Gazdaság

Úthasználati díj - a Levegő Munkacsoport reakciója

Portfolio
"Autópályadíj és úthasználat: mire jó az átalánydíj?" című véleményében a portfolio.hu elemzője bírálja a Levegő Munkacsoport és a Magyar Autóklub javaslatát az úthasználati díjakkal kapcsolatban. Az alábbiakban a Levegő Munkacsoport reakcióját közöljük változatlan formában.

A két szervezet a nehéz tehergépkocsikra a megtett kilométerrel arányos díjat javasol kivetni. Ennek mértéke tükrözné azt a tényt, hogy ezek a járművek nagyságrendekkel több kárt okoznak az utakban és egyéb létesítményekben, mint a személygépkocsik. (Az útrongálás tekintetében egy kamion százezer személygépkocsinak felel meg!) A díjat minden útra ki kellene vetni, nemcsak az autópályákra. Ezt teszik például Svájcban - viszonylag egyszerű módszerrel, a menetíró készülékre alapozva, ami nálunk is kötelező tartozéka minden teherautónak. Ilyen módon elkerülhető, hogy ezek a járművek az autópályák helyett a településen keresztül vezető alsóbbrendű utakat válasszák.

A használattal arányos díj fizetése annál is inkább sürgető, mivel különösen elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a külföldi kamionok úgy okoznak hatalmas károkat országunkban, hogy szinte semmit nem fizetnek ezért, vagyis költségeiket a magyar adófizetőkre hárítják.

Ezzel szemben a személyautókra valóban egy úthasználati átalánydíj bevezetését szorgalmazzuk. Madár István szerint "az úthasználat-arányos díjfizetést szüntetné meg a javaslat". Ilyen díjfizetés azonban ma sem létezik. Az autópályán a díjak nem úthasználat-arányosak, hanem időarányosak, tehát nem függnek a megtett távolságtól, ami már önmagában is súlyos igazságtalanság. Ennél is sokkal nagyobb baj azonban, hogy a díjat nem ott fizetik, ahol kellene. Nyilvánvaló ugyanis (de számos tanulmány is ezt bizonyítja), hogy a településeken belül haladó járművek sokkal nagyobb kárt, költséget okoznak, mint amelyek elkerülik a településeket.

Viszont az autópályadíj éppen arra ösztönzi az autóvezetőket, hogy a településeken menjenek keresztül még ott is, ahol létezik párhuzamos autópálya. (Erről panaszkodott például nemrég egy konferencián a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke is.)
Madár István szerint az úthasználati átalánydíj bevezetésével "a közteherviselés sajátos, talán még a szocializmusban sem ismert formáját valósítaná meg két szervezet". Az átalánydíjat azonban nem a két szervezet találta ki, hiszen az már régóta létezik: gépjárműadónak hívják. (Ráadásul éppen az idén komoly emelésére került sor: míg 2006-ban 49 milliárd forint bevételt irányoztak elő ebből az adónemből, addig 2007-ben már 56 milliárdot.)

Javaslatunk szerint éppen a gépjárműadóba építenék be az autópályadíj egy részét, hiszen a költségvetés bevételei nem csökkenhetnek. (Azért csak egy részét, mert megszűnne a matricák előállításának, forgalmazásának és ellenőrzésének évi több milliárd forintos költsége, továbbá egyéb bevételek is keletkeznének, amint azt az alábbiakban kifejtjük.)

Madár István szerint a javasolt átalánydíj azért is hibás, mert "innentől kezdve nem kell mérlegelni, hogy kocsiba ülünk-e, vállalva a többletköltségeket". Az általunk megszüntetni javasolt autópályadíj csak igen kis részét teszi ki az autózás költségeinek. Az ebből származó állami bevétel 2006-ban (csak a személyautókat tekintve) 25 milliárd forint volt, miközben például az üzemanyagok jövedéki adójából 390 milliárd forint folyt be (szintén csak a személygépkocsikat számítva).

Amennyiben az autópályadíjak egy részét szétterítenék az összes autótulajdonosra, akkor is hetente legfeljebb egy pohár olcsó sör árával fizetne többet az, aki egyébként semmilyen autópálya-matricát nem venne. Tehát az általunk javasolt módszer gyakorlatilag nem ösztönözne több autózásra. Ugyanakkor a településen belüli utakat valóban csak azok és csak akkor használnák, akiknek épp akkor arra van dolga. A többiek nem szennyeznék a városokat és falvakat, nem tennék elviselhetetlenné az ott lakók életét. Heti egy pohár sör ára talán megér ennyit még annak is, akire ez a "többletteher" hárul.


Madár István attól is tart, hogy az átalánydíj bevezetésével jelentős többlet adminisztráció keletkezne. Amint említettük, az új átalányadó tulajdonképpen az eddigi gépjárműadó lenne, vagyis a hazai autósok vonatkozásában semmiféle újabb adminisztráció nem válik szükségessé. Ezt az adót viszont a továbbiakban úthasználati átalánydíjnak kellene nevezni, aminek egyetlen indoka, hogy így a külföldi autósokkal is meg lehetne fizettetni, ahogyan azt például Belgiumban és Svájcban teszik. Ez valóban több adminisztrációt jelentene, azonban bőven megérné, hiszen így a külföldi autósok jobban hozzájárulnának az általuk is használt útjaink fenntartásához.

Madár István nem érti, miként lehet az, hogy javaslatunk megvalósítása esetén a magyar autósok kevesebbet fizetnének, az államnak mégis több lenne a bevétele. Pedig egyszerű: a többletbevételt a nehéz tehergépkocsik (és ezen belül is nagyobb részben a külföldi járművek) kilométer alapú útdíja és a külföldi személygépkocsik által fizetett átalánydíj eredményezné.
A Madár István által szorgalmazott elektronikus, kilométer alapú útdíj-fizetési rendszer megvalósításának költségei olyan magasak, hogy a személygépkocsikra történő kiterjesztése belátható időn belül nem várható. (A nálunk sokkal gazdagabb Hollandia régóta tervezi, de a mai napig még hozzá sem kezdett a kivitelezéséhez.)

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékesei az egyeztető tárgyalásokon egyetlen érdemi érvet nem tudtak felmutatni javaslatunk ellen. Állandóan csak arra hivatkoztak, hogy ezeket az elképzeléseket a kormánypolitika nem támogatja, ami nem igazán tekinthető szakmai érvnek.

Ami a PPP-svindliket illeti, egyetértünk Madár Istvánnal. Sőt, felhívjuk a figyelmét, hogy minden korábbinál nagyobb svindli van készülőben: az autópályák privatizálása. Ez egyeseknek nyilvánvalóan mesés bevételeket jelent majd - az egész ország kárára. Ráadásul ebben az esetben már valószínűleg semmilyen ésszerű útdíj-politikát nem lehet majd megvalósítani. Lehet, hogy a kormány emiatt irtózik a javaslatainktól?

Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke
Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kongatják a vészharangot: olyan folyamat zajlik, amely pusztító vírusokat szabadíthat ránk
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
fatbike