"A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel támadnak, sokszor lopott profilokról és AI-eszközök segítségével, a technológia fejlődésével pedig csak rosszabb lesz a helyzet" - idézi a Médiaunió pénteki közleménye Kardos Ferencet, az alapítvány ügyvezetőjét.
A felmérés szerint a férfiak 39%-a, míg a nők 32%-a vált már csalás áldozatává, ami jelentős növekedés a másfél évvel ezelőtti 20%, illetve 23%-os arányhoz képest.
Különösen aggasztó, hogy a 18-29 éves korosztály 44%-át érintette már valamilyen online csalás.
A jelszókezelési szokások terén alig történt változás: a felhasználók 57%-a még mindig több platformon használja ugyanazt a jelszót. A válaszadók 71%-a a bankkártyaadatai biztonságát félti leginkább, míg csak 30%-uk aggódik más személyes adatai miatt.
Az online biztonság fenntartásáért a válaszadók egyenlő arányban tartják felelősnek az egyént, az állami szerveket és a technológiai cégeket. Érdekes módon az egyéni felelősségtudat aránya a kor előrehaladtával növekszik.
Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese hangsúlyozza: "A pénzügyi és adatvédelem közös felelősségünk. A bankok folyamatosan fejlesztik biztonsági rendszereiket, de az ügyfeleknek is proaktívan kell védeniük saját adataikat."
Pozitív fejlemény, hogy a felhasználók 60%-a aktívan jelenti a közösségi médiában a félrevezető vagy csaló tartalmakat. Emellett a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és a fejlettebb banki technológiai védelem eredményeként 2024 harmadik negyedévében éves alapon csökkent a kibercsalások kárösszege.
A Médiaunió Alapítvány két éve indította el "A kulcs te vagy!" kampányát a Magyar Bankszövetséggel és a KiberPajzs Programmal közösen, amely a kibertér veszélyeire és az online tudatosságra hívja fel a figyelmet.
Címlapkép forrása: Shutterstock