
Peking emellett arra utasította a kínai légitársaságokat, hogy
függesszék fel a repülőgépekhez kapcsolódó berendezések és alkatrészek vásárlását amerikai cégektől.
Az utasítás azt követően érkezett, hogy Kína a hétvégén 125%-os megtorló vámokat jelentett be az amerikai árukra. Ezek a vámok önmagukban is több mint kétszeresére emelték volna az amerikai gyártású repülőgépek és alkatrészek költségeit, ami gyakorlatilag lehetetlenné tette volna a kínai légitársaságok számára a Boeing gépek átvételét.
A kínai kormány emellett fontolgatja, hogy segítséget nyújt azoknak a légitársaságoknak, amelyek Boeing gépeket lízingelnek és most magasabb költségekkel szembesülnek.
A világ két legnagyobb gazdasága közötti gyorsan eszkalálódó vita közepén a Boeing különösen nehéz helyzetbe került, bár a helyzet változékony.
Az Aviation Flights Group adatai szerint körülbelül 10 Boeing 737 Max repülőgép áll készen arra, hogy kínai légitársaságok flottáiba kerüljön, köztük kettő-kettő a China Southern Airlines, az Air China és a Xiamen Airlines számára. A gépek egy része a Boeing seattle-i gyára közelében parkol, míg mások a kelet-kínai Csousanban lévő befejező központban vannak.
Egyes források szerint azok a repülőgépek, amelyeknél a szállítási dokumentáció és a fizetés a Kína által április 11-én bejelentett és április 12-én hatályba lépett kölcsönös vámok előtt megtörtént, esetenként egyedi elbírálás alapján még bekerülhetnek Kínába. A múlt héten a Bloomberg arról számolt be, hogy a Juneyao Airlines elhalasztotta egy Boeing 787-9 Dreamliner repülőgép átvételét, amelyet körülbelül három hét múlva kellett volna megkapnia.
A Boeing számára ez újabb visszaesést jelent a repülőgép-értékesítés egyik legnagyobb piacán: előrejelzések szerint Kína a következő két évtizedben a globális repülőgép-kereslet 20%-át fogja kitenni, és 2018-ban a Boeing termelésének közel negyede ide irányult. Az amerikai repülőgépgyártó azonban a kereskedelmi feszültségek és saját problémái miatt az utóbbi években nem jelentett be jelentős megrendelést Kínában.
Kína volt az első, amely 2019-ben két halálos baleset után földre kényszerítette a 737 Max gépeket. A Biden- és az első Trump-adminisztrációval folytatott kereskedelmi viták szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a kínai megrendelések az európai Airbus felé tolódtak. 2024-ben pedig a Boeing minőségi válsággal szembesült, amikor januárban egy ajtódugó kirepült repülés közben.
A patthelyzet azt is aláhúzza, hogy Kína továbbra is függ a külföldi beszállítóktól az utasszállító repülőgépek terén, hogy kielégítse a lakosság légi utazás iránti igényét. Bár az Airbus a fontosabb beszállító, és a kínai légitársaságok a hazai gyártású Comac C919-re számítanak a keskenytörzsű igényeik kiegészítésére, a légitársaságok flottáiban még mindig több száz Boeing repülőgép van, amelyek karbantartást, javítást és cserét igényelnek.
A Boeingnek még számos kész repülőgépe van készleten, amelyeket eredetileg kínai légitársaságoknak szántak. Az amerikai repülőgépgyártó figyelmeztetett, hogy az eszkalálódó kereskedelmi vita az ellátási láncokat is károsíthatja, amelyek a világjárvány miatt súlyosan megterheltek voltak, és csak nemrég mutattak jeleket a normalizálódásra.
A hír hatására a Boeing részvényei kedd délután mintegy 3,4 százalékos mínuszban nyithatnak az előzetes piaci adatok szerint.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Mélyvörösben zárt Amerika - Ütötték a papírokat a Fed elnökének szavai után
Nagy volt a zuhanás.
Hullottak a fejek a Pentagonnál
Három magas rangú tisztségviselőt függesztettek fel hivatalából.
Átfogó offenzívát indított az orosz hadsereg, közzétette Moszkva a békefeltételeit - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Húsvét: több száz kiló élelmiszert vontak ki a forgalomból
1,6 millió forint bírság kiszabása van folyamatban.
Megint a HOLD lett az Év Alapkezelője
Kilencedik alkalommal, zsinórban harmadjára lett a HOLD az Év Alapkezelője a hazai befektetési alapok Oscar-gáláján, a Klasszis 2025 díjátadón. A Deep Value Részvény Alap és...
The post Megin
TAO és HIPA bevallás 2025: mire figyeljenek a cégek?
Közeleg a 2024-es adóévre vonatkozó (TAO) társasági adó- és (HIPA) helyi iparűzési adóbevallási és adófizetési határidő. Az éves adót bevalló társaságoknak az idei évben 2025. júniu
A francia Klímatanács 2024. évi jelentése
A francia Klímatanács szerint az ország eddigi intézkedései nem lesznek elegendőek a 2050-re célul kitűzött karbonsemlegesség megvalósításához.
Jövedelmező a vállalkozásod?
A mai tanácsadáson szintén szóba került, hogy sok vállalkozó elfelejti beárazni a saját tulajdonában lévő eszközök úgynevezett alternatíva költségét (kiadhatnám másnak is a saját üzl
Nemzetgarázdasági stratégia - Trump a problémát sem érti
Ellentmondásokkal van tele Trump programja, a döntéshozóknak nemcsak koherens elképzelés nincsenek, de valószínűleg a problémát sem értik. Az eredmény a politikai bizonytalanság fenntartása,
Új lehetőség nagy léptékű zöldenergiás fejlesztésekhez
A társadalmi egyeztetésre meghirdetett biogázos és biometános pályázat nem a megszokott \"pályázzunk egy eszközre\" típusú támogatás.
"Tévedés, ki nem kényszerített hiba, amit Trump csinál"
Szerdán beszélgettem Vakmajom barátommal, és megemlítettem neki, hogy milyen szokatlanul viselkednek az amerikai eszközök: gyengül a dollár, emelkednek a (reál)hozamok, esnek a részvények. Mire
Milyen rejtett költségei vannak az ingatlanvásárlásnak?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Milyen rejtett költségei vannak az ingatlanvásárlásnak? Alapvető költségek ingatlanvásárláskor Sokan csak az önerőre vagy a vételárra koncentrá


- Itt a váratlan bejelentés: jön az új állampapír!
- Tökéletes vihar készül a tőzsdéken: akár 2008 óta nem látott zuhanás is jöhet
- Olyan történt a dollárral, ami a forint sorsára is hatással van
- Szép csendben egy másik ország lehet EU-tag hamarosan, amíg a világ Ukrajnáról beszél
- Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
Súlyos csapást mért Donald Trump a dollárra – Mi jöhet most?
Geopolitikai fegyver kerülhet az EU kezébe.
Izgalmas változások előtt az energetikai piac – Mit várhatunk?
Az ALTEO szakértőivel beszélgettünk.
Fontos európai szektor lehet a Trump-vámok nyertese – Van nagy magyar érintett is
Erről és a magyar nyugdíjasokról volt szó a keddi Checklistben.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.