FONTOS Bréking! Karácsony Gergely új javaslata megszüntetné a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását
Gazdaság

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk

Portfolio
A világgazdasági válság óta az egyik legnagyobb bérnövekedés az autóipart jellemezte, és ez volt az az ágazat, amelyik a legtöbbet tett hozzá a magyar gazdaság növekedéséhez. Az elmúlt egy-két évben azonban a gyors növekedés megszakadt, miközben a béremelkedés fennmaradt. A járműgyártásban mindeközben alacsony maradt a hazai hozzáadott érték, ezért a következő években kulcsfontosságú lesz a termelékenység alakulása a szektorban.
Ma már a GDP 5%-át teszi ki a járműgyártás - és a hozzá kapcsolódó beszállítói hálózat -, amivel az ipari termelés legmeghatározóbb ágazatává nőtte ki magát. A magyar gazdaság növekedésében az elmúlt egy évtizedben fontos szerepe volt a járműgyártás felfutásának, azonban egy-két éve már nem tekinthető a gazdaság motorjának.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint 2011-től a járműgyártás vált az ipari termelés első számú motorjává, de az iparág vállalkozásai már két évtizede - főként a tartós exportkereslet miatt - szinte minden évben számottevően növelték termelésüket. A növekedésnek újra lendületet adhat, ha megvalósulnak a már elindult és a későbbiekben induló nagyberuházások. A járműipar részesedése 2009 óta 11%-ponttal növekedett az iparon (feldolgozóipar, bányászat és villamos-energia) belül, ezzel mostanra több mint 27%-os a részesedése.

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk
Tavaly már több mint 100 ezren dolgoztak csak a járműgyártásban, amivel létszámát tekintve is a legnagyobb ágazat lett az iparban, ha a járműgyártáshoz kapcsolódó beszállítói hálózatot is beleszámítjuk, akkor 175-180 ezres létszámot kapunk. Ahogy nőtt az ipari termelésben betöltött szerepe és a foglalkoztatottak száma a szektorban, úgy emelkedtek a keresetek is a járműgyártásban. Ebben természetesen kulcsszerepe volt annak, hogy a Magyarországon termelő nagy autóipari vállalatok érdemben tudták emelni a béreket, hogy megtalálják (vagy akár el is szívják a többi vállalattól) a legjobb munkavállalókat. Több pénzt csak a vegyi anyagok gyártásában, a gyógyszergyártásban, valamint a kokszgyártás, kőolaj-feldolgozásban lehet keresni az iparon belül. Összességében 2009 óta a nemzetgazdasági ágak közül (nem csak az ipart, hanem a mezőgazdaságot, a szolgáltató szektor ágait, és az állami szférát is beleértve) a járműgyártásban volt az egyik legnagyobb béremelkedés.

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk
Az elmúlt kilenc évben összesen 60%-kal nőttek a keresetek az autóiparban, 13%-ponttal meghaladva a nemzetgazdasági átlagot és 9%-ponttal meghaladva a versenyszféra egészét. Ezzel a teljesítménnyel csak néhány nemzetgazdasági ág előzte meg a járműipart. Jobbára azok, ahol nagyon alacsony volt a bérszint 2009-ben, vagyis sokan dolgoztak a minimálbér közelében, illetve azok, ahol kifejezetten nagy a munkaerőhiány.

A béreket a magyar gazdaságban általánosságban az nyomja felfelé, hogy
a minimálbér és a garantált bérminimum évek óta jelentősen növekszik, a vállalatoknak pedig a többi bérkategóriában is emelniük kell, hogy ne torlódjanak a bérek.
Az egyre fokozódó munkaerőhiány rá is erősít a béremelésre, hiszen amelyik vállalat nem igyekszik versenyképes fizetést biztosítani, annak komoly gondjai lehetnek a dolgozói létszámot, így végső soron a termelést tekintve.

A járműgyártás helyzete ráadásul még "speciálisabb". Iparági szakértők szerint a német multinacionális vállalatok hazai egységeinél egyre erősebbek a szakszervezetek, akiket az anyaország szakszervezete is támogat a bérharcban. Így még annál is nagyobb mértékben és gyorsabban kell emelni a béreket, mint ahogy az a munkaerőhiányos környezetből adódna, a magyar kis- és középvállalatoknak pedig tartaniuk kell a ritmust ezzel a tempóval.

Nem meglepő módon így a járműgyártásban igen magas az egy foglalkoztatottra jutó teljes átlagos bérköltség. Ezzel alapvetően nem is lenne nagy baj, azonban fontos kérdés, hogy milyen a szektor termelékenysége.

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk
Az alábbi ábrán jól látszik, hogy a járműgyártás hazai hozzáadott értéke kifejezetten alacsony, és nem csak a fejlett nyugat-európai országokétól marad el, hanem a visegrádi országokénál is kisebb:

Magyarország igazi autónagyhatalom lett, de egyvalamin nagyon könnyen elvérezhetünk

A következő időszakban tehát a járműgyártás termelékenységének érdemben növekednie kell, ha a gyors béremelés hatására nem szeretné elveszíteni a versenyképességét. A készülő, nagy autóipari beruházások hatására jó esély van arra, hogy a hozzáadott érték növekedjen, de ha erre mégsem kerül sor, akkor a szektor elmúlt években látott gyors béremelkedése biztosan nem folytatódhat tovább. Ha a munkaerőhiány mégis kikényszeríti a gyors béremelkedést, miközben a hazai hozzáadott érték érdemben nem növekszik, akkor számos vállalat vesztheti el versenyképességét - és nem csak a kisebbek.

(Címlapkép forrása: Kisbenedek Attila / AFP)
RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Torokorszag Szijjarto Peter