A cégautó után is van élet: így csökkenthetők az elszálló költségek
Üzlet

A cégautó után is van élet: így csökkenthetők az elszálló költségek

Portfolio
A magas infláció és megemelkedett jegybanki alapkamat hatására óriási dráguláson mentek keresztül az autók és a nyíltvégű lízingkonstrukciók egyaránt, ezért egyre több vállalatnak kell megfontolnia, hogy nem ütemezi-e át a flottacserét vagy vált más mobilitási megoldásokra. A céges carsharing használatával minden szereplő jól járhat, hiszen a munkáltató úgy tudja csökkenteni az egyéni mobilitás támogatásának költségét, hogy a cégautó helyett nyújt reális alternatívát, de a munkavállalók sem vesztik el közlekedés költségtérítését, sőt a hétköznapjaik még rugalmasabbá is válhatnak. A vállalati együttműködések népszerűségének növekedését a Share Now autómegosztó is látja, az elmúlt időszakban kiemelkedő mértékben nőtt a szolgáltatás iránti érdeklődés. Habár van még tér a bővülésre a szegmensben, a munkavállalói szokások már most látványosan változnak: egyre többet ér a rugalmasság és a mobilitási portfólió diverzifikálásának lehetősége.

Alig ocsúdott fel az autóipar a Covid-járvány okozta ellátási problémákból, újabb kihívásokkal kellett szembesülnie, az igen energiaintenzív autógyártás történelmi energiaárakkal találkozott, ráadásul a beszállítói láncok átszervezése, rövidítése sem egyszerű feladat. Az egész Európai Unióban tapasztalható, de főként Magyarországon kirívó inflációra és a volatilis árfolyamingadásra adott válasz, a régóta nem látott magas jegybanki alapkamat pedig az egekbe emelte a hitel- és lízingkamatokat is.

Igaz, hogy kis- és középvállalkozások számára elérhető a Széchenyi Kártya Lízing MAX+, állami támogatással évi fix 5 százalékos kamattal elérhető konstrukció, azonban ez

nem minden vállalat számára nyújt megoldást, akár már csak a cég mérete miatt is sokan kiesnek a kedvezményezetti körből.

Bár a (nagy)vállalati lízingkonstrukciókat mindig egyedi elbírálás és feltételek jellemzik, mégis viszonyítási pontként érdemes megnézni a legnagyobb hazai lízingcégek kalkulátorait, mennyibe is kerül egy vállalatnak ma egy céges autó.

Mégis mennyibe kerül a céges autó?

Egy, a carsharing felhasználók között is népszerű autót, például a Peugeot 208-ast alapkivitelben, listaáron közel bruttó 7 millió forintért kínál a hazai importőr. A legnagyobb hazai lízingcégek a minimális, 20 százalékos önrész mellett 13-17 százalék közötti THM-mel nyújtanak nyíltvégű gépjárműlízinget a vállalatok számára, amely 115-135 ezer forint nettó havi törlesztőrészletet jelent 3 éves futamidőre a cégeknek. A konstrukció előnye, hogy számos költségtétel elszámolható, például a lízingdíjak tőkerészre eső ÁFA tartalma visszaigényelhető, a lízingdíj kamatrésze pedig költségként elszámolható. A hátránya más mobilitási megoldással szemben, hogy

konstrukciótól függően az üzemanyag, a biztosítás, a casco és bizonyos javítások is mind az ügyfelet terhelik, a jelentős adminisztrációs és könyvelési terhek szintén a vállalat pénzügyes kollégáinak kapacitásait kötik le.

Nem mindegy ki, és nem mindegy mire

A cégautó használatban jelentős eltérések mutatkoznak, amelyek alapvetően befolyásolják, hogy „megéri-e cégautót lízingelni” vagy sem. Míg a klasszikus naphosszat használt, termelőeszköz jellegű gépjárművek profiltól függően elengedhetetlenek a vállalat működéséhez, addig a munkavállalók alkalmi mobilitását szolgáló kulcsos autók esetében nem egyértelmű a válasz. Az említett típus beszerzése és lízingelése a közel másfél millió forintos kezdőtőke, a havi átlag 120-125 ezer forintos törlesztőrészlet és a különböző egyéb költségek, a biztosítás, autópálya-matrica, az autó parkoltatása stb. mellett pedig – a jelenlegi gazdasági környezetben – kisebb

luxusnak tűnik, számos cég kényszerül arra, hogy pont a munkahelyek megtartása érdekében a költségeit csökkentse.

A kulcsos autók akár csak részleges kiegészítéseként is elérhető carsharing pont erre a problémára válaszol: nem veszi el a munkáltató a kollégák autós mobilitásának lehetőségét, csak átalakítja, úgy, hogy költséget és erőforrást takarít meg, amit a vállalat más területén vagy akár a munkabérekben szabadíthat fel.

Egyre több vállalat ismeri fel a szolgáltatás előnyeit, az 500 autós flottával rendelkező Share Now tapasztalatai szerint az elmúlt egy évben közel duplájára nőtt a vállalati ügyfeleik száma.

„Azt látjuk, hogy egyre több cég kerül olyan helyzetbe, hogy a gazdasági kihívások miatt komolyan el kell gondolkodnia bizonyos költségcsökkentésekben. Bár a munkavállalók egy részének fájdalmas lehet, ha elveszítik a cégautójukat, mégis szimpatikus, és reális alternatívát nyújthat a carsharing bevezetése, amellyel egyre többen is élnek. A termelőeszközök üzemeltetését kivéve alig akad olyan élethelyzet, amelyre a szolgáltatás ne jelentene megoldást: a félórás belvárosi felhasználástól kezdve a többnapos, vidéki üzleti utakra is alkalmas csomagokig” – mondta Koralewsky Márk, a Share Now vezérigazgatója.

Költségcsökkentés felmondási hullám nélkül

A vállalatvezetők számára az egyik legnagyobb kihívást a megbízható, jól képzett munkavállalók elvesztése és pótlása jelenti, ezért jól felfogott érdekük, hogy a fluktuáció minél alacsonyabb legyen. A car policy megváltoztatása viszont sokakat érinthet érzékenyen, hiszen a magánhasználatú céges autó beépül a család életébe, sok esetben nincs is helyette másik, ezért nagyon nehéz helyzetbe kerül a munkavállaló, ha „kiveszik alóla” az autót. Elképzelhető, hogy emiatt új munkahely után néz, amely érzékeny veszteséget jelent az egyébként is kritikus munkaerőpiaci környezetben a vállalatok számára.

Mégis érdemes belátni azt, hogy az emberek mobilitási portfóliójában a technológia és szolgáltatások bővülésével egyre több opció érhető el.

Már nemcsak a tömegközlekedés/autó/motor reláció képzelhető el, hanem a tömegközlekedés – autó – kerékpár – roller, robogó, taxi és a carsharing is. Mivel a munkaszervezés is megváltozott, az emberek hétköznapjai, a mobilitási igényeik és egyben szokásaik is ehhez igazodtak. Egy vonzó munkahely pedig akkor cselekszik helyesen, ha az egyre bővülő portfólió legnagyobb részét képes lefedni a munkavállalói juttatásokkal: tömegközlekedési bérlet, ha szükséges, akkor cégautó, carsharing és egyéb más megoldások.

Milyen egyéb előnyei vannak a céges carsharingnek?

  • Legtöbb esetben jelentősen olcsóbb, mint a lízingelt autóflotta vagy a céges költségen taxizás.
  • Nincsenek rejtett költségek, például a szervíz, biztosítás, amortizáció, de az üzemanyag, az autópálya matrica, és szolgáltatási zónán belül, közterületen a parkolás költsége sem a céget terheli.
  • Nem kell utána cégautó adót fizetni.
  • Nem kell külön parkolóhelyért fizetni a kulcsos autók után. Csak a tényleges használat után jelentkezik költség, azaz annyit fizet a vállalat, amennyit a munkavállalók használják.
  • Egyszerű az adminisztráció, mivel csak egy darab gyűjtőszámla érkezik a hónap végén.
  • A Share Now esetében nincs havidíja a szolgáltatásnak.
  • Akár adómentes cafeteriaelemként is nyújtható a munkavállalóknak.

Miért jó ez a munkavállalónak?

Bár nem példa nélküli, hogy a vállalatok a magánfelhasználásra is biztosított cégautót cserélik le carsharing szolgáltatásra, mégis az a jellemzőbb, hogy azok a munkavállalók is kapnak céges mobilitási lehetőséget, akik addig nem. Ráadásul nagyon jól kiegészíti a céges taxit is: kivel ne fordult volna már elő, hogy esetenként nem is volt elérhető taxi a közelében.

  • 100 százalékban, adómentesen felhasználható cafeteriaelemként is adható.
  • A legtöbb felhasználási célnak megfelelő, 11 féle autótípus a Share Now flottájában.
  • Nemzetközi utazás esetében közvetlen parkolás a reptéren, a Holiday parkolóban.
  • Nem csak egy-egy utazásra, hanem akár több napra is el lehet vinni az autókat.
  • Néhány kattintással kérhetők házhozszállítással az autók egy hosszabb utazás esetén.

A fentiekből is kitűnik, hogy az autómegosztás nem helyettesíti, hanem hatékonyan kiegészíti a céges autóhasználatot, és nagyobb szabadságot biztosít a munkavállalók számára.

Az integrált városi közlekedés, és az egyéni mobilitás előtt álló jövő minden bizonnyal nem egyik vagy másik eszköz tiltása/ privilegizálása, hanem a lehetőségek növelése és a portfólió diverzifikálása.

Címlapkép: Share Now

A cikk megjelenését a Share Now támogatta.

HitelesAndrás

Mennyire is vagyunk eladósodva?

HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Mennyire is vagyunk eladósodva? Én maximálisan a felelős hitelezés mellett köteleztem el magam, mégis sok helyről azt hallom, hogy nagy felelőtlenség

Holdblog

Úszik a pénzben Warren Buffett cége

Warren Buffett cége megvehetné az összes NFL-csapatot - így indul a Visual Capitalist cikke, amely a Berkshire Hathaway készpénzállományáról szól. Ugyanis azzal, hogy az idei... The post Úszik

Kiszámoló

Időgép: A befektetések alapszabályai

Az előző cikkben a pénzügyek alapjait igyekeztem összefoglalni egy-egy rövid pontban. Időgép: Pénzügyi alapok 22 pontban Most megpróbálom összefoglalni a befektetés alapjait egy-egy mondatban

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Jön az új bónusz állampapír! Mutatjuk a kamatot
Digital Transformation 2024
2024. november 14.
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
HR (R)Evolution 2024 - Powered by Prohuman & Pénzcentrum
2024. november 13.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
GettyImages-1347345879-árfolyam-befektetés-elemzés-gazdaság-grafikon-pénzügy-piac-részvény-tőzsde