Gazdaság

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk

Portfolio
A világgazdasági válság óta az egyik legnagyobb bérnövekedés az autóipart jellemezte, és ez volt az az ágazat, amelyik a legtöbbet tett hozzá a magyar gazdaság növekedéséhez. Az elmúlt egy-két évben azonban a gyors növekedés megszakadt, miközben a béremelkedés fennmaradt. A járműgyártásban mindeközben alacsony maradt a hazai hozzáadott érték, ezért a következő években kulcsfontosságú lesz a termelékenység alakulása a szektorban.
2025. március 26-27-én Győrben találkoznak a legjelentősebb hazai OEM-ek, vevők és beszállítók – erős szakmai program, állófogadás, gyárlátogatás, networking és szálláslehetőség!
Ma már a GDP 5%-át teszi ki a járműgyártás - és a hozzá kapcsolódó beszállítói hálózat -, amivel az ipari termelés legmeghatározóbb ágazatává nőtte ki magát. A magyar gazdaság növekedésében az elmúlt egy évtizedben fontos szerepe volt a járműgyártás felfutásának, azonban egy-két éve már nem tekinthető a gazdaság motorjának.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint 2011-től a járműgyártás vált az ipari termelés első számú motorjává, de az iparág vállalkozásai már két évtizede - főként a tartós exportkereslet miatt - szinte minden évben számottevően növelték termelésüket. A növekedésnek újra lendületet adhat, ha megvalósulnak a már elindult és a későbbiekben induló nagyberuházások. A járműipar részesedése 2009 óta 11%-ponttal növekedett az iparon (feldolgozóipar, bányászat és villamos-energia) belül, ezzel mostanra több mint 27%-os a részesedése.

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk
Tavaly már több mint 100 ezren dolgoztak csak a járműgyártásban, amivel létszámát tekintve is a legnagyobb ágazat lett az iparban, ha a járműgyártáshoz kapcsolódó beszállítói hálózatot is beleszámítjuk, akkor 175-180 ezres létszámot kapunk. Ahogy nőtt az ipari termelésben betöltött szerepe és a foglalkoztatottak száma a szektorban, úgy emelkedtek a keresetek is a járműgyártásban. Ebben természetesen kulcsszerepe volt annak, hogy a Magyarországon termelő nagy autóipari vállalatok érdemben tudták emelni a béreket, hogy megtalálják (vagy akár el is szívják a többi vállalattól) a legjobb munkavállalókat. Több pénzt csak a vegyi anyagok gyártásában, a gyógyszergyártásban, valamint a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozásban lehet keresni az iparon belül. Összességében 2009 óta a nemzetgazdasági ágak közül (nem csak az ipart, hanem a mezőgazdaságot, a szolgáltató szektor ágait, és az állami szférát is beleértve) a járműgyártásban volt az egyik legnagyobb béremelkedés.

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk
Az elmúlt kilenc évben összesen 60%-kal nőttek a keresetek az autóiparban, 13%-ponttal meghaladva a nemzetgazdasági átlagot és 9%-ponttal meghaladva a versenyszféra egészét. Ezzel a teljesítménnyel csak néhány nemzetgazdasági ág előzte meg a járműipart. Jobbára azok, ahol nagyon alacsony volt a bérszint 2009-ben, vagyis sokan dolgoztak a minimálbér közelében, illetve azok, ahol kifejezetten nagy a munkaerőhiány.

A béreket a magyar gazdaságban általánosságban az nyomja felfelé, hogy
a minimálbér és a garantált bérminimum évek óta jelentősen növekszik, a vállalatoknak pedig a többi bérkategóriában is emelniük kell, hogy ne torlódjanak a bérek.
Az egyre fokozódó munkaerőhiány rá is erősít a béremelésre, hiszen amelyik vállalat nem igyekszik versenyképes fizetést biztosítani, annak komoly gondjai lehetnek a dolgozói létszámot, így végső soron a termelést tekintve.

A járműgyártás helyzete ráadásul még "speciálisabb". Iparági szakértők szerint a német multinacionális vállalatok hazai egységeinél egyre erősebbek a szakszervezetek, akiket az anyaország szakszervezete is támogat a bérharcban. Így még annál is nagyobb mértékben és gyorsabban kell emelni a béreket, mint ahogy az a munkaerőhiányos környezetből adódna, a magyar kis- és középvállalatoknak pedig tartaniuk kell a ritmust ezzel a tempóval.

Nem meglepő módon így a járműgyártásban igen magas az egy foglalkoztatottra jutó teljes átlagos bérköltség. Ezzel alapvetően nem is lenne nagy baj, azonban fontos kérdés, hogy milyen a szektor termelékenysége.

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk
Az alábbi ábrán jól látszik, hogy a járműgyártás hazai hozzáadott értéke kifejezetten alacsony, és nem csak a fejlett nyugat-európai országokétól marad el, hanem a visegrádi országokénál is kisebb:

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk

A következő időszakban tehát a járműgyártás termelékenységének érdemben növekednie kell, ha a gyors béremelés hatására nem szeretné elveszíteni a versenyképességét. A készülő, nagy autóipari beruházások hatására jó esély van arra, hogy a hozzáadott érték növekedjen, de ha erre mégsem kerül sor, akkor a szektor elmúlt években látott gyors béremelkedése biztosan nem folytatódhat tovább. Ha a munkaerőhiány mégis kikényszeríti a gyors béremelkedést, miközben a hazai hozzáadott érték érdemben nem növekszik, akkor számos vállalat vesztheti el versenyképességét - és nem csak a kisebbek.

(Címlapkép forrása: Kisbenedek Attila / AFP)
Holdblog

Az AI-fák sem nőnek az égig

A ChatGPT megjelenése óta szinte eszetlenül ömlik a pénz mindenbe, ami mesterséges intelligencia, óriási buborék alakult ki az amerikai részvénypiacon. Azonban bőven megvannak a jelenség... Th

Via Credit

2025 a hitelek éve

Az új pályázati ökoszisztéma sokat változott. Az elmúlt időszakokban is voltak támogatott hitelkonstrukciók, ám azok nem képeztek markáns részt - vagy egész pontosan mi nem éreztük a jelen

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Trump tényleg elindította a vámháborút - Mibe tegyük most a pénzünket?
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
donald tusk