A szakemberhiány a javítási és felújítási szolgáltatásoknál régóta megfigyelhető piaci jelenség, amelyet csak tovább erősített a január óta elérhető állami támogatás, amely akár 3 millió forintot is jelenthet a munkákba belevágó családoknak. A programnak a jelek szerint komoly hatása van már jelenleg is. Mint azt a Portfolio korábban megírta,
az újHÁZ Centrum féléves Trendriportja szerint Magyarországon a lakosság 49 százaléka tervez lakás- vagy házfelújítást egy éven belül.
Az építőanyag kereskedési hálózat reprezentatív kutatása szerint a felújítók több mint fele festést vagy tapétázást tervez, de közel harmaduk burkolat- vagy nyílászárócserébe, valamint szigetelési munkálatokba is belevágna. A renoválni vágyók átlagosan 2,4 millió forintos beruházással kalkulálnak, harmaduk pedig a finanszírozásához igénybe veszi majd az állami Otthonfelújítási Támogatást is.
Rárepült a közösségi gazdaság is
Az évek óta tapasztalható, és az utóbbi időszak felújítási támogatásai miatt kiéleződött általános szakemberhiányra igyekszik megoldást nyújtani egy alkalmazás, amely csaknem kétszáz kategóriában hozza össze a mesterembereket az igénylőkkel. A szobafestőket, burkolókat, villanyszerelőket és sok más szakma képviselőit kiközvetítő app egy újabb példa a közösségi gazdaság térnyerésére, és arra, hogy egy mobilalkalmazás miképpen tud reagálni a piaci anomáliákra.
A több országban is jelenlévő Wilio jelenleg közel 10 ezer regisztrált szolgáltatóval rendelkezik Magyarország területén
– mondta el a Portfolio-nak Horák Andrej, a cég marketing menedzsere. Hozzátette: a leggyakoribb keresések Magyarországon valóban az épület- illetve lakásfelújítás munkálataihoz kapcsolódnak. Ilyenek például a festés, padlóburkolás, szigetelés, vízvezeték-szerelés, vagy a villanyszerelés, ezt egészíti ki szezonálisan, a nyári időszakban a kertészkedés. A felhasználók egy rövid regisztráció és a földrajzi helyzetük megadása után rögtön megadhatnak elvégzendő feladatokat, amelyekre aztán a szakemberek árajánlatokat adnak. Ezek közül az árak, a mester értékelései és egyéb szempontok alapján válogathatnak.
Erős keresleti oldal
Ahogy azonban az életben a felhasználóknak, úgy a Wiliónak is a szakemberek megtalálása jelenti a nagyobb feladatot, hiszen a piacot erőteljes keresleti oldal és erősen korlátozott kínálat jellemzi. A felújítási, szerelési és hasonló munkákra ugyanis sokkal nagyobb igény mutatkozik, mint amennyi a kínálat, vagyis
sok esetben nagyon nehéz elfogadható időn belül szakembert találni az ilyen jellegű feladatokra.
Az app mögött álló cég ezért elsősorban a szakemberek megszólítására koncentrál, hiszen az adatbázis bővítése jelentősen javítja annak megítélését is. „Ez év áprilisa óta masszív kampányt folytatunk a mind a magyar médiumok, mind a közösségi média felületén, mellyel egyrészt új ügyfeleket, másrészt új szolgáltatókat szeretnénk megszólítani.
Ezen kívül a Wilio csapatának megbízott tagjai folyamatosan azon dolgoznak, hogy megfelelő szakembereket találjanak az igényesebb, összetettebb projektekre.
A fejlesztők tudatosan törekedtek arra, hogy mind a szolgáltatói -, mind pedig az ügyfélregisztráció egyszerű legyen.
Minőségbiztosítási okokból a szolgáltatóktól persze részletesebb bemutatkozást kérnek.
A szakembernek ki kell választania az általa nyújtott szolgáltatásokat, illetve meg kell adnia azt a földrajzi hatáskört, ahol a szolgáltatást végzi, emellett pedig fel kell tölteni egy profilképet, egy rövid bemutatkozást, esetlegesen a végzettségét tanúsító oklevelet vagy az elkészült munkákról készült képeket.
„A szakmát igazoló oklevelek vagy egyéb tanúsítványok feltöltése fontos az ügyfeleknek, amely biztosítja, hogy a szakemberek valóban értenek az adott feladathoz. Ezen kívül minden egyes esetben figyelemmel kísérjük a kivitelezés eredményét és a szakember munkavégzésének minőségét” – tette hozzá Horák Andrej.
Pontozni is lehet a mestereket
Ahogy az a közösségi szolgáltató alkalmazásoknál lenni szokott, a munkák elvégzése után a szakembereket értékelni is lehet. Ennek során az ügyfél pontozhatja a szakember hozzáállását, azt a kommunikációt, amelyet az egyeztetés során tanúsított, és persze az elvégzett munka minőségét, valamint az árat.
A legjobban teljesítő szakemberek Legjobb szolgáltató kitüntetésben részesülnek az alkalmazásban.
Ez számos előnnyel jár, mint például előbb látja a friss projekteket, mint a többiek, illetve olyan munkákra is jelentkezhet, amelyek már foglaltak, és több eséllyel szerezhet projekteket. Sokat számítanak az ügyfelektől kapott értékelések és vélemények, hiszen a magas átlagponttal rendelkező szolgáltatókat előbb választják ki, mint az alacsony értékeléssel rendelkezőeket.
A rossz értékelés nem feltétlenül jár következménnyel. Minden esetben az ügyfélszolgálat munkatársai megpróbálják kideríteni a rossz értékelés okát, majd konszenzusra jutni az ügyféllel, hiszen lehetséges, hogy mindössze félreértés történt.
Fontos, hogy mindkét félnek van lehetősége jelenteni a másikat abban az esetben, ha súlyosabb eset, átverés történt.
„Ekkor utánajárunk az esetnek, az ügyintézők meghallgatják mindkét felet, súlyos esetben felfüggesztik a hozzáférését az oldalhoz.”
Általában elmondható, hogy amennyiben az egyik fél panaszt nyújt be a másik félre, az ügyfélszolgálat emberei minden esetben megpróbálják tisztázni az esetet a két fél között.
A cikk megjelenését a Wilio támogatta
Fotó: Getty Images