészült a rendezvényközpont és a műszaki épület is.
Az elkészült modulok alkalmasak különféle járműdinamikai tesztekre
és egyes járműasszisztens rendszer-tesztekre (pl. parkolóasszisztens
rendszerek, sávtartó elektronika, vészfék-asszisztens, stb.), melyeknél 2018-ban már 5 próbaüzemi, valós járműtesztre is sor került. Folyamatban van továbbá az 5G hálózat kísérleti alkalmazása a tesztpályán, együttműködve a kommunikációs technológiai ipari cégekkel és az egyetemi partnerekkel, várhatóan 2019 során már ennek a bemutatójára is sor kerülhet.
Márkába vetett bizalom és a költségek
A felmérés során az amerikai fogyasztók 54 százaléka mondta 2017-ben, hogy nagyobb valószínűséggel autózna egy autonóm járműben, ha azt egy olyan márka kínálná, amelyben megbízik, míg a 2018-as kiadványban ez a szám már 63 százalékra nőtt. A generációk között is vannak eltérések, a fiatalabbak úgy tűnik könnyebben befogadják az új technológiát.Az Y és Z generációnál 70 százalék volt azok aránya, akik az általuk kedvelt márka esetén valószínűleg használnának autonóm járművet. Az X generációnál ez a szám 62 százalékot tett ki, míg a baby boom-korszakban születetteknél 56 százalékot.
A költségek tekintetében nagy kihívás lehet a gyártók számára, hogy egy olyan üzleti modellt alkossanak meg, amelyben megtérül ez a technológia. A felmérésben résztvevők egy jelentős része ugyanis nem lenne hajlandó extra költségeket vállalni azért, hogy önvezető autót vezethessen. Németországban ez az arány 50, az Egyesült Államokban 38, Japánban pedig 31 százalék volt.Melyik nemzet a legszkeptikusabb?
A tanulmányban természetesen azt a kérdést is feltették a válaszadók számára, hogy összességében mennyire tartják biztonságosnak az önvezető autókat. Ezek szerint Japán volt a legszkeptikusabb az önvezető autókat illetően, de itt is javult a helyzet 2017 óta, amikor még a japánok 79 százaléka válaszolta azt, hogy a teljesen önvezető autók nem lesznek biztonságosak. Az elmúlt évben ez az arány már 57 százalékra csökkent.Egy év leforgása alatt a legnagyobb pozitív változás Kínában és Mexikóban zajlott le, ezeken a helyeket ugyanis 36 százalékponttal kevesebb lett azoknak az aránya, akik nem tartották biztonságosnak a technológiát. Az európai országok között 2018-ban már 34-45 százalék közöttire csökkent a szkeptikusok aránya.