Grandiózus jövőbeli terveket jelentett be két magyar város
Portfolio
A jövőnkre, a városokban élő lakosság életminőségére nézve rendkívül fontos lépéseket tesznek egyes magyar városaink azzal, hogy olyan együttműködéseket kötnek, amik segítik és gyorsítják a fejlesztéseket. Legutóbb Paks és Salgótarján kötött Smart City "okosváros" és Smart Grid "okoshálózat" fejlesztések kidolgozására és megvalósítására vonatkozó megállapodást. Az erről szóló dokumentumokat a két város vezetője, Szabó Péter (Paks) és Fekete Zsolt (Salgótarján) polgármesterek írták alá pénteken, Pakson. A cél az ismeretek és tapasztalatok megosztásával a költségek csökkentése és a programok sikerességének felgyorsítása. Illetve nem titkolt célja egyik városnak sem, hogy a következő időszakban jelentősen növelje az állandó lakóinak számát. Paksnál ez egy speciális helyzet, hiszen az új paksi blokkok építése miatt odaáramló mintegy 10-15 ezer dolgozóból 6 ezren a városban maradhatnak hosszú távon, ám Salgótarjánnak komoly munka lesz a tervek szerint mintegy 10 ezer fővel növelnie a lakosságát. A hazai városok, illetve az okosvárosok küzdelme végérvényesen beindult. A kérdés csak az, hogy a következő évtizedben ki lesz vonzó és ki marad majd le a legjobb életminőséget nyújtó városok versenyében.
Az utak és a csatornák feltalálása óta nem volt olyan fontos városfejlesztési áttörés, mint mióta megjelent a Smart City, azaz az okosváros! Az igazán különleges pedig az, hogy a legkisebb településektől a világvárosokig mindenkit érint. Nézze meg a programot és jelentkezzen most az Ön városa vagy vállalkozása is az eseményre, ahol a téma kiemelt szakértői tartanak előadásokat és beszélgetéseket!
Fekete Zsolt kifejtette, hogy szeretnék Salgótarjánt önfenntartó várossá fejleszteni, ennek érdekében olyan "lokális energiaképző mikroközpontokat" létrehozni, amelyek nem csak áram előállításra, hanem tárolásra is alkalmasak. Tervük, hogy elektromos járművek használatára állnak át a tömegközlekedésben. Az innovatív projektet a Modern Városok Programban valósítják meg 26 milliárd forintból, amiből az előkészítésre már lehívtak egymilliárd forintot - számolt be a Telepaks. Fekete Zsolt hozzátette, a Pakssal való együttműködéstől azt várja, hogy sikerül ebben a sokrétű programban a hibákat együtt kiküszöbölni, az eredményeket együtt kamatoztatni és egy olyan modellt építeni, amelyhez Magyarország más városai is csatlakozhatnak.
Szabó Péter, Paks és Fekete Zsolt, Salgótarján polgármestere. Fotó: Vida Tünde. Forrás: telepaks.net
Szabó Péter emlékeztetett rá, hogy Pakson már 2014-ben elindult az az elektromobilitási program, amihez közvetlen uniós forrást nyertek el az ELENA programban. Az első lépés itt is az elektromos járművek használata a tömegközlekedésben, de ez csak egy kis szelete a fejlesztési elképzeléseknek. Kiemelte, hogy Smart Grid kiépítésén, azaz egy olyan okoshálózat megteremtésén is dolgoznak, ami az információs és kommunikációs technológiákat kihasználva növeli a gazdaságosságot és fenntarthatóságot. Paks már eddig is épített a megújuló forrásokra, intézményeit napelemrendszerekkel szerelte fel, illetve a város határában rakták le nemrégiben az ország egyik legnagyobb naperőművének alapkövét.
A paksi Protheus Projekt előkészületeire 600 millió forintot nyert el a város önkormányzata. A pályázatban megfogalmazott cél, hogy ennek húszszorosa legyen a befektetett tőke abban az elektromobilitási programban, amelynek eredményeként várhatóan már jövő év elején elektromos járműveket használnak a tömegközlekedésben, de sok más területen is.
"Gazdasági szempontból az "okosítás" fogalma csak egy új köntöse / megnevezése annak, amit minden város fennállása óta folyamatosan próbál elérni, azaz más városokkal szembeni versenyelőnyeinek javítását az infrastrukturális, a technológiai és a humán erőforrások koordinált felhasználásával."- nyilatkozta egy korábbi megkeresésünkreKiss Péter, a paksi Protheus Holding Zrt. vezérigazgatója.
Kiss Péter, a paksi Protheus Holding Zrt. vezérigazgatója, illetve Fecske Károly, a salgótarjáni okosvárosítást előkészítő és segítő szakember is résztvevője lesz a június 7-ei Smart City 2018 konferenciánknak! Nézze meg a programot, csatlakozzon, tudjon meg minél többet és építsen szakmai kapcsolatokat!
Ami jól látszik, hogy a Modern Városok programban elérhető források, a városi lakosság életminőségét javító intézkedésekre elérhető finanszírozások, a piaci oldalon zajló legújabb technológia forradalom, az ingatlanfejlesztő és energetikai cégek előremutató projektjei és megoldásai, és nem különben a fiatalabb generációk mindennapi életét átszövő gondolkodás, a megosztás alapú gazdaság, a tisztább levegőhöz való igény, mind-mind külön és együtt is egy irányba mutatnak, az okosvárosok megteremtődése felé. A most felnövő, egyre mobilabb, egyre szélesebb látókörű, egyre rugalmasabb körülmények között dolgozó (pl. homeoffice, digitális nomád, stb.) generációk lakhely választásánál várhatóan komoly szempont lesz, hogy milyen számukra fontos körülményeket tud majd biztosítani a város.
Budapest szerepe nyilván jó ideig megkérdőjelezhetetlen az ország és a mindenkori fiatalok életében, de hogyha 10-20 év múlva szinte bárhonnan dolgozhatunk majd, és nem leszünk fizikailag is odakötve, ahol a munkánk van, akkor családi és baráti kötelékek után/mellett az elérhető és megfizethető életminőség dönti el, hogy mely magyar városok nőhetnek (legalább stagnálhatnak) és melyek azok, amiknek folyamatos elvándorlással, elöregedéssel kell majd szembenézniük. Ez pedig nem 5-10 év múlva, hanem már ma jelent hatalmas kihívást és terhet, egyben pedig lehetőséget is a városok vezetőire nézve.
Termeléscsökkenés, létszámleépítés, vállalati bezárások
A Volkswagen nemrégiben bejelentette, hogy az alacsony kapacitás-kihasználtság és a magas költségek miatt már nem zárja ki a ké
Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa
Az Eurozóna inflációja lassú növekedésbe fordult át az elmúlt időszak egyértelmű csökkenő tendenciáját követően. Ennek ellenére nem zárható ki az 50 bázispontos kamatcsökkentés az EC
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy néhány év alatt gyökeresen megváltoztatja majd a viselkedésünket mind egyéni, mind...
Th
A közelmúltban hatályba lépett és több lépcsőben alkalmazandóvá váló MI Rendelet mellett az Európai Bizottság 2022. októberében két irányelvre vonatkozó javaslatot tett, amelyeknek a me
Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H
Nemrég nagyot ment, hogy egy lista szerint Budapest a világ legjobb városa a digitális nomádoknak. De a lista módszertana hagyott maga után kérdéseket. A HOLD...
The post Tényleg Budapest lenne a
A Német Autóipari Szövetség (VDA) által november első napjaiban nyilvánosságra hozott előzetes adatok szerint októberben folytatódott a személyautó-termelés és -értékesítés élénkülés
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.