1. Hogy értékeli 2018-at saját bankja és a bankszektor szempontjából?
2. Mit tekint saját bankja és a szektor előtt álló legnagyobb kihívásnak 2019-re?
3. Mely termékek, szolgáltatások és innovációk területén hozhat növekedést, előrelépést 2019 saját bankjánál, illetve a bankszektorban?
Barna Zsolt általános vezérigazgató-helyettes, OTP

2. Noha a fejlett gazdaságok az elemzői várakozások szerint csak mérsékelten lassulnak, de sokan beszélnek arról, hogy épp itt az ideje egy újabb menetrend szerint érkező gazdasági válságnak. Ha így is lesz, az OTP minden értelemben felkészült, tőke- és likviditási helyzetünk önbizalomra ad okot. Egyelőre a konjunktúrát tekintve egyébként optimisták vagyunk, a következő időszakban is bővülésre számítunk. A gazdasági növekedés folytatódik, ahogy a fogyasztás is tovább erősödhet. Erre számítunk a hitelezési folyamatok tekintetében is, a lakás- és a jelzáloghitel piac növekedése sem áll meg. Van néhány olyan folyamat, amely jövőre is komoly munkát és odafigyelést igényel. A hazai bankszektor jövedelmezősége, több kedvező egyszeri hatás eredőjeként (risk-cost visszaírások, értékpapírokon elért eredmény), átmenetileg érdemben meghaladja a hosszú távon várható szintet, emiatt a következő időszakban vélhetően lesz egyfajta egészséges visszarendeződés a profitabilitás terén. Az idei évben komoly feladatot jelentettek a gyakori jogszabályváltozások, elég csak a CSOK-kal, illetve az LTP-vel kapcsolatos rapid módosításokra gondolnunk. A hasonló változások szerintem 2019-et sem kerülik majd el. Hosszú hónapok, vagy inkább évek óta készülünk a PSD2 és az azonnali fizetési rendszer bevezetésére, 2019-ben lesz az éles teszt időszaka, ez biztosan okoz majd kihívást a szakemberek számára. A tranzakciós illeték és az alacsony kamatszint miatt rendkívüli mértéket öltött a lakossági készpénzhasználat, a lakosság otthon tartott készpénzállománya megduplázódott. Fejlesztéseinkkel, szolgáltatásainkkal, edukációs tevékenységünkkel azon leszünk, hogy a biztonságos, gyors és költséghatékony fizetési rendszerek felé vonzzuk az embereket. Feladatunknak tekintjük, azt is, hogy az otthon tartott, ma még pihenő készpénzállományt a tulajdonosaik számára "dolgozó" forrássá tegyük.
3. A fejlesztések átszövik az OTP Csoport működését. Egyre nagyobb hangsúlyt kap szolgáltatásainkban a készpénz- és papírmentesség. A rutintranzakciók egyre inkább az online térbe helyeződnek át, a fiókokban pedig tovább erősítjük a tanácsadói funkciókat, hogy ügyfeleinknek minél teljesebb szolgáltatást tudjunk nyújtani. Idén év végén adtuk át innovációs fiókunkat a budapesti Árkád üzletközpontban, ahol ügyfeleinkkel közösen fejlesztjük a jövő banki megoldásait. És ha már innováció: sokat várunk a 2019-es év elején induló második akcelerációs programunktól is. Már az előző körből is igen izgalmas partnereket tudunk felmutatni. Például a számladigitalizálás és a családi bankolás terén innovatív megoldást kínáló cégekkel kezdtünk együttműködést. Mi is látjuk, hogy a digitalizáció olyan mértékű fejlesztési boomot generált, hogy a régi munkamódszereken is módosítanunk kell, csak így tudunk lépést tartani a változásokkal. Ezért az OTP Bank ezen a területen is lépett: a pénzügyi intézmények közül az elsők között térünk át az agilis munkamódszer mindennapi alkalmazására. Januártól több mint hatszáz kolléga fog a merőben új munkamódszerek segítségével fejleszteni. A változás nem csak az IT, hanem a lakossági hitelezési területet is érinti. Az átállástól azt várjuk, hogy lényegesen gyorsabb és hatékonyabb lesz a különböző részfeladatok végrehajtása, de például több idő lesz tesztelésre is, így minél jobb és korszerűbb termékekkel tudunk majd piacra lépni.
David Moucheron vezérigazgató, K&H

2. A szabályozói változások megvalósításának költségeit emelném ki, amelyek az alapműködést és a hagyományos banki szolgáltatásokat formálják át (így például a PSD2, DIP, Mifid2), ezen kívül az erősebb árazási versenyt és így növekvő költségnyomást, valamint egy lehetséges kamatemelkedési ciklus kezdetét és a gazdasági lassulást. Arra számítunk, hogy az online megoldások csökkentik majd a banki költségeket, egyrészt azért, mert a folyamatok gyorsítása alapvető szükséglet a digitalizációhoz, másrészt pedig azért, mert az automatizáció helyettesíteni fog néhány funkciót. Az olyan digitális megoldás, mint az online hiteligénylés egyre inkább előtérbe fog kerülni a gyorsaság és egyszerűség miatt. Ugyanazok a kollégák tanácsadói szerepet tölthetnek be ahelyett, hogy végrehajtói folyamatokat végeznének. Hiszünk abban, hogy az emberi tényező, különösen a tanácsadói szerep, kiemelkedő marad a bankolásban, különösen az olyan helyzetekben, mint az első bankszámla megnyitása, az első hitelfelvétel vagy az első befektetés.
3. A volatilitás velünk marad 2019-ben, így fontos, hogy megtakarítóként ragaszkodjunk az előre felállított, hosszú távú stratégiánkhoz, és gondolkodjunk portfólióban. Ebben a változékony környezetben a rendszeresen félretett és befektetett összegekkel, azaz több időpontban szálljunk be a piacra, hogy tudjuk csökkenteni a kockázatot. Úgyhogy folytatódó dinamikára számítunk a befektetési termékek esetében. Szintén dinamikus növekedésre számítunk 2019-ben a hitelezés terén, de valószínűleg kisebb mértékben, mivel nem számítunk ekkora mértékű GDP-emelkedésre, mint idén. A másik oldalon azonban a költségeket szigorúan szinten kell tartanunk, mivel az erős verseny nyomás alatt tartja majd a marzsokat. Mindeközben a digitális megoldásokba történő folyamatos beruházás szükségessé teszi, hogy az üzleti területről szabadítsunk fel erőforrásokat. Habár sűrűsödnek a globális/magyar lassulásra utaló jelek, ennek ellenére 2019 még mindig várhatóan erős év lesz a gazdaságban es a bankszektorban is.
Patai Mihály elnök-vezérigazgató, UniCredit

2. Kihívást jelent majd az új szabályozásoknak, elvárásoknak való megfelelés - a PSD2 mellett itt kiemelten gondolok az Azonnali Fizetési Rendszer implementálására - amelyeknél a jövő lehetőségeit nagyban determináló lehet majd, hogy melyik hitelintézet mennyire tud versenyképes és ügyfélközpontúbb megoldásokat a piacra dobni. További kihívás, hogy mennyire tudjuk majd munka folyamatainkat felgyorsítani, digitalizálni. Ezek a szükséges informatikai beruházások költségigényes fejlesztések, amelyeket az is ösztönöz, hogy az általános munkaerőhiány miatt a bankrendszer számára is egyre drágább emberi munkaerőt, ahol csak lehet minél hatékonyabban kiváltsuk. Az UniCredit Csoport sokat invesztál az üzletet támogató és a belső folyamatokat kiszolgáló IT-rendszerek fejlesztésébe annak érdekében, hogy segítse a digitális evolúciót, valamint hogy előre érzékelje és kiszolgálja az ügyfelek változó magatartását és elvárásait. A piacon az ár- és ügyfélszerzési verseny jövőre jó eséllyel még erősödik is. Emellett a piaci szereplőknek azzal is számolniuk kell, hogy a jelenlegi, az eredményességet is befolyásoló alacsony kamatkörnyezet a korábbi várakozásokhoz képest hosszabb ideig maradhat fenn. Ebben a környezetben talán már másképp hat majd a szektor kérése, amely az extra közterhek csökkentését kérik az illetékesektől.
3. A lakossági oldalon a hiteldinamika fennmaradásával számolunk, a hangsúly jól láthatóan a Big Data használatán alapuló, automatikus fogyasztási hitel termékeken lehet, amelyek kidolgozása egyrészt ügyfélkövetelmény, másrészt pedig a munkaerőhiányból eredő kényszer is. Piaci oldalról jó lépésnek tartjuk az új lakás áfa szabályozás megoldását, aminek következtében egyrészt a projektfinanszírozás kockázatai csökkenhettek, másrészt pedig tervezhetőbbé vált a jelzálog-finanszírozás is. Az azonnal fizetés indulása nagy lehetőség a piaci szereplők számára, minden bank koncentráltan figyel az MNB jelzéseire, amelyek az azonnali fizetés júliusi bevezetése előtt a tervek szerint januárban induló tesztfázist kísérik. Ahhoz ugyanakkor, hogy a bevezetésben rejlő növekedési lehetőséget valóban ki lehessen használni és az MNB terveit igazolva a banki tranzakciók volumenének jelentős bővülését elérjük, mindenképp szükséges a költségoldal felülvizsgálata is. Az UniCredit Bank tradicionálisan erős a nagyvállalati, multinacionális befektetések finanszírozásában is, e szegmensben is szeretnénk újból jó eredményeket elérni, a lakossági hitelpiacon a személyi kölcsönök és a jelzáloghitelek értékesítésének további erősödésére számítunk. Újabb mérföldkő lehet 2019-ben, hogy az idén aláírt együttműködési megállapodás alapján a bankkártya-elfogadó (POS) hálózatunkban jövőre lehetővé tesszük az Alipay használatát - elsőként a hazánkba látogató kínai turisták számára. Büszkék vagyunk rá, hogy a csoporton belül Olaszország után mi lehetünk a következők, ahol elérhetővé válik a szolgáltatás.