Bemutatta a Wizz Air a 2050-es ütemtervét
Üzlet

Bemutatta a Wizz Air a 2050-es ütemtervét

Portfolio
A Wizz Air bemutatta új, nettó zéró kibocsátási ütemtervét, amely elsősorban a fenntartható repülőgép-üzemanyagra (SAF), mint kritikus szén-dioxid-csökkentési eszközre, a flottamegújításra és a lábnyomára összpontosít. A 2050-es stratégia bemutatása során a vállalat budapesti tréningközpontjában látta vendégül a nemzetközi sajtót és a Portfolio-t, ott ahol a pilóták szimulátoros gyakorlatai, a légiutas-kísérők menekülési és tűzvédelmi kiképzése is zajlik. Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-felelőse előadásában kiemelte, hogy radikális beavatkozás nélkül a légi közlekedés nem fogja tudni teljesíteni a vállalásait, ezért kritikusak az iparági és szabályozási változtatások.
Nem a jövő, hanem a jelenünk gazdasági folyamatai alakultak át - erről szól a minden iparágat érintő szeptember 4-i Sustainable World konferencia, ahol a hazai fenntartható üzleti világ szereplői találkoznak.

Az elmúlt 12 hónapban a Wizz Air külső szakértőkkel együttműködve dolgozott ki egy hiteles és realisztikus kibocsátás-csökkentési programot. A stratégia három fő területre épül: a repülésre (flight), az üzemanyagra (fuel) és a környezeti lábnyomra (footprint).

A repülések tekintetében 30%-os kibocsátás-csökkentés megvalósítását tűzték ki célul, az új repülőgép-technológia és a flotta megújítása révén, míg a fenntartható (SAF) üzemanyagok folyamatosan növekvő felhasználásával tervezetten 53%-os kibocsátás-csökkentést érhetnek el. A légi forgalmi irányítás korszerűsítése révén a vállalat azzal kalkulál, hogy a környezeti lábnyoma is csökkenthető 4%-kal.

A zöld átállási stratégiájáról korábban egy interjú keretében kérdeztük a Wizz Air vállalati és ESG-felelősét Yvonne Moynihant:

A társaság nemrégiben jelentette be a "Customer First Compass" kezdeményezését, aminek része egy 14 milliárd eurós befektetés a működésük javítása érdekében, beleértve a legújabb technológiájú repülőgépeket és a SAF-gyártásba történő beruházásokat. Hasonló erőfeszítésekre nagy szüksége lenne az iparágnak, ugyanis - ahogy a bemutató során is kiemelték - a légi közlekedési iparág jelenlegi tempója mellett a 2050-es nettó zéró cél nem tűnik reálisnak. A SAF, amely a legfontosabb dekarbonizációs eszköz lenne, nem kerül elég gyorsan és nagy mennyiségben bevezetésre. A fő akadályok között a magas költségek és a korlátozott kínálat nevesíthető. A vállalat azt is kiemelte, hogy mivel az éghajlatváltozás továbbra is jelentős üzleti és pénzügyi kockázatokat jelent, nem csupán környezetvédelmi szempontból elengedhetetlen ezekkel a kihívásokkal foglalkozni, hanem az európai légi közlekedési ágazat hosszú távú fenntarthatósága, versenyképessége és rugalmassága szempontjából is.

A légi közlekedés fontos része a gazdaságnak, az előrejelzésük szerint 2050-re évi 12 millióra nőhet a repülések száma Európában, ami 1,8%-kal meghaladja a pandémia előtti szintet.

Éppen ezért radikális változásra és beavatkozásra lenne szükség, a Wizz Air nem a légi közlekedés, hanem az energiaforrás megváltoztatásában hisz. Ehhez azonban a fosszilis üzemanyagokra fordított támogatások fenntartható alternatívák felé való átirányítására van szükség a vállalat szerint. A Wizz Air nettó zéró terve egyben felhívás is az iparág számára, hogy minden szereplő - légitársaságok, repülőterek, légi forgalmi irányítók, lízingcégek és kormányok - vállaljon szerepet a fenntartható átállásban.

wizzair sajtótájékoztató
Kép forrása: Wizz Air/www.skyart.hu

2050-es roadmap

Az úgynevezett "Repülés a nettó zéró felé" stratégia a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) által kitűzött hosszú távú éghajlati célokat tükrözi, vagyis, hogy 2050-re a nemzetközi légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátása nulla legyen. Ez a törekvés nagymértékben függ a technológiától. A légitársaság szerint a reális kibocsátás-csökkentési lehetőségek az alábbiak:

  • 53%-os szén-dioxid-mentesítés a fenntartható repülési üzemanyag (SAF) fokozott használata révén.
  • 21%-os szén-dioxid-csökkentés a repülőgép- és hajtómű-technológia fejlesztésén keresztül.
  • 7%-os kibocsátás-csökkentés a flotta megújítása révén.
  • 4%-os szén-dioxid-mentesítés a légi közlekedés reformjával.
  • 2% szén-dioxid-csökkentés az üzemeltetés hatékonyságának növelésén keresztül.

A légitársaság rövid távú stratégiájának középpontjában a flottamegújítás áll, jelenleg a legfiatalabb flottával rendelkeznek a versenytásak között, átlagosan 4,2 éves repülőgépekkel. A működési hatékonyság javítása érdekében olyan intézkedéseket vezettek be, mint az optimalizált útvonaltervezés és a mesterséges intelligencia alkalmazása az üzemanyag-hatékonyság növelésére. Ennek eredményeként az előző üzleti évben 52 gramm CO2-kibocsátást értek el utaskilométerenként, 2030-ra pedig 42 grammos célértéket tűztek ki.

A középtávú stratégia a fenntartható repülőgép üzemanyagra (SAF) összpontosít, ez a Wizz Air nettó nullára vonatkozó ütemtervének sarokköve és a szén-dioxid-mentesítés legnagyobb mozgatórugója. A befektetések ellenére az SAF-termelés ma még korlátozott, és az árak sem versenyképesek. Ezen probléma enyhítésében lehet a kormányoknak szerepe, olyan ösztönzők bevezetése révén, amelyek megszüntetik a SAF és a hagyományos repülőgép-üzemanyag közötti árkülönbséget - ismertették a bemutató során.

A hosszú távú tervekből azonban kikerült a hidrogén-technológia, és helyette a már létező és belátható technológiákra összpontosítanak.

"Más szereplőknek is ki kell venniük a részüket"

A légi közlekedési hiányosságok évente több millió tonna felesleges kibocsátást okoznak, ezért kulcsfontosságú a légtér korszerűsítése. A légitársaságoktól elvárják a szén-dioxid-mentesítést, az infrastrukturális késedelmek és az elavult szabályozási rendszerek azonban hátráltatják az iparágat. A Wizz Air kiveszi a részét az európai légtérreformból azáltal, hogy az AI-technológia segítségével javítja az üzemeltetés hatékonyságát, azonban más szereplőknek is ki kell venniük a részüket.

Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-felelőse szerint: "Támogatjuk a nettó zéró kibocsátásra vonatkozó ambiciózus elképzelést,

de az igazság az, hogy a változás jelenlegi üteme nem elégséges, és radikális beavatkozás nélkül a légi közlekedés nem fogja teljesíteni a vállalásait.

A nettó nullára vonatkozó ütemterv megvalósítása tele van bizonytalanságokkal. A legnagyobb kihívások túlmutatnak a tudományos kérdéseken, és politikai döntéseket, beruházási stratégiákat, piaci dinamikát és az alapvető intézkedések időben történő végrehajtását foglalják magukban. Cselekvésre van szükség, nem csak ambíciókra. Ezért felszólítjuk a kormányokat, a szabályozó hatóságokat és az üzemanyagipart, hogy kezdjék el azokat a változtatásokat, amelyek lehetővé teszik a nettó zéró kibocsátás elérését."

Kulisszák mögött - Milyen a képzési központ belülről?

A hosszú távú stratégia megjelenése mellett a Wizz Air a meghívott sajtó számára betekintést engedett a képzési központjába is. A 3800 négyzetméteres Wizz Air Training Centre naponta akár 300 kadét tanulását segítheti. Van itt tantermi oktatás, repülés-szimuláció, de az alapkiképzésen felül a rendszeresen ismétlő tréningek is itt zajlanak a pilóták és a légiutas-kísérők számára.

wizz air training cenre
Mozgó szimulátor, kép forrása: Portfolio

A központ látványosságai között van két, Airbus A320 pilótafülkét modellező mozgó szimulátor. A valósághű belső mellett a szimulátorral számos időjárási szcenáriót, és úti célt tudnak lemodellezni, például azon pilóták számára, akik éppen a bizonyos időközönként kötelező vizsgájukat teljesítik.

wizz air mozgó szimulátor
Mozgó szimulátor belseje, kép forrása: WizzAir/www.skyart.hu

Emellett a központban képzik a légiutas-kísérőket is, akik a vészhelyzeti eljárás oktatása során gyakorolják többek között a repülőgép-kiürítést, és a fedélzeti tűzoltást. A bejárás során mindezeket a sajtó meghívottjai is kipróbálhatták.

wizz air oktató központ
Vészhelyzeti kiürítés "csúszdája", kép forrása: Portfolio

Címlapkép forrása: Wizz Air/www.skyart.hu

Holdblog

Jobban drágult a hütte, mint a kisbolt

A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei... The post Jobban dr

Kasza Elliott-tal

Edison International - elemzés

A Top10-es listámat nézegetve találtam rá, nem volt benne az első 10-ben, de jók a számai. Aztán megnéztem pár negyedéves prezentációját, és eldöntöttem, hogy követni fogom.Cégismertető

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes online előadás

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!

Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet