2024 eddig nem a magyar gazdaság éve volt, az ipar és építőipar például igen rossz teljesítményt mutatott. A logisztika, amely a magyar GDP 5,3 százalékáért felel, egyértelműen kiemelt stratégiai ágazat. A KSH adatai alapján az idei első félévben az áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 2,5 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét. Az adat bár önmagában elsőre nem tűnik soknak, abban az értelemben kiemelkedő eredmény, hogy a logisztikai szektornak nagy volumenű megrendelést adó ipar és kereskedelem gyengélkedése összesen 1 százalékponttal vetette vissza a nemzetgazdasági növekedést.
A beruházások visszaesése ágazati szinten mégis látványos, idén első félévben közel 30 százalékos a csökkenés az előző év azonos időszakához képest.
A szektor legversenyképesebb szereplői azonban nem tétlenkedtek, és jelentős fejlesztéseket hajtottak végre az elmúlt időszakban is, amely a vállalatok üzleti eredményein is megmutatkozik.
Például a tavaly tervezett, 2024-re vonatkozó 20 milliárd forintos forgalommal szemben a WIN Capital logisztikai érdekeltségei várhatóan át fogják lépni a 25 milliárd forintos nettó árbevételt.
A fenntarthatóság minden nappal egyre fontosabb
A logisztikai ágazat különösen érintett a fenntarthatósági törekvésekben. Az Európai Bizottság megállapítása szerint a teljes EU-s közlekedés CO2 kibocsátásának 30 százalékáért az árufuvarozás felel. Az ágazat teljesítménye a várakozások szerint ráadásul 2030-ra 25 százalékkal, 2050-re pedig 50 százalékkal fog növekedni. Annak érdekében, hogy a CO2 kibocsátás ennek ellenére csökkenjen, az EU számos rendelkezést és ösztönzőt vezetett be, például: a tengeri szállítmányozást is bevonja az ETS rendszerbe (kibocsátáskereskedelmi rendszer) és a vasúti szállítást preferálja a közúti fuvarozással szemben, valamint igyekszik elősegíteni az elektromos-, és alternatív meghajtású (CNG, LNG, Hibrid vagy biodízel) járművek elterjedését.
„A fenntarthatóság kérdése egyszerre több oldalról is érinti az ágazatot. Egyfelől saját működésünket is zöldebbé kell tennünk, energiát és üzemanyagot kell megtakarítanunk a versenyképességünk növelése érdekében, másrészt a partnereink részéről is nagy nyomás helyeződik ránk. Az ügyfélkörünket meghatározó nagyvállalatok ESG vállalásai egyre inkább megkövetelik, hogy a logisztikai szolgáltatásaik kibocsátását is évről-évre csökkentsék, ezért hosszútávon csak olyan partnert fognak választani, amelyik megbízhatóan, tervszerűen tudja támogatni őket ebben a folyamatban” – mondta el a Portfolio-nak Szemerey Loránd, a WIN Capital vagyonkezelő tulajdonos-ügyvezetője.
Számos logisztikai vállalat azonban már „elébe ment” a szabályozásnak, és idejekorán elkezdte zöldíteni járműflottáját. A WIN Capital például már 2021-ben egy debreceni vállalattal közösen elindította a dízelmeghajtású nyerges vontatók elektromossá alakítását, amely akkor itthon és a régióban is egyedülálló fejlesztés volt, és ebben az évben elsőként átadták az első közúti kiskereskedelmi áruszállítást végző nyerges vontatót az Aldi Magyarországnak. 2022 elején pedig ők állították forgalomba az első elektromos nyergesvontatót Magyarországon, amit folyamatosan egyre több, és egyre változatosabb felhasználású kamionok követtek.
A folyamat nem áll le: további 20 darab gyári, teljesen elektromos Scania nyergesvontatót állítanak forgalomba 2025 első negyedévében, és ezzel megháromszorozzák az eddig elektromos üzemű flottájukat, amely ezzel az ország legnagyobbikává is válik.
Az elektrifikációnak hála 600 ezer liter gázolajat tudnak megtakarítani évente. Ezen felül 100 darab, legkorszerűbb dízelmeghajtású kamion is érkezik a flottába, amelyekkel már idén is lehet találkozni az utakon. Hosszútávú szerződés keretében a DPD Hungary szállítmányozási feladatait kizárólag elektromos járművekkel fogják végezni. Az Aldi után pedig új kiskereskedelmi nagyágyúval kötöttek szerződést: a Spar bicskei és üllői logisztikai központjából a vállalat végzi a boltokhoz az áruszállítást.
Akvizíciók és cégalapítás a multimodalitás jegyében
A fentiek tükrében egyértelműnek tűnik, hogy a multimodalitás és az elektrifikáció határozhatja meg a logisztika jövőjét. Ezt EU-s törekvések is erősítik, például 2030-ra a 300 kilométernél messzebbre szállított áru 30 százalékát fenntartható közlekedési eszközzel kell megoldani. Ennek – Magyarország földrajzi adottságait figyelembe véve – vagy az alternatív üzemanyaggal hajtott járművekkel történő közúti árufuvarozással vagy a vasúti áruszállítással lehet hatékonyan eleget tenni.
„Egyértelmű célunk, hogy minél szélesebb szállítmányozási portfólióval tudjuk kiszolgálni a partnereinket Magyarországon és szerte Európában egyaránt. Multimodális megoldásokkal, a konténeres áruszállítástól kezdve a last mile delivery szolgáltatásokig minden megbízást el tudunk látni, akár szén-dioxid kibocsátás mentesen.
Ez egyre nagyobb érték lesz a jövőben”
– emelte ki Szemerey Loránd.
A WIN Capital Szlovéniában is terjeszkedik, többségi tulajdonrészt szerzett tavaly év végén egy szlovén közúti szállítmányozó vállalatban, amellyel tovább tudta szélesíteni a portfólióját, elsősorban a konténeres árufuvarozás területén. Az adriai régió kikötőiből így már azonnali és közvetlen kapcsolatot tud teremteni a hazai, a közép- és nyugat-európai célállomásokkal. Szintén 80 százalékos részesedést szerzett a több, mint 20 éve működő, több mint 1 milliárd forintos forgalmat bonyolító MEX Cargo Kft-ben, amely a román- és bolgár szállítások terén rendelkezik nagy tapasztalattal, ezáltal jól illeszkedik a vállalat portfóliójába.
Annak érdekében, hogy a vállalat egy helyre koncentrálja az összes logisztikai üzletághoz kapcsolódó tevékenységét, a C34 Invest Kft., amelynek 50 százalékos tulajdonosa a WIN Capital, Budapesten megvásárolt egy 10 hektáros, korábban is logisztikai, és szervízelési funkciót ellátó ingatlant.
A több millió euró értékű akvizíció jól illeszkedik a vállalat stratégiájába, még hatékonyabbá teszi az operatív működést.
Az ingatlanhoz tartozik ráadásul az ország egyik legnagyobb kamionszervíz bázisa is, amellyel teljes mértékben saját koordináció mellett lehet a járműpark karbantartási feladatait ellátni, ezzel is hozzájárulva a kitettségek csökkentéséhez és a versenyképesség erősítéséhez.
„Büszke vagyok arra, hogy a világ legnagyobb hajóstársasága, a Mediterranean Shipping Company leányvállalatával közösen alapított cég - a Medlog Hungary Trucking Zrt. - amely a tengeri áruszállítással foglalkozó vállalat magyarországi közúti szállítási feladatait végzi és kezeli, a 2021-es megalakulásától kezdve töretlenül fejlődik, és már az idén 65 modern szerelvényt fog üzemeltetni” – tette hozzá Szemerey Loránd.
Logisztika a digitalizáció útján
Még 2021-ben a logisztikai és fuvarozói ágazat meghatározó érdekképviseleteinek közreműködésével megalakult az e-CMR Europe Kft., amelynek célja az elektronikus belföldi- és nemzetközi fuvarlevél gyors hazai bevezetése volt. Az elvégzett munkának három év múlva, idén lett meg az igazi eredménye: július elején a kormány hivatalosan is kinyilvánította szándékát az elektronikus fuvarlevélre vonatkozó nemzetközi egyezményhez való csatlakozáshoz. A digitalizált megoldás gyorsabbá, hatékonyabbá és zöldebbé teszi a szállítmányozást, ráadásul jelentős költségcsökkentéssel is jár.
Hozzájárul az áruk minél pontosabb nyomon követéséhez és az adatok biztonságosabb kezeléséhez is.
A mesterséges intelligencia használata a logisztikai szektorban sem megkerülhető, a WIN Capital AI-alapú piackutatások alapján kezdi meg a sales tevékenységet a kiválasztott cég irányába, a sales csomagok, árajánlatok, prezentációk elkészítését – az eltérő vállalati kultúráknak megfelelően - is a mesterséges intelligenciára bízzák. A sales folyamat első fázisa ezzel gyakorlatilag teljesen emberi erőforrás mentessé vált.
A cikk megjelenését a WIN Capital támogatta.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio