Továbbra is az ár a legfontosabb fogyasztói szempont
Üzlet

Továbbra is az ár a legfontosabb fogyasztói szempont

Portfolio
Egybehangzó szakértői vélemények szerint a magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek, sokan eddig szinte ismeretlen, vagy rég elfeledett problémákkal szembesülnek az infláció okozta intenzív élelmiszerár-emelkedés miatt. A vásárlás során háttérbe szorulhatnak olyan, korábban fontos tényezők, mint például a környezetvédelmi megfontolások. De vannak, akik úgy gondolják hogy kevésbé lehetséges megvalósítani az egészséges, változatos étkezést, vagy a korábban mindennapinak számító termékek a luxuscikk-kategóriába kerültek át.

A cikk megjelenését a Lidl támogatta.

A KSH adatai szerint tavaly átlagosan 31,5%-kal emelkedtek az élelmiszerárak, idén szeptemberben 15,2%-kal voltak magasabbak az egy évvel korábbihoz képest. 2022. szeptemberéhez képest a legnagyobb áremelkedést a cukor, a csokoládé és az üdítőitalok esetében tapasztalhattuk. Augusztus és szeptember között enyhén csökkent az élelmiszerek ára, átlagosan 0,2%-kal. Többek között a liszt, az idényáras élelmiszerek (zöldség-gyümölcs), a tej, a száraztészta és a tojás is olcsóbb lett az elmúlt hónapban. A leginkább árérzékeny vásárlók számára azonban még mindig problémát jelenthet a bevásárlás, főleg hónap végén.

Fontos szereplő a magyar gazdaságban

A piacvezető kiskereskedelmi áruházlánc elsők között döntött úgy év elején, hogy folyamatos és tartós árcsökkentésbe kezd – tájékoztatta az üzletlánc a Portfolio-t. A beszállítói fejlesztéseknek és a folyamatos kínálatbővítésnek köszönhetően egyre több magyar termék található a boltokban, illetve az áruházlánc külpiacokon való megjelenéshez is hozzásegíti partnereit, hogy stabil megrendeléseket biztosítson számukra.

A vállalat közreműködésével tavaly több mint 100 milliárd forint értékben exportáltak magyar termékeket 28 országba, amellyel megközelítőleg 200 magyar vállalkozás kiegyensúlyozott, tervezhető működéséhez járulnak hozzá. Ebből is kiemelkedik a vállalat hazai a bor- és tejipari exportban játszott szerepe.

Még mindig az ár a legfontosabb 

A vásárlói magatartásból kiolvasható, hogy a válság előtti időszakhoz képest az élelmiszerek ár-érték aránya felértékelődött,

míg korábban fontos szelekciós szempontok – a fenntarthatóság, a kalóriatartalom, az állatbarát származási hely, a hazai termelők támogatása – háttérbe szorultak az infláció hatására. Ezt mutatja többek között a saját márkás és nagy kiszerelésű termékek népszerűség-növekedése is.

Számításai szerint a Lidl a tavalyi gazdasági év során az árstop révén több mint 19 milliárd forint költséget vállalt át a fogyasztóktól, ez a tendencia idén is folytatódik, a beszállítói ár mérséklődéséből fakadó árelőnyüket továbbadják a fogyasztóknak. Júliusig több mint 500 termék árát csökkentették, emellett több, nagyobb mértékű akciót is hirdetnek. A „Többet adunk” akció keretén belül a kormányrendeletben előírt akciók esetében a kezdetektől fogva 20-50% kedvezményt biztosítanak a kötelező, beszerzési árhoz viszonyított 15%-os árengedmény helyett. Emellett népszerűek még az ún. „multibuy” akciók, az XXL tematikus hetek során kapható nagyobb kiszerelésű, kedvezőbb árú élelmiszerek, illetve a hetente 10-12 kedvezményre jogosító kuponokat tartalmazó digitális hűségprogram.

Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője kérdésünkre elmondta, hogy a fogyasztók érezhetően többet vásárolnak a leszállított árú termékekből, különösen a tartós élelmiszerekből, igyekeznek ilyenkor hosszabb időre előre tartalékolni.

A Kormány a 162/2023. (V. 5.) Korm. rendelet 1. sz. mellékletében meghatározott 20 termékkategória esetében előírja, hogy a kereskedő hetente legalább két termék vonatkozásában, forgó rendszerben 15%-os árcsökkentést köteles bevezetni, amelynek bázisértéke az elmúlt 30 nap legalacsonyabb ára. A korábban árstopos termékeket a kereskedő nem árulhatja a beszerzési árnál magasabb összegért, illetve ezen termékcsoport esetében is köteles hetente két árucikkre 15% kedvezményt biztosítani.

Kevesebb pénzért fenntarthatóbban vásárolni

Nem csak anyagi, hanem élelmiszergazdálkodási, környezetvédelmi és egészségmegőrzési szempontokból is kiemelkedő kezdeményezés a Lidl „Mentsük meg” programja. Az akció keretében szépséghibás, de még fogyasztható állapotú zöldségeket és gyümölcsöket helyeznek ki reggelente 3,5 kg-os egységcsomagokban, így olyan vásárlók is hozzájuthatnak ezekhez a teljes értékű étkezés szempontjából hangsúlyozottan fontos termékcsoporthoz, akik ajánlott fogyasztói áron nem engedhetnék meg maguknak.

Augusztusban az előző napi értékesítésből megmaradt pékárukkal bővült az élelmiszermentő program, ezek 2 és 5 darabos kiszerelésben kaphatóak. Több mint 450 ezer csomagnyi jelentős mértékben árcsökkentett élelmiszer jutott el a Mentsük meg program keretében a vásárlókhoz.

Bár nem ez az áruházlánc fő profilja, a Lidl non-food árucikkeket is értékesít. Kérdésünkre elmondták, hogy a jellemző minta az érdeklődés időszakos megnövekedése, a legnépszerűbbek a nyáron, iskolakezdés és karácsony környékén kapható áruk, a játékok, ruházati cikkek, dekorációs elemek, illetve saját márkás barkácseszközeik. Az áruházlánc ebben a kategóriában is igyekszik támogatni vásárlóit méghozzá úgy, hogy egyes termékeket tavalyi áron értékesít.

Címlapkép forrása: Shutterstock

A cikk megjelenését a Lidl támogatta.

Címlapkép forrása: Getty Images

Kiszámoló

Próbálj meg lazítani

A legtöbb ember fiatalkorában elkezdi a nagybetűs életet, tele mindenféle kívánsággal és vággyal, hogy minél több mindent megvehessen. Gyorsan rájön, hogy ha hitelből vásárol, nem kell vá

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
dunaferr dunaujváros