Miben hasonlít a McDonald's és az Uber? Meglepő válasz érkezett
Gazdaság

Miben hasonlít a McDonald's és az Uber? Meglepő válasz érkezett

Portfolio
A világgazdaság új realitásai – például a globalizáció lassulása, a gazdasági nacionalizmus térnyerése, a digitális technológiák megjelenése, a fenntarthatósági és klímakérdések középpontba kerülése – kiegészülve a Covid és az ukrajnai háború okozta bizonytalan üzleti környezettel jelentős alkalmazkodási kényszert okoznak a multinacionális vállalatok számára. Ez az international business (nemzetközi gazdálkodás) tudományterület tudósai számára is számos új kutatási kérdést vet fel – hangzott el a Nemzetközi Üzleti Akadémia (Academy of International Business – AIB) közép- és kelet-európai tagozatának X. éves konferenciáján, amelyet a Budapesti Corvinus Egyetem szervezett meg.

Van-e szükség új elméletre?

A Corvinus februárban átadott új épületében, a Gellért Campuson szeptember 18-21. között megrendezett konferencia nyitó napjának első főeladója Jean Francois Hennart, a hollandiai tilburgi egyetem közgazdászprofesszora volt, akinek kutatásai főként a multinacionális vállalatok vizsgálatára irányulnak. 1982-ben megjelent könyve (Theory of Multinational Enterprise) kiemelt szerepet játszott abban, hogy a tranzakciós költség elméletét alkalmazni kezdték az international business (nemzetközi gazdálkodás) tudományterületén.

A professzor előadásában amellett érvelt, hogy bár számos kutató úgy véli, a digitális platformok és ökoszisztémák elemzésénél új elméletekre van szükség, szerinte a meglévő teóriákat is alkalmazni lehet az új technológiák nemzetközi gazdálkodásra gyakorolt hatásainak kutatásánál, miután a digitális gazdaság számos fontos aspektusánál nem strukturális, hanem szintbeli változások történtek.

_BIE1805
Jean Francois Hennart, a Tilburgi Egyetem közgazdászprofesszora (Fotó: Budapesti Corvinus Egyetem)

Előadásában részletesen bemutatta, hogy szerinte

a digitalizált szolgáltató cégek alapvetően ugyanolyan struktúrában működnek, mint a nem digitalizált megfelelőik.

  • A vevőket és az eladókat összehozó bróker jellegű digitális platformok között például az eBay-t nevezte meg, amelyek nem digitalizált megfelelőjeként a hagyományos bolhapiacokat említette.
  • A franchise jellegű platformoknál pedig az Ubert hozta fel az egyik példaként, amelynek nem digitalizált megfelelőjeként a McDonald’s modelljét állította párba. Mindkét vállalatnál ugyanis helyben kell nyújtani a szolgáltatást, amihez úgynevezett helyi ügynökökre, beszállítókra van szükség, továbbá mindkét esetben aprólékosan kidolgozott eljárások vonatkoznak a szolgáltatás nyújtására.

A két cégnél alapvetően ugyanarról az alapstruktúráról van szó

– jegyezte meg.

A világgazdaság új realitásai

A konferencia nyitó napjának másik fő előadásában Roger Strange, az angliai University of Sussex Business School közgazdászprofesszora azt mutatta be, hogy bő harminc év alatt milyen változások zajlottak le a világgazdaságban, és ezek miként hatottak a nemzetközi üzleti környezetre, a nemzetközi gazdálkodás folyamataira.

Az 1990-es évek a nagy változások időszaka volt szerte a világban, a közép- és kelet-európai térségben a gazdasági átalakulás, a piacgazdaságra való áttérés folyamata zajlott, amelynek nagy hajtóereje az európai integráció volt. Gyors ütemben omlottak le a nemzetközi kereskedelem és a beruházások előtt álló akadályok, a multinacionális vállalatok az egész világon terjeszkedtek.

Abban az időszakban úgy tűnt, hogy a globalizáció megállíthatatlan folyamat, és a kutatók a távolság haláláról beszéltek. Úgy tűnt, hogy ez a tendencia a végtelenségig folytatódni fog.

A 2020-as évekhez közeledve azonban ez a rózsás kép kezdett borússá válni.

már a Covid előtt látszódott, hogy megtört a globalizáció folyamata.

2019-ben a The Economistban több cikk is megjelent a globalizáció lassulásáról (slowbalisation) és a deglobalizációról. A tudományos folyóiratokban is a világgazdaságban zajló leválás (decoupling) folyamatáról cikkeztek.

Ekkora már az az elképzelés, hogy a globalizáció örökké fog tartani, hirtelen elég szánalmasnak tűnt.

_BIE1962
Roger Strange, a University of Sussex Business School közgazdászprofesszora (Fotó: Budapesti Corvinus Egyetem)

Napjaink „új valóságát” úgy írta le, hogy azt

  • a populizmus és a gazdasági nacionalizmus megerősödése,
  • a fenntartható fejlődés és a klímaváltozás kérdésének fókuszba kerülése,
  • az új digitális technológiák térnyerése,
  • valamint a vállalatok közötti (illetve a vállalatok és a kormányok közötti) megváltozó erőviszonyok jellemzik.

A nemzetközi gazdálkodás terén kutató tudósok számára így Roger Strange szerint a multinacionális vállalatokkal kapcsolatban többek között az merülhet fel megvizsgálandó kérdésként, hogy

  • miként igazították stratégiájukat az „új valóság” adta helyzethez, és ennek az alkalmazkodási folyamatnak miképpen kellene zajlania.
  • Továbbá azt is a vizsgálandó kérdések közé sorolta, hogy a nem piaci stratégiákon keresztül a multinacionális vállalatok miként befolyásolhatják az üzleti környezetet,
  • és miként tarthatják fenn legitimációjukat a fogadó országokban annak érdekében, hogy szabadon, korlátozás és megkülönböztetés nélkül működhessenek.

Az ENSZ 2015-ben elfogadott 17 fenntartható fejlődési célkitűzéseivel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a világszervezet egyértelműen úgy tekintett a cégekre, mint a változás stratégiai szereplőire a célok elérésében.

  • Kérdés viszont, hogy a multinacionális vállalatok mennyiben okozzák a klímaváltozás problémáit és mindazokat a kihívásokat, amelyekre a fenntartható fejlődési célok vonatkoznak, és így ezek a vállalatok a probléma részének tekinthetők-e, vagy esetleg a megoldást jelentik.
  • Kutatandó kérdésként merülhet fel szerinte, hogy a multinacionális vállalatok fenntarthatósági és klímacéloknak történő megfelelése mennyiben történhet önkéntes alapon, illetve oly módon, hogy a kormányok szabályozással (például adók) vagy ösztönzéssel (például támogatások révén) kényszerítik ezt ki.

Roger Strange kiemelte:

az elmúlt 30 év során hozzászokhattunk ahhoz, hogy a fejlett országok multinacionális vállalatai a gyártást feltörekvő gazdaságokba helyezik át, ahol a termelési költségek sokkal olcsóbbak.

Az új digitális technológiák mennyiben írhatják felül ezt a felállást?

– tette fel a kérdést.

A globális értékláncokban a vállalatok közötti hatalmi viszonyok változása kapcsán – amely kérdésben szerinte igazán szükség van új kutatásokra – arra mutatott rá, hogy a nagy multinacionális cégek, ha képesek jelentős hatalmi aszimmetriát kialakítani a beszállítóikkal vagy partnereikkel szemben, akkor ez olyan hatalmat adhat számukra, amivel aránytalanul nagy részesedést szerezhetnek a létrehozott értékből.

Az Apple példáján keresztül pedig azt a jelenséget is részletesen ismertette, amikor egy multinacionális vállalat externalizálja a tevékenységeit. Az Apple egy példa arra, amit gyár nélküli gyártásnak nevezünk. A cég maga nem gyárt semmit, ezt a Foxconn és seregnyi alvállalkozó végzi el.

Az Apple nem internalizálta, hanem externalizálta a gyártási tevékenységeket. Mégis, az Apple még mindig nagyon szorosan irányítja ezt a globális értékláncot.

A két professzor után Becsei András, az OTP Bank retail vezérigazgató-helyettese mutatta be a bankcsoport nemzetközi működését, hangsúlyozva az agilis munkamódszerből adódó lehetőségeket. Az előadások után a 100 kutatóból és PhD hallgatóból álló közönség kérdései az elmélet és a gyakorlat kapcsolatát feszegették.  

Az, hogy az OTP Bank nemzetközi sikertörténete Kelet-Közép-Európából indult, és a mai napig itt van a központja, lehetőséget ad arra, hogy a digitalizálódó világban is jobban értsük a helyi piacok igényeit.

Így a régió sajátosságaira alapozva alakíthatjuk a szolgáltatásainkat, és sokat profitálunk a leányvállalatok által hozott jó gyakorlatok befogadásából is. Ez nagyobb rugalmasságot, jobb reagálási képességet eredményez, mint a hagyományos multinacionális cégeknél" - mondta előadásában Becsei András.

Tíz év után ismét Budapestre jött a konferencia

Miután a konferenciát a Budapesti Corvinus Egyetem szervezte, így a konferencia két elnöke a Corvinus két oktatója, a Vezetéstudományi Intézet vezetője, Stocker Miklós docens, illetve a Vállalkozás és Innováció Intézet docense, Kozma Miklós volt.

Stocker Miklós a Portfolio-nak elmondta: az 1959-ben létrejött Academy of International Business (AIB) nemzetközi üzleti területen az első számú tudományos közösségnek számít a világon, amelynek szerte a világból több mint háromezer tudós, kutató a tagja.

A mostani rendezvény az AIB 2013-ban létrejött közép- és kelet-európai tagozatának (AIB-CEE) tizedik éves konferenciája volt. A régiós tagozat – amelynek egyik alelnökévé a napokban választották meg Stocker Miklóst (a három évre szóló tisztséget október 1-jétől tölti majd be) – egy szélesebb értelemben vett közép- és kelet-európai térséget fed le, így például vannak német és svéd tagjai is. Az AIB-CEE első éves – 2014-ben megrendezett – konferenciájának is Budapest adott otthont, a szervező akkor is a Corvinus volt.

_BIE1495
Stocker Miklós, a Corvinus Vezetéstudományi Intézetének vezetője (Fotó: Budapesti Corvinus Egyetem)

Stocker Miklós kiemelte: a konferencia megrendezése egybevágott a Corvinus kutatási stratégiájával.

Nagy előnye az AIB-hez hasonló tudományos közösségeknek, hogy kiterjedt együttműködések jönnek létre a hálózatban résztvevő tudósok között, aminek eredménye nemzetközi kutatások, pályázatok és közös publikációk lehetnek. Számos szerzőtársamat ebben a tudományos közösségben ismertem meg

– magyarázta a Corvinus docense.

A négynapos konferenciának 17 szekciója volt, amely az international business témaköréhez kapcsolódóan számos területet felölelt (például vezetéstudomány, menedzsment és üzleti tudomány, innováció, marketing, digitalizáció, pénzügyek, oktatás). A fő témaként a konferencia címéből (Navigating New Realms: Business Collaboration, Digitalization, and Innovation Redefining Success in Uncertain Times) is adódóan a konferencia azt vizsgálta meg, hogy a mostani bizonytalan időkben, nem kiszámítható változásokkal járó üzleti környezetben (elég csak az utóbbi egy-két évből a Covidra és az ukrajnai háborúra gondolni) az új realitásokhoz miként alkalmazkodhatnak a vállalatok.

International business a Corvinuson

Azzal kapcsolatban, hogy az international business tudományterülete miként jelenik meg a Corvinus oktatási portfoliójában, Stocker Miklós elmondta: az egyetemnek van egy international business nevű alapszakja, amelyre évről évre csak Magyarország legmagasabb felvételi pontszámaival lehet bekerülni, és az első olyan szak volt a Corvinuson, amelyet az átalakulás után már csak angol nyelven indított az egyetem. Továbbá az international business szakterület a gazdálkodás és menedzsment alapszaknál is fontos szerepet játszik, mert számos tárgynak releváns a nemzetközi aspektusa.
A mesterszakok közül a nemzetközi gazdaság és gazdálkodás szak foglalkozik a szakterülettel, emellett pedig a nemzetközi kapcsolatok, a vezetés és szervezés és a vállalkozásfejlesztés szaknál ugyanúgy vannak tantárgyak vagy témák, ahol az international business-hez kapcsolódó kérdéseket érinteni szükséges. Ezeken túl a marketing strategy and innovation, valamint az advanced supply chain management, de akár a finance mesterszakoknál is hangsúlyosan jelen van az a szempont, hogy a gazdálkodás nemzetközi szövetben értelmezhető – hangsúlyozta Stocker Miklós. „Akármilyen termékről, szolgáltatásról vagy megoldásról van szó, annak mindig van közvetlen vagy közvetett nemzetközi aspektusa, így azt próbáljuk a hallgatóinknak különböző módszerekkel alátámasztva átadni, hogy miként tudnak nemzetközi dimenzióban gondolkodni” – tette hozzá a Corvinus Vezetéstudományi Intézetének vezetője.

A cikk megjelenését a Budapesti Corvinus Egyetem támogatta.

Címlapképen balról jobbra: Stocker Miklós intézetvezető, konferenciaszervező, AIB-CEE alelnök (Corvinus), Bruno van Pottelsberghe elnök-rektor (Corvinus), Roger Strange közgazdászprofesszor (University of Sussex Business School), Jean Francois Hennart közgazdászprofesszor (Tilburgi Egyetem), Kozma Miklós docens, konferenciaszervező (Corvinus), Becsei András vezérigazgató-helyettes (OTP Bank Nyrt. Retail Divízió) a Budapesti Corvinus Egyetem Gellért Campusán az AIB-CEE konferencián Budapesten 2024. szeptember 18-án. (Fotó: Budapesti Corvinus Egyetem)

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Ilyen jól úsznak a kenguruk?

Új-Zéland az élen jár a lakosságarányos olimpiai érmek számában. Ausztrália pedig 27 milliós lélekszáma ellenére sem tud kiesni az éremtáblák első 10 helyéről. De miért... The post Ily

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mérgező víz folyik a csapból? Itt a térkép, több százezer magyart érinthet

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
tűzoltó