Az autómegosztás terjedése találkozott a vállalatok mobilitási igényeivel, így egyre több cég dönt úgy, hogy a saját flottájukat carsharing szolgáltatásokkal váltják ki.
A munkáltatóknak megéri az, hogy közösségi autóhasználatot biztosítanak dolgozóiknak, mivel növeli a dolgozók elégedettségét, és közben a cég anyagilag is jól jár: a bérlés díja költségként elszámolható, a munkavállaló számára nem jelent jövedelmet, kvázi adómentes
– mondta a Portfolio-nak Fata László juttatási szakértő, a Cafeteria Trend magazin alapítója. Fata szerint ugyanakkor bizonyos pozíciókban, például a felsővezetők körében a saját vagy a lízingelt céges autó még mindig presztízskérdés. Ezt támasztja alá Decsy Diána, a Randstad branch managere is, aki elárulta, megbízóik nagy része multinacionális cég, ahol a felsővezetők körében 90-95%-ban juttatásként jelen van a saját céges autó, de minimum egy céges garázshely. Mint mondta, a jelöltek nagy részének az is számít, milyen típusú járművet biztosítana a cég a részére.
"Véleményem szerint a közösségi autóhasználat egy köztes út lehet, hiszen a munkavállalók számára plusz juttatást jelent, olyan eszközt, amely segíti a munkahelyi mobilitást, és a kényelmi szempont is fontos. Ha nem is mindennapi használatra, de azt gondolom, nagyon jó választás lehet akár időszakosan hozzáférhetővé tenni az alkalmazottak számára, például esti munkavégzés esetén, vagy városon belüli mozgásra, ha egyik helyről kell gyorsan átjutni máshová, vagy akár jutalmazási rendszerben alkalmazni. Az ilyen gesztusoknak komoly munkaerő-megtartó szerepe van" – jegyezte meg Fata.
Ezzel Szűts Ildikó, az Országos Humánmenedzsment Egyesület (OHE) elnöke is egyetért.
A juttatási csomagokat érdemes évről évre fejleszteni, annak megfelelően, ahogy a világ változik. Néhány éve még az autómegosztás, mint szolgáltatás elképzelhetetlen volt, ma viszont a céges kultúra része
– mondta a szakember, hozzátéve, hogy most, amikor a munkaerőhiány egyre súlyosabban érinti a magyar gazdaságot, különösen fontos, hogy a cégek vonzó juttatási csomagot kínáljanak a munkavállalóknak.
"A car sharing bevezetése előtt nagyon alaposan át kell gondolni a szolgáltatás igénybevételére való jogosultság feltételeit, fontos, hogy rögzítsük a szabályokat" – mondta.
Egy idei kutatás szerint a magyarok számára fontos a környezettudatosság, a munkavállalók 75%-a olyan szolgáltatásokat, cégeket részesít előnyben, amelyek környezettudatosan végzik a munkájukat. Épp ezért a toborzás során is döntő lehet, ha egy vállalat a céges flotta helyett vagy mellett közösségi autóhasználatot biztosít a dolgozók számára.
Ha a környezetvédelem része a munkáltatói brandnek, az sokat segít a fiatalabb, Y vagy Z generáció megnyerésében
– jegyezte meg Szűts Ildikó.
Nyitnak a cégek a carsharing irányába
Az utóbbi években rohamosan elszaporodtak az autómegosztással foglalkozó vállalkozások Budapesten. Magyarországon a GreenGo volt az első cég, amelyik elektromos autómegosztó szolgáltatást kínált a fővárosban. A cég hamar felfedezte a vállalatokban rejlő potenciált. A nagyvállalatok számára három különféle csomag is elérhető, ahol rugalmas felhasználás alapú csomagok alapján vehető igénybe a szolgáltatás.
Előfordul az is, hogy egy cég dolgozói kedvezményt kér tőlünk. Így a bérlést nem a vállalat, hanem a dolgozók fizetik, azonban így is jól járnak, mert kedvezményes áron használhatják a kocsikat
– mondta a Portfolio-nak Michaletzky Bálint, a cég ügyvezetője, aki szerint egyre több cég nyit a car sharing irányába. Úgy véli, cégmérettől függetlenül a legfontosabb döntési pont természetesen a céges közlekedésre fordított ár, összevetve a hasonló mobilitást biztosító autós megoldásokkal.
Azt láttuk, hogy az autók valójában az idő nagy részében csak állnak a parkolónkban, ezért igyekszünk drasztikusan csökkenteni a céges gépjárművek számát, és a GreenGókat beállítani helyettük. Egy ilyen kombinált közlekedési szolgáltatás már mindenki számára megadja a kellő rugalmasságot
– nyilatkozta dr. Marie-Theres Thiell, az ELMŰ-ÉMÁSZ igazgatósági elnöke, hozzátéve, igyekeznek széles palettát kínálni a munkavállalóknak a közlekedés terén.
Az egyik legnagyobb kreatívügynökségi csoport, a HPS beszerzési vezetője, Kutas Gergely elmondta, saját tapasztalataikból kiindulva inkább a differenciált közlekedési megoldások biztosítását látják fontosnak. A HPS-nél 150 ember napi mobilitási igényeit kell megoldaniuk, ebben egyaránt szerepet kap a dedikált céges autó, a taxi, a pool-car vagy akár a robogó, de a carsharing is. Már most is van számos olyan terület, amit a leghatékonyabban megosztott autókkal tudnak lefedni.
"Semmiképpen sem szeretnénk a taxizást tovább növelni, legfőképpen anyagi okokból, és a fenntarthatósági okok miatt. Egy belvárosi lokációban, ahol a parkolás nagyon nehéz, nem lehet fenntartani juttatásként, fizetési csomagként sehogy sem egy ekkora céges autós flottát. Adózási szempontból előnyös a GreenGo használat, már csak azért is, mert sokkal könnyebb alátámasztani az adóhatóság felé a GreenGózásnak a számláját, a bizonylatát, hiszen ugye autóbérlet van rajta" – mondta Kutas.
Michaletzky szerint vállalati partnereik száma épp azért növekszik, mert adott egy széleskörű munkavállalói réteg, akinek a munkaköre megkövetelné a városi mobilitást, de nem csak, hogy saját céges autót nem kapnak, a vállalatnál korlátozottan elérhető, közösen igénybe vehető autóért is versenyezniük kell.
Címlapkép forrása: Getty Images
A cikk megjelenését a GreenGo támogatta.