Továbbra is az ár a legfontosabb fogyasztói szempont
Üzlet

Továbbra is az ár a legfontosabb fogyasztói szempont

Portfolio
Egybehangzó szakértői vélemények szerint a magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek, sokan eddig szinte ismeretlen, vagy rég elfeledett problémákkal szembesülnek az infláció okozta intenzív élelmiszerár-emelkedés miatt. A vásárlás során háttérbe szorulhatnak olyan, korábban fontos tényezők, mint például a környezetvédelmi megfontolások. De vannak, akik úgy gondolják hogy kevésbé lehetséges megvalósítani az egészséges, változatos étkezést, vagy a korábban mindennapinak számító termékek a luxuscikk-kategóriába kerültek át.

A cikk megjelenését a Lidl támogatta.

A KSH adatai szerint tavaly átlagosan 31,5%-kal emelkedtek az élelmiszerárak, idén szeptemberben 15,2%-kal voltak magasabbak az egy évvel korábbihoz képest. 2022. szeptemberéhez képest a legnagyobb áremelkedést a cukor, a csokoládé és az üdítőitalok esetében tapasztalhattuk. Augusztus és szeptember között enyhén csökkent az élelmiszerek ára, átlagosan 0,2%-kal. Többek között a liszt, az idényáras élelmiszerek (zöldség-gyümölcs), a tej, a száraztészta és a tojás is olcsóbb lett az elmúlt hónapban. A leginkább árérzékeny vásárlók számára azonban még mindig problémát jelenthet a bevásárlás, főleg hónap végén.

Fontos szereplő a magyar gazdaságban

A piacvezető kiskereskedelmi áruházlánc elsők között döntött úgy év elején, hogy folyamatos és tartós árcsökkentésbe kezd – tájékoztatta az üzletlánc a Portfolio-t. A beszállítói fejlesztéseknek és a folyamatos kínálatbővítésnek köszönhetően egyre több magyar termék található a boltokban, illetve az áruházlánc külpiacokon való megjelenéshez is hozzásegíti partnereit, hogy stabil megrendeléseket biztosítson számukra.

A vállalat közreműködésével tavaly több mint 100 milliárd forint értékben exportáltak magyar termékeket 28 országba, amellyel megközelítőleg 200 magyar vállalkozás kiegyensúlyozott, tervezhető működéséhez járulnak hozzá. Ebből is kiemelkedik a vállalat hazai a bor- és tejipari exportban játszott szerepe.

Még mindig az ár a legfontosabb 

A vásárlói magatartásból kiolvasható, hogy a válság előtti időszakhoz képest az élelmiszerek ár-érték aránya felértékelődött,

míg korábban fontos szelekciós szempontok – a fenntarthatóság, a kalóriatartalom, az állatbarát származási hely, a hazai termelők támogatása – háttérbe szorultak az infláció hatására. Ezt mutatja többek között a saját márkás és nagy kiszerelésű termékek népszerűség-növekedése is.

Számításai szerint a Lidl a tavalyi gazdasági év során az árstop révén több mint 19 milliárd forint költséget vállalt át a fogyasztóktól, ez a tendencia idén is folytatódik, a beszállítói ár mérséklődéséből fakadó árelőnyüket továbbadják a fogyasztóknak. Júliusig több mint 500 termék árát csökkentették, emellett több, nagyobb mértékű akciót is hirdetnek. A „Többet adunk” akció keretén belül a kormányrendeletben előírt akciók esetében a kezdetektől fogva 20-50% kedvezményt biztosítanak a kötelező, beszerzési árhoz viszonyított 15%-os árengedmény helyett. Emellett népszerűek még az ún. „multibuy” akciók, az XXL tematikus hetek során kapható nagyobb kiszerelésű, kedvezőbb árú élelmiszerek, illetve a hetente 10-12 kedvezményre jogosító kuponokat tartalmazó digitális hűségprogram.

Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője kérdésünkre elmondta, hogy a fogyasztók érezhetően többet vásárolnak a leszállított árú termékekből, különösen a tartós élelmiszerekből, igyekeznek ilyenkor hosszabb időre előre tartalékolni.

A Kormány a 162/2023. (V. 5.) Korm. rendelet 1. sz. mellékletében meghatározott 20 termékkategória esetében előírja, hogy a kereskedő hetente legalább két termék vonatkozásában, forgó rendszerben 15%-os árcsökkentést köteles bevezetni, amelynek bázisértéke az elmúlt 30 nap legalacsonyabb ára. A korábban árstopos termékeket a kereskedő nem árulhatja a beszerzési árnál magasabb összegért, illetve ezen termékcsoport esetében is köteles hetente két árucikkre 15% kedvezményt biztosítani.

Kevesebb pénzért fenntarthatóbban vásárolni

Nem csak anyagi, hanem élelmiszergazdálkodási, környezetvédelmi és egészségmegőrzési szempontokból is kiemelkedő kezdeményezés a Lidl „Mentsük meg” programja. Az akció keretében szépséghibás, de még fogyasztható állapotú zöldségeket és gyümölcsöket helyeznek ki reggelente 3,5 kg-os egységcsomagokban, így olyan vásárlók is hozzájuthatnak ezekhez a teljes értékű étkezés szempontjából hangsúlyozottan fontos termékcsoporthoz, akik ajánlott fogyasztói áron nem engedhetnék meg maguknak.

Augusztusban az előző napi értékesítésből megmaradt pékárukkal bővült az élelmiszermentő program, ezek 2 és 5 darabos kiszerelésben kaphatóak. Több mint 450 ezer csomagnyi jelentős mértékben árcsökkentett élelmiszer jutott el a Mentsük meg program keretében a vásárlókhoz.

Bár nem ez az áruházlánc fő profilja, a Lidl non-food árucikkeket is értékesít. Kérdésünkre elmondták, hogy a jellemző minta az érdeklődés időszakos megnövekedése, a legnépszerűbbek a nyáron, iskolakezdés és karácsony környékén kapható áruk, a játékok, ruházati cikkek, dekorációs elemek, illetve saját márkás barkácseszközeik. Az áruházlánc ebben a kategóriában is igyekszik támogatni vásárlóit méghozzá úgy, hogy egyes termékeket tavalyi áron értékesít.

Címlapkép forrása: Shutterstock

A cikk megjelenését a Lidl támogatta.

Címlapkép forrása: Getty Images

HitelesAndrás

Mennyire is vagyunk eladósodva?

HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Mennyire is vagyunk eladósodva? Én maximálisan a felelős hitelezés mellett köteleztem el magam, mégis sok helyről azt hallom, hogy nagy felelőtlenség

Kiszámoló

Időgép: A befektetések alapszabályai

Az előző cikkben a pénzügyek alapjait igyekeztem összefoglalni egy-egy rövid pontban. Időgép: Pénzügyi alapok 22 pontban Most megpróbálom összefoglalni a befektetés alapjait egy-egy mondatban

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Jön az új bónusz állampapír! Mutatjuk a kamatot
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Digital Transformation 2024
2024. november 14.
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
HR (R)Evolution 2024 - Powered by Prohuman & Pénzcentrum
2024. november 13.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
alapkezelők befektetés