A modern adóelmélet egyik központi kérdése egy sajátos költség-haszon probléma. Nevezetesen, a magas marginális adókulcsok egyrészt mérsékelni tudják az egyenlőtlenséget a társadalomban, másrészt viszont a többletteljesítményt visszafogják. Pontosabban: ha bizonyos jövedelemsávban emeljük a marginális adókulcsot, akkor az itt adózók számára ez ellenösztönzőt jelent, ám a magasabb jövedelemtartományokban emiatt emelkedő átlagos adókulcs elősegíti a különbségek csökkenését.
Vagyis az összefüggésből elvileg az következik, hogy minél kisebb sávban kell magas marginális adókulcsot biztosítani, ami aztán széles sávban kellően megemeli a felette lévő sáv átlagos adókulcsát. Ez azonban egy meglehetősen általános összefüggés, hiszen a hatékonyság és az egyenlőség közötti egyensúlyt a magas marginális adókulcs pontos mértékének és helyének meghatározásával úgy lehet elérni, hogy azokat a jövedelemtermelő képesség eloszlásához igazítjuk.
A marginális adókulcsnak azért van kiemelt jelentősége, mert a mindennapok gazdasági döntéseinél gyakran fontosabb szerepet tölt be, mint az átlagos adóterhelés, hiszen a változások, új lépések hatásai számítanak. Így például egy pótlólagos jövedelemszerzés, vagy egy munkáltatói béremelési döntés esetén a felmerülő adóköltségre a marginális adókulcs világít rá. Vagyis ha valakinek évközben azt mondja a főnöke, hogy 10 ezer forinttal emeli a bruttó fizetését, akkor a marginális adókulcsnak megfelelő teher levonása után kapjuk meg a nettó jövedelemnövekedést. Éppen ezért a teljesítményösztönzés, és az adómorál javítása szempontjából igen fontos lehet, hogy a marginális adókulcsokban ne legyenek nagy rángások, és jelentős púpok, mert az ösztönözheti a gazdaság szürkülését.
Érdemes egy pillanatra belegondolni a marginális és átlagos adókulcs közötti összefüggésbe is. Utóbbi a pótlólagos jövedelemre, előbbi az átlagos elvonási szintre hat. A marginális adókulcs növekedésével emelkedik az átlagos adókulcs is, ráadásul nem csak a közvetlenül érintett jövedelemsávban keresők között, hanem az ennél gazdagabbaknál is. Vagyis a jövedelemkülönbségek mérséklésének hatását szélesebb jövedelemtartományon gyakorolja.
2. Az optimális marginális adókulcs csökkenhet a magas jövedelműeknél
A fenti megfontolásból az következhet, hogy a magas jövedelműek magas határadókulcsa már igazából nem okoz jelentős hasznot (egyenlőtlenségcsökkenést), hiszen az átlagos adókulcsot már nem emeli meg érdemben, viszont csökkentheti az aktivitást. (Érdekesség, hogy egy klasszikus tanulmány szerint - Mirrlees, James A., (1971). "An Exploration in the Theory of Optimal Income Taxation," Review of Economic Studies 38, 175-208. - formálisan ez úgy néz ki, hogy a legmagasabb jövedelem felett a marginális adókulcs optimális szintje nulla. Ezt azonban praktikus okokból sehol sem alkalmazzák.)
Ugyanakkor ez a következtetés bizonytalan, hiszen azon múlik, mennyire gondoljuk azt, hogy a magasabb jövedelműek többletteljesítményre való képessége nagyobb. Mankiw és szerzőtársai összefoglaló tanulmányukban utalnak Saez kutatásaira, aki kifejezetten a fentiekkel ellentétes következtetésre jut, és akár 80 százalékos marginális adókulcsot is el tud képzeli a felsőbb jövedelemkategóriákban. Ez is mutatja, hogy mennyire bizonytalanok azok a feltételezések, melyek alapján a képességek eloszlását becslik.
A gyakorlatban jellemzően az figyelhető meg, hogy a marginális adókulcsok a magasabb jövedelemkategóriákban nagyobbak, vagyis a klasszikus adóelméleti megfontolásokkal az adópolitika a fejlett országokban szembemegy. Ugyanakkor a megfigyelések szerint az elmúlt 25 évben az OECD-országokban mintegy 11 százalékponttal csökkentek a marginális ráták, vagyis mintha megtörtént volna annak felismerése, hogy az ottani magas adókulcsok már kevés hozzájárulást jelentenek a jövedelemkülönbségek csökkentésében, viszont jelentősen visszafoghatják a többletteljesítményt.