
Az elmúlt 12 hónapban a Wizz Air külső szakértőkkel együttműködve dolgozott ki egy hiteles és realisztikus kibocsátás-csökkentési programot. A stratégia három fő területre épül: a repülésre (flight), az üzemanyagra (fuel) és a környezeti lábnyomra (footprint).
A repülések tekintetében 30%-os kibocsátás-csökkentés megvalósítását tűzték ki célul, az új repülőgép-technológia és a flotta megújítása révén, míg a fenntartható (SAF) üzemanyagok folyamatosan növekvő felhasználásával tervezetten 53%-os kibocsátás-csökkentést érhetnek el. A légi forgalmi irányítás korszerűsítése révén a vállalat azzal kalkulál, hogy a környezeti lábnyoma is csökkenthető 4%-kal.
A zöld átállási stratégiájáról korábban egy interjú keretében kérdeztük a Wizz Air vállalati és ESG-felelősét Yvonne Moynihant:
A társaság nemrégiben jelentette be a "Customer First Compass" kezdeményezését, aminek része egy 14 milliárd eurós befektetés a működésük javítása érdekében, beleértve a legújabb technológiájú repülőgépeket és a SAF-gyártásba történő beruházásokat. Hasonló erőfeszítésekre nagy szüksége lenne az iparágnak, ugyanis - ahogy a bemutató során is kiemelték - a légi közlekedési iparág jelenlegi tempója mellett a 2050-es nettó zéró cél nem tűnik reálisnak. A SAF, amely a legfontosabb dekarbonizációs eszköz lenne, nem kerül elég gyorsan és nagy mennyiségben bevezetésre. A fő akadályok között a magas költségek és a korlátozott kínálat nevesíthető. A vállalat azt is kiemelte, hogy mivel az éghajlatváltozás továbbra is jelentős üzleti és pénzügyi kockázatokat jelent, nem csupán környezetvédelmi szempontból elengedhetetlen ezekkel a kihívásokkal foglalkozni, hanem az európai légi közlekedési ágazat hosszú távú fenntarthatósága, versenyképessége és rugalmassága szempontjából is.
A légi közlekedés fontos része a gazdaságnak, az előrejelzésük szerint 2050-re évi 12 millióra nőhet a repülések száma Európában, ami 1,8%-kal meghaladja a pandémia előtti szintet.
Éppen ezért radikális változásra és beavatkozásra lenne szükség, a Wizz Air nem a légi közlekedés, hanem az energiaforrás megváltoztatásában hisz. Ehhez azonban a fosszilis üzemanyagokra fordított támogatások fenntartható alternatívák felé való átirányítására van szükség a vállalat szerint. A Wizz Air nettó zéró terve egyben felhívás is az iparág számára, hogy minden szereplő - légitársaságok, repülőterek, légi forgalmi irányítók, lízingcégek és kormányok - vállaljon szerepet a fenntartható átállásban.

2050-es roadmap
Az úgynevezett "Repülés a nettó zéró felé" stratégia a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) által kitűzött hosszú távú éghajlati célokat tükrözi, vagyis, hogy 2050-re a nemzetközi légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátása nulla legyen. Ez a törekvés nagymértékben függ a technológiától. A légitársaság szerint a reális kibocsátás-csökkentési lehetőségek az alábbiak:
- 53%-os szén-dioxid-mentesítés a fenntartható repülési üzemanyag (SAF) fokozott használata révén.
- 21%-os szén-dioxid-csökkentés a repülőgép- és hajtómű-technológia fejlesztésén keresztül.
- 7%-os kibocsátás-csökkentés a flotta megújítása révén.
- 4%-os szén-dioxid-mentesítés a légi közlekedés reformjával.
- 2% szén-dioxid-csökkentés az üzemeltetés hatékonyságának növelésén keresztül.
A légitársaság rövid távú stratégiájának középpontjában a flottamegújítás áll, jelenleg a legfiatalabb flottával rendelkeznek a versenytásak között, átlagosan 4,2 éves repülőgépekkel. A működési hatékonyság javítása érdekében olyan intézkedéseket vezettek be, mint az optimalizált útvonaltervezés és a mesterséges intelligencia alkalmazása az üzemanyag-hatékonyság növelésére. Ennek eredményeként az előző üzleti évben 52 gramm CO2-kibocsátást értek el utaskilométerenként, 2030-ra pedig 42 grammos célértéket tűztek ki.
A középtávú stratégia a fenntartható repülőgép üzemanyagra (SAF) összpontosít, ez a Wizz Air nettó nullára vonatkozó ütemtervének sarokköve és a szén-dioxid-mentesítés legnagyobb mozgatórugója. A befektetések ellenére az SAF-termelés ma még korlátozott, és az árak sem versenyképesek. Ezen probléma enyhítésében lehet a kormányoknak szerepe, olyan ösztönzők bevezetése révén, amelyek megszüntetik a SAF és a hagyományos repülőgép-üzemanyag közötti árkülönbséget - ismertették a bemutató során.
A hosszú távú tervekből azonban kikerült a hidrogén-technológia, és helyette a már létező és belátható technológiákra összpontosítanak.
"Más szereplőknek is ki kell venniük a részüket"
A légi közlekedési hiányosságok évente több millió tonna felesleges kibocsátást okoznak, ezért kulcsfontosságú a légtér korszerűsítése. A légitársaságoktól elvárják a szén-dioxid-mentesítést, az infrastrukturális késedelmek és az elavult szabályozási rendszerek azonban hátráltatják az iparágat. A Wizz Air kiveszi a részét az európai légtérreformból azáltal, hogy az AI-technológia segítségével javítja az üzemeltetés hatékonyságát, azonban más szereplőknek is ki kell venniük a részüket.
Yvonne Moynihan, a Wizz Air vállalati és ESG-felelőse szerint: "Támogatjuk a nettó zéró kibocsátásra vonatkozó ambiciózus elképzelést,
de az igazság az, hogy a változás jelenlegi üteme nem elégséges, és radikális beavatkozás nélkül a légi közlekedés nem fogja teljesíteni a vállalásait.
A nettó nullára vonatkozó ütemterv megvalósítása tele van bizonytalanságokkal. A legnagyobb kihívások túlmutatnak a tudományos kérdéseken, és politikai döntéseket, beruházási stratégiákat, piaci dinamikát és az alapvető intézkedések időben történő végrehajtását foglalják magukban. Cselekvésre van szükség, nem csak ambíciókra. Ezért felszólítjuk a kormányokat, a szabályozó hatóságokat és az üzemanyagipart, hogy kezdjék el azokat a változtatásokat, amelyek lehetővé teszik a nettó zéró kibocsátás elérését."
Kulisszák mögött - Milyen a képzési központ belülről?
A hosszú távú stratégia megjelenése mellett a Wizz Air a meghívott sajtó számára betekintést engedett a képzési központjába is. A 3800 négyzetméteres Wizz Air Training Centre naponta akár 300 kadét tanulását segítheti. Van itt tantermi oktatás, repülés-szimuláció, de az alapkiképzésen felül a rendszeresen ismétlő tréningek is itt zajlanak a pilóták és a légiutas-kísérők számára.

A központ látványosságai között van két, Airbus A320 pilótafülkét modellező mozgó szimulátor. A valósághű belső mellett a szimulátorral számos időjárási szcenáriót, és úti célt tudnak lemodellezni, például azon pilóták számára, akik éppen a bizonyos időközönként kötelező vizsgájukat teljesítik.

Emellett a központban képzik a légiutas-kísérőket is, akik a vészhelyzeti eljárás oktatása során gyakorolják többek között a repülőgép-kiürítést, és a fedélzeti tűzoltást. A bejárás során mindezeket a sajtó meghívottjai is kipróbálhatták.

Címlapkép forrása: Wizz Air/www.skyart.hu
Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
Nagy áttörés lehetett volna a mai nap.
Azonnal komoly hullámokat indított a piacokon Trump bejelentése
Risk on üzemmódba kapcsoltak a befektetők.
Éles fordulat a dollárnál, ami a forintot is megviselte
Ritkán látunk akkora mozgást, mint ami megtörtént.
Megvolt a MBH Bank közgyűlése, 37 milliárd az osztalék
Ebből 23 milliárdot már osztalékelőlegként kifizettek tavaly.
Olyan technológiával kísérletezik Kína a jövő vadászgépeinél, amellyel súlyosan lekörözhetik Amerikát
Egyelőre még fejlesztés alatt a J-36-os rendszere.
Dőlnek a béketárgyalások, átfogó offenzívát kezdett az orosz hadsereg - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Ritkán látott kijelentés érkezett Moszkvából: nincs elég a kedvenc fegyverükből
Magától Putyintól jött a hír.
Két egyetem került az ÁSZ célkeresztjébe a jegybanki botrány után
Windisch László beszélt erről.
A nearshoring jelenség átrendezi a világkereskedelmet - Délkelet-Ázsia lehet az egyik nyertes
A nearshoring trendje révén Vietnám, Malajzia, Indonézia, Thaiföld és India kulcsszereplővé válnak a globális ellátási láncokban, miközben erősödnek a regionális gazdasági és ipari együ
Jobban drágult a hütte, mint a kisbolt
A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei...
The post Jobban dr
Az amerikai finomítóipar válsága
Egy mondat a gyűjtőoldalra: Az amerikai finomítóiparnak a keresletcsökkenés és a szigorúbb szabályozások miatt szerkezetátalakításon kellene átesnie a fentarthatóbb működés érdekében.
Van egy előrejelzés, ami akár működhet is
Három hete havazott, múlt héten eljött a 30 fok - mintha Donald Trump vámbejelentéseit néznénk az időjárás köntösébe bújva. Ilyen az, amikor a bőrünkön kezdjük...
The post Van egy előre
Így vehetsz saját ingatlant fiatalon, gyermek és támogatás nélkül
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így vehetsz saját ingatlant fiatalon, gyermek és támogatás nélkül Lehetetlen? Nem. Nehéz? Igen. Sokan panaszkodnak, hogy ma Magyarországon lehetetlen
NIS2 megfelelés minimális üzletmenettel rendelkező szervezeteknek
A NIS2 hazai szabályozásának hatálya alá olyan szervezetek is bekerülhetnek, amelyek üzletmenete, vagy létszáma minimális, de jelentős árbevételük, vagy ágazati szerepük miatt a NIS2 érint
Minél több bizonytalanságot okoz Trump, annál valószínűbb a recesszió
Zsiday Vikor volt a Partizán vendége, Trump vámpolitikáját vitatta meg Gulyás Márton műsorvezetővel. Az interjút megnézheted a YouTube-on, A HOLDBLOG-on egy szerkesztett változatát közöljük
Edison International - elemzés
A Top10-es listámat nézegetve találtam rá, nem volt benne az első 10-ben, de jók a számai. Aztán megnéztem pár negyedéves prezentációját, és eldöntöttem, hogy követni fogom.Cégismertető


- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
- Ömlenek a fegyverek Európa délkeleti bástyájába – Bármikor berobbanhat a két NATO-ország konfliktusa?
- Itt a halállista: ezeket a befektetéseket kerüld most
- Olyan jövőt jósolnak a profik, amire évtizedek óta nem volt példa
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Sokakat megrémisztett a Fed-elnök beszéde – Hova mehet most a pénz?
Estek a piacok a beszéd hatására.
Budakeszitől az USA-ig: a Mayer Szörp hihetetlen sztorija
Nagymamáink receptjével ér el nemzetközi sikereket a magyar márka.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.