Gazdaság

Sakk volna ez, nem póker

Karvalits Ferenc
Írásomban a kormányzati ciklus néhány jelentős, karakteres intézkedését tekintem át. Arra törekszem, hogy az egyes intézkedések kapcsán feltárjam, milyen konkrét problémák oldását célozták, miként illeszkedtek ezek a tágabb gazdaságpolitikai célrendszerbe. A lépések hatásait értékelve közelebb kerülhetünk annak megértéséhez, miért nem sikerült az ország növekedési kilátásaiban fordulatot elérni, miért vallott kudarcot az adósság elleni harc. Az biztosan kirajzolódik, hogy a kormány jobban bízik a közvetlen állami beavatkozásban, mint a piac folyamatokban, a hosszú távú intézményépítésben, a tartós megoldásokban és a szabályozásban. A növekedés-elmélet és az intézményi közgazdaságtan főárama szerint így nehéz lesz tartós prosperitást elérni.

1 2

Amikor a céloktól távolodunk.
Súlyos örökség, versengő célok

2010 tavaszán a második Orbán-kormány egy súlyosan eladósodott, a régiós versenytársaitól leszakadó, rossz növekedési kilátásokkal bíró ország irányítását vette át. A térség legmagasabb államadósságával és a hírhedten fegyelmezetlen fiskális hagyományaival Magyarország volt a leggyengébb láncszem a görög államcsőd baljós árnyékában.

A rendszerváltás eufóriáját követő második évtized a magyar társadalom számára a stagnálás, vergődés, elbizonytalanodás, apátia, kiábrándultság időszaka. A társadalom többsége számára a rendszerváltás és a piacgazdasági átmenet kudarcos. Számukra a közterhek elviselhetetlenül magasak, és méltánytalanul oszlanak meg.

Nem véletlen, hogy a miniszterelnök az eladósodottság leszorítását (az adósságcsapdából való kiszabadulást) jelölte meg a legfontosabb gazdaságpolitikai célnak. Az adósságpálya tartós és érdemi megváltoztatásához két feltétel szükséges: fiskális fegyelem és gazdasági növekedés. A kormány gazdaságpolitikája elsősorban tehát erre a két feladatra, a költségvetési hiány kordában tartására és a növekedés beindítására összpontosított. Ez a gazdaságpolitikai célrendszer kiegészült egy - radikális politikushoz illő - társadalompolitikai vízióval, a jövedelemújraelosztás jelentős átalakításával.

"Elmúlt4év" A Portfolio.hu az "Elmúlt4év" sorozatának keretében üzletembereket, egyetemi oktatókat, piaci elemzőket, gazdasági szereplőket kért fel, hogy mondják el, milyennek látták a mögöttünk hagyott kormányzati ciklus négy évét, illetve értékeljék a kilátásainkat. Mindezt műfaji megkötöttség és szorosabb témamegjelölés nélkül. Az írások ezen az oldalon olvashatók.

A fenti célrendszer elemei nehezen egyeztethetőek össze. A fiskális fegyelem nem enged teret a gazdaság élénkítésének. A terhek újraelosztása megváltoztatja az egyes szereplők jövedelmi helyzetét, és így a makroszintű fogyasztási és felhalmozási döntéseket. Ez alapvetően befolyásolja, hogy újraindulnak-e a növekedés szempontjából kritikus beruházások és élénkülhet-e a belföldi fogyasztás. Az adók, a szabályozási környezet, a jövedelemviszonyok változásai - különösen, ha szándékoltan radikálisak - bizonytalanságot szülnek, így megemelik a beruházások elvárt megtérülését, és a fejlesztési döntések elhalasztására ösztönzik a gazdálkodókat. A változtatásnak is vannak költségei. Csak a kiszámítható, hiteles, fenntartható gazdaságpolitikai intézkedések erősíthetik a befektetői bizalmat, csak a foglalkoztatás/jövedelem biztonsága indítja újra a végső fogyasztást. Az elmúlt négy év gazdaságpolitikájának számos esetben kellett szembesülnie azzal, hogy egyes céljai elérése érdekében hozott intézkedései bizonyos más, hasonlóan kívánatos céloktól éppenséggel eltávolították.

A következőkben, a teljesség igénye nélkül, néhány fontosabb intézkedés kiváltó okait, várt hatását és nem várt mellékhatását vizsgálom meg a fent említett hármas célrendszer - a jövedelmek újraelosztása, a fiskális fegyelem és a növekedés beindítása - tükrében.

A jövedelmek újraelosztása

A jövedelmek újraelosztását célzó, elsősorban az adóterhek átrendezésén keresztül megvalósuló intézkedések alapvetően politikai értékválasztást tükröznek. Erről a választópolgárok mondanak ítéletet. Itt csak a vélt és ténylegesen bekövetkező gazdasági következményekről szólok. Az újraelosztást alapvetően kétféle dimenzióban vizsgálom: a különböző jövedelemkategóriájú háztartások, illetve a különböző tulajdonosi háttérrel rendelkező vállalatok között.

Az egykulcsos jövedelemadó bevezetése mellett felhozott érvek a munkajövedelmek nemzetközi összehasonlításban kiemelkedően magas adóterhelésére és az alacsony munkaerőpiaci részvételre hivatkoztak. Az intézkedés ösztönözhette a magasabban fizetett, szakképzett foglalkoztatottak munkakínálatát, de a foglalkoztatottság terén érdemi eredményeket nem hozhatott. Egyrészt azért, mert ebben a körben már eddig is magas volt az aktivitás, másrészt mert a recessziós környezetben alapvetően a munkakeresleti korlátok domináltak, és szabtak gátat a foglalkoztatás bővülésének. Hosszabb távon természetesen ezen foglalkozatási csoportok nemzetközi bérversenyképességét segítheti az intézkedés.

Az egykulcsos adó jelentős lyukat ütött a költségvetésen, a közel 500 milliárdos adókiesés a költségvetési egyensúly fenntartása szempontjából rendkívüli terhet jelentett. A kieső bevételek pótlására, más intézkedések mellett, az adójóváírás kivezetésére is sor került, ami az alacsony jövedelemkategóriákban az effektív adóterhelést növelte. Bár a minimálbér radikális emelésével rövid távon ezen foglalkoztatási csoportok nettó jövedelempozíciója nem romlott, de a változtatás költségét a gazdálkodó szektor viselte, amely így a bérköltségek megemelkedésével, romló versenyképességgel szembesült. Ezek a fejlemények pedig érdemben rontják a munkahelyteremtés esélyeit.

A jövedelem újraelosztásának az alacsonyabb jövedelmű csoportoktól a magasabb jövedelemkategóriák felé egy olyan időszakban, amikor a gazdaság a belföldi kereslet hiányától szenved, kifejezetten kontraproduktív, hiszen az alacsonyabb fogyasztási, magasabb megtakarítási hajlandóságú csoportok felé tereli a jövedelmeket. Nem csoda, hogy az elmúlt négy évben - ugyan elhanyagolható mértékben, de - növekvő háztartási jövedelmek mellett is csökkent a fogyasztás.

A társasági adókedvezmények, amelyek a hazai kis- és középvállalkozások helyzetét javították és a velük szemben a költségvetési bevételek pótlását szolgáló ágazati különadók a hazai és külföldi tőke közötti jövedelemújraosztást célozzák. A cél kettős: a hazai tőke versenyképességének javítása mellett a nagy multinacionális cégek erőfölényének korlátozása, az "extraprofit" lefölözése. Kétségtelen, hogy a hálózatos, infrastruktúra-intenzív ágazatokban a 90-es évek privatizációja nyomán olyan oligopolisztikus piaci struktúrák jöttek létre, amelyek lehetőséget teremtettek a résztvevőknek az erőfölényük kihasználására. A különadók rendszere azonban az erőfölényt nem szüntette meg, a piaci struktúrán nem változtatott, de rövid távon ténylegesen jelentős költségvetési bevételekkel segítette a költségvetést. Hosszabb távon azonban számos kellemetlen mellékhatással kell számolnunk. Az érintett ágazatok beruházásai jelentősen csökkentek az elmúlt években, ami a jövőben alacsonyabb kibocsátást, rosszabb szolgáltatási színvonalat jelent. Ráadásul, mint minden termelőre kivetett adót, hosszú távon ezt is a végső felhasználók fizetik meg. A végső felhasználók esetünkben nemcsak a fogyasztók, hanem az érintett ágazatok szolgáltató jellegéből következően - energia, bank, távközlés - a teljes hazai üzleti szektor. Márpedig ha számárukra tartósan emelkednek a termelési költségek, az rontja Magyarország versenyképességét.

Mindemellett az eltérő társasági adószintek, az ágazatok differenciált adóztatása akadályozza az átláthatóságot, az erőforrások hatékony allokációját. A célzott különadók, a visszamenőleges hatályú intézkedések általánosan rontották az üzleti környezetet, így nem csoda, hogy a hazai vállalkozások beruházási aktivitása annak ellenére sem élénkült, hogy pénzügyi helyzetük az elmúlt három évben érezhetően megerősödött. A vállalati szektor lassan öt éve nettó megtakarító, nem fektet a jövőbe.
Ez a cikk folytatódik
1 2
Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben nagy változás jön a Szép-kártyáknál!

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
orbán viktor varga mihály szijjártó péter orbán kormány