Vámháború: nagyon fájó helyen vág vissza Kína az USA-nak
Gazdaság

Vámháború: nagyon fájó helyen vág vissza Kína az USA-nak

Portfolio
Kína megtiltotta légitársaságainak a Boeing repülőgépek átvételét az USA-val folytatott kereskedelmi háború újabb lépéseként - közölte a Bloomberg.

Peking emellett arra utasította a kínai légitársaságokat, hogy

függesszék fel a repülőgépekhez kapcsolódó berendezések és alkatrészek vásárlását amerikai cégektől.

Az utasítás azt követően érkezett, hogy Kína a hétvégén 125%-os megtorló vámokat jelentett be az amerikai árukra. Ezek a vámok önmagukban is több mint kétszeresére emelték volna az amerikai gyártású repülőgépek és alkatrészek költségeit, ami gyakorlatilag lehetetlenné tette volna a kínai légitársaságok számára a Boeing gépek átvételét.

A kínai kormány emellett fontolgatja, hogy segítséget nyújt azoknak a légitársaságoknak, amelyek Boeing gépeket lízingelnek és most magasabb költségekkel szembesülnek.

A világ két legnagyobb gazdasága közötti gyorsan eszkalálódó vita közepén a Boeing különösen nehéz helyzetbe került, bár a helyzet változékony.

Az Aviation Flights Group adatai szerint körülbelül 10 Boeing 737 Max repülőgép áll készen arra, hogy kínai légitársaságok flottáiba kerüljön, köztük kettő-kettő a China Southern Airlines, az Air China és a Xiamen Airlines számára. A gépek egy része a Boeing seattle-i gyára közelében parkol, míg mások a kelet-kínai Csousanban lévő befejező központban vannak.

Egyes források szerint azok a repülőgépek, amelyeknél a szállítási dokumentáció és a fizetés a Kína által április 11-én bejelentett és április 12-én hatályba lépett kölcsönös vámok előtt megtörtént, esetenként egyedi elbírálás alapján még bekerülhetnek Kínába. A múlt héten a Bloomberg arról számolt be, hogy a Juneyao Airlines elhalasztotta egy Boeing 787-9 Dreamliner repülőgép átvételét, amelyet körülbelül három hét múlva kellett volna megkapnia.

A Boeing számára ez újabb visszaesést jelent a repülőgép-értékesítés egyik legnagyobb piacán: előrejelzések szerint Kína a következő két évtizedben a globális repülőgép-kereslet 20%-át fogja kitenni, és 2018-ban a Boeing termelésének közel negyede ide irányult. Az amerikai repülőgépgyártó azonban a kereskedelmi feszültségek és saját problémái miatt az utóbbi években nem jelentett be jelentős megrendelést Kínában.

Kína volt az első, amely 2019-ben két halálos baleset után földre kényszerítette a 737 Max gépeket. A Biden- és az első Trump-adminisztrációval folytatott kereskedelmi viták szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a kínai megrendelések az európai Airbus felé tolódtak. 2024-ben pedig a Boeing minőségi válsággal szembesült, amikor januárban egy ajtódugó kirepült repülés közben.

A patthelyzet azt is aláhúzza, hogy Kína továbbra is függ a külföldi beszállítóktól az utasszállító repülőgépek terén, hogy kielégítse a lakosság légi utazás iránti igényét. Bár az Airbus a fontosabb beszállító, és a kínai légitársaságok a hazai gyártású Comac C919-re számítanak a keskenytörzsű igényeik kiegészítésére, a légitársaságok flottáiban még mindig több száz Boeing repülőgép van, amelyek karbantartást, javítást és cserét igényelnek.

A Boeingnek még számos kész repülőgépe van készleten, amelyeket eredetileg kínai légitársaságoknak szántak. Az amerikai repülőgépgyártó figyelmeztetett, hogy az eszkalálódó kereskedelmi vita az ellátási láncokat is károsíthatja, amelyek a világjárvány miatt súlyosan megterheltek voltak, és csak nemrég mutattak jeleket a normalizálódásra.

A hír hatására a Boeing részvényei kedd délután mintegy 3,4 százalékos mínuszban nyithatnak az előzetes piaci adatok szerint.

Részvénykereskedés, hosszabb távú befektetési portfóliók vagy nyugdíjportfóliók kialakítása a Portfolio Trader segítségével.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Megint a HOLD lett az Év Alapkezelője

Kilencedik alkalommal, zsinórban harmadjára lett a HOLD az Év Alapkezelője a hazai befektetési alapok Oscar-gáláján, a Klasszis 2025 díjátadón. A Deep Value Részvény Alap és... The post Megin

Kiszámoló

Jövedelmező a vállalkozásod?

A mai tanácsadáson szintén szóba került, hogy sok vállalkozó elfelejti beárazni a saját tulajdonában lévő eszközök úgynevezett alternatíva költségét (kiadhatnám másnak is a saját üzl

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a váratlan bejelentés: jön az új állampapír!
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet