Vass Dorottya videojáték és e-sport kutató előadásában arról beszélt, hogy a magyar társadalom több mint egyharmada játszik valamilyen videojátékkal. Főleg a fiatalabbak töltik e-sportokkal a szabadidejüket, de mostanra felnőtt egy generáció, akiknek a gyerekkorában már jelen volt ez a kikapcsolódási forma, így egyre változatosabbá válik a gamer-szubkultúra, és jelentősen megnőtt a vásárlóereje.
Magyarországon több mint 810 ezer fő van, aki gamernek tekinthető, és napi rendszerességgel játszik, hétköznaponként ők több mint 3 órát, hétvégénként pedig több mint 5 órát töltenek a virtuális játékok világában. Ugyanakkor az is érdekes adat, hogy amíg a felnőtt lakosság 56%-a szokott sportolni, az e-sport játékokkal játszók 69%-a sportol rendszeresen. A gamerek 83%-a videós tartalmakat néz, 78%-a gaming témájú cikkeket olvas, és 20%-uk rendszeresen köt fogadásokat. Ezek az adatok rávilágítanak arra, hogy a gaming közösség rendkívül aktív online, és hatalmas potenciál rejlik bennük a hirdetők számára.
Szakértők szerint a hagyományos televíziós műsorokhoz képest egyre nagyobb teret hódít az internetes tartalomfogyasztás, így az e-sport streaming is, amelyben a gamer influenszereknek jelentős szerep jut. Ez a többi internetes platform elterjedésével együtt a marketingstratégiák átalakulását eredményezi.
Lunczner Ádám, a Mindshare Hungary innovációs igazgatója előadásában arról beszélt, hogy
az elemzők becslései szerint 2023-ra körülbelül 18 milliárd dollárt fognak a cégek online játékokban megjelenő hirdetésekre költeni,
ami a háromszorosa a 2021-ben mért adatnak. „Nagyon fontos, hogy a hirdetők nyissanak efelé az új generáció felé, hiszen ők a jövő és a jelen fogyasztói, vásárlói” – tette hozzá.
Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója az e-sportok piaci helyzetét elemezve rámutatott: mivel egyre idősebbek is játszanak videojátékokkal, a gamer-közösség tőkeereje folyamatosan növekszik. Ennek eredményeképpen a sportfogadási piacon is felívelőben vannak az e-sportok: a Covid alatt vette fel portfóliójába az e-sport fogadást a Szerencsejáték Zrt. Az elmaradó sportesemények hatására néhány hónap leforgása alatt negyvenszeresére nőtt a hazai e-sportfogadási piac. A pandémia óta eltelt időszakban a növekedés üteme a várakozásoknál rosszabbul alakult, ennek ellenére Bánhegyi Zsófia kiemelte:
a következő 10 évben ennek az ágazatnak van a legnagyobb növekedési potenciálja, megelőzve ezzel a futballt.
Az utóbbi időben annyira széles körben terjedt el az e-sport fogadás, hogy már olyan játékosok is részt vesznek benne, akik nem az interneten, hanem hagyományos módszerrel, a lottózóban teszik meg tétjeiket a FIFA bajnokságokra.
Címlapkép forrása: Mindshare