
A cikk megjelenését az MVM Mobiliti Kft. támogatta.
Az első lépés: CNG (sűrített földgáz) mint üzemanyag
2008-ban a Fővárosi Gázművek Zrt. (FŐGÁZ) két CNG-üzemű gépjárműve a jövő környezetbarát közlekedési eszközei között mutatkozott be az alternatív autózás napján Budapesten. Működtetésükhöz a cég pilotprojektet indított földgáz üzemanyag lassútöltő berendezés üzemeltetésére. A tapasztalatok arra ösztönözték a társaság vezetését, hogy további lépéseket tegyen a környezetbarát üzemanyag ismertségének növelése érdekében.
Bár a köztudatban a földgázról nem a környezetvédelem jut az emberek eszébe, a fosszilis üzemanyagok közül ez a legkörnyezetkímélőbb
– mondta el a Portfolio-nak Orgovány Ferenc, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője. A földgáz 85-90 százalékban, sőt néha még ennél is magasabb arányban metánt tartalmaz, ezért nagyon kevés az a szennyezőanyag, ami az elégetésekor megjelenik a környezetben – elég csak az otthoni gáztűzhelyre gondolni.

Ha a motorban a földgázt égetjük el benzin helyett, sokkal tisztább kipufogógáz keletkezik. Ez különösen igaz a gázolajjal összehasonlítva: látjuk, hogy amikor régebbi dízelautók vagy buszok gyorsítanak, gyakran hatalmas fekete felhő keletkezik. A CNG-üzemű járművek mintegy 25%-kal kevesebb CO2-ot és közel 70%-kal kevesebb NOx-ot (a NOx az egészségre rendkívül káros nitrogén-oxid [NO] és a nitrogén-dioxid [NO2] gyűjtőneve) bocsátanak ki, mint a hagyományos üzemű járművek. A CNG-hajtással a szálló por kibocsátása gyakorlatilag nulla, amely különösen kedvező hatással bír a nagyvárosok levegőminőségére.
„Az európai országokban rengeteg gázüzemű busz fut az utakon, például Olaszországban, Spanyolországban a nagyvárosokban ez a technológia jelentős kibocsátáscsökkenést tud eredményezni. Magyarországon azt látjuk, hogy komoly létjogosultsága lehet ennek a hajtásrendszernek, nyilván az elektromos buszok mellett” – tette hozzá az ügyvezető. Nem véletlen, hogy 2011-ben a FŐGÁZ egy üzemanyag forgalmazó céggel már az első közforgalmú CNG-töltőállomás telepítésére írt alá szerződést.
A beruházás különlegessége, hogy Magyarországon elsőként a fővárosban telepítettek CNG-töltőberendezést hagyományos üzemanyagtöltő állomásra. Még annak az évnek a júniusában megalakult a Mobiliti jogelődje, a FŐGÁZ CNG Kft., a FŐGÁZ 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalat. A cél a földgáz mint üzemanyag népszerűsítése és a CNG-kút-infrastruktúra fejlesztése volt. Nem sokat kellett várni az első közforgalmú sűrítettföldgáz-üzemanyagkútra sem, 2011 októberében Budapesten, a Kőbányai úton, három évvel később pedig a Budaörsi úton is telepítettek egyet.

A közforgalmú kutak mellett jelentős szerephez jutottak az üzemi töltők is: a Salgótarjáni úti CNG-töltőállomás a BKV Zrt. első ütemben megvásárolt 37, később 71-re duzzadó sűrítettföldgáz-hajtású buszát szolgálta ki, idővel pedig az FKF CNG-üzemű hulladékszállító járművei számára is a társaság biztosította az üzemanyag-ellátást.
Vidéken is egyre nagyobb szerephez jutott a CNG. A KAPOS CNG Kft. (az MVM leányvállalata) által létesített állomásnak köszönhetően a Kaposvár tömegközlekedését biztosító CNG-üzemű autóbuszok és a lakossági kisüzleti ügyfelek járműállományának üzemanyag-ellátása is megvalósult a somogyi megyeszékhelyen.
A társaság jelenleg nyolc közforgalmi (5 budapesti és 3 vidéki) és három üzemi CNG-töltőállomással rendelkezik,
utóbbiakkal Budapesten és Kaposváron több mint 100 CNG-busz, valamint 60 hulladékszállító jármű üzemanyag-ellátásáról is gondoskodik. Még ebben az évben a kilencedik közforgalmi töltőállomást is átadják Debrecenben.
Zöldül a közösségi közlekedés
2021 januárjában az MVM Mobiliti Kft. közös céget alapított a MÁV-Volán Csoporthoz tartozó VOLÁNBUSZ Zrt.-vel az együttműködési szándékuk megerősítéséhez és a közös munka jogi keretek közötti elindításához. Ebből az együttműködésből is látszik, hogy a Nemzeti vagyonkezelésért felelős tárca nélküli miniszterhez tartozó állami vállalatok a szinergiák kihasználása mentén a közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztésére, a környezetkímélő járművek arányának növelésére és az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra kialakítására törekszenek.
Alternatíva a távolsági áruszállításban
A Mobiliti a sűrített földgáz mellett vizsgálja a cseppfolyósított földgáz (LNG, bio-LNG) üzemanyagként történő felhasználásának lehetőségét is, amely főként a távolsági áruszállításban jelent alternatívát a dízel üzemanyag kiváltására. Mindemellett cél, hogy a biometán mihamarabb részévé váljon a CNG előállításának, amivel akár 120%-os széndioxid-megtakarítás is elérhető.
Fókuszba került a hidrogén
Az MVM Csoport a hidrogénes közösségi közlekedés és áruszállítás fejlesztését is nyomon követi. Ezen folyamat erősítése érdekében az MVM Energetika Zrt. és a Linde Gáz Magyarország stratégiai keretmegállapodást írt alá tiszta hidrogén előállítása, valamint felhasználásának és népszerűsítésének előmozdítása érdekében.
Az együttműködés jelentőségét tovább erősíti az idén elfogadott Nemzeti Hidrogénstratégia, amely 2030-ra legalább évi 20 ezer tonna karbonszegény (kék) és 16 ezer tonna karbonmentes (zöld) hidrogén előállítását határozza meg célként, illetve 240 MW elektrolizáló kapacitás kiépítését, továbbá 20 hidrogéntöltő állomás létesítését tarja szükségesnek Magyarországon – ezek kialakításában az MVM Csoport is aktív szerepet kíván játszani.
Elektromos közlekedési megoldásokat is támogatnak
A Mobiliti a CNG-szolgáltatás mellett 2017-ben indította el e-mobilitási üzletágát és ehhez kapcsolódóan az elektromos autók országos töltőállomás-hálózatának kiépítését. Mára a cég piacvezető szolgáltatóként Magyarország legnagyobb e-töltő-infrastruktúráját működteti: 38 000 regisztrált ügyféllel rendelkezik, és közel 1500 e-töltési pontból álló töltőállomás-hálózatot üzemeltet.
Magyarországon ma az elektromos autók részaránya egy százalék alatt van, és a technológia további terjedéséhez biztosan nem elég ennyi töltőállomás.
Ahogyan a penetráció nő az elektromos autóknál, egyre több töltőpontra lesz szükség. Ez a technológia szempontjából másképp működik, mint egy normál üzemanyagkút, ahol viszonylag gyorsan, egy koncentrált területen egyszerre 5-10 autó is tud tölteni. Az elektromos autóknál ritkábbak az ilyen nagy hubok, ráadásul a töltés időtartama is hosszabb egyelőre. Az eltöltött idő függ a töltő, valamint a jármű áramfelvételi teljesítményétől is. A töltőhálózat fejlesztése folyamatos, ezt részben partnerek segítségével teszi a társaság, részben pedig saját forrásból – hangsúlyozta az ügyvezető.

Bár az ország teljes elektromos autós átjárhatósága már most is biztosított, a társaság vizsgálja annak a lehetőségét, hogy az autópályák mellett is növelje a töltési infrastruktúrát. A bevásárlóközpontokban is egyre több töltőpont fog megjelenni – az új lakóparkoknál, bevásárlóközpontoknál erre jogszabály is kötelezi a beruházókat. Ugyanakkor Orgovány Ferenc emlékeztetett arra is, hogy jelenleg az ár szempontjából a leginkább versenyképes a járművek otthoni töltése.
A cikk megjelenését az MVM Mobiliti Kft. támogatta.
Mélyvörösben zárt Amerika - Ütötték a papírokat a Fed elnökének szavai után
Nagy volt a zuhanás.
Hullottak a fejek a Pentagonnál
Három magas rangú tisztségviselőt függesztettek fel hivatalából.
Átfogó offenzívát indított az orosz hadsereg, közzétette Moszkva a békefeltételeit - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Húsvét: több száz kiló élelmiszert vontak ki a forgalomból
1,6 millió forint bírság kiszabása van folyamatban.
Megint a HOLD lett az Év Alapkezelője
Kilencedik alkalommal, zsinórban harmadjára lett a HOLD az Év Alapkezelője a hazai befektetési alapok Oscar-gáláján, a Klasszis 2025 díjátadón. A Deep Value Részvény Alap és...
The post Megin
Tanuljunk a múltból, tervezzünk a jövőre - így lehet biztonságosan hitelt felvenni
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Tanuljunk a múltból, tervezzünk a jövőre - így lehet biztonságosan hitelt felvenni A devizahitelek generációs traumája A devizahitelek miatt egy egé
A francia Klímatanács 2024. évi jelentése
A francia Klímatanács szerint az ország eddigi intézkedései nem lesznek elegendőek a 2050-re célul kitűzött karbonsemlegesség megvalósításához.
TAO és HIPA bevallás 2025: mire figyeljenek a cégek?
Közeleg a 2024-es adóévre vonatkozó (TAO) társasági adó- és (HIPA) helyi iparűzési adóbevallási és adófizetési határidő. Az éves adót bevalló társaságoknak az idei évben 2025. júniu
Nemzetgarázdasági stratégia - Trump a problémát sem érti
Ellentmondásokkal van tele Trump programja, a döntéshozóknak nemcsak koherens elképzelés nincsenek, de valószínűleg a problémát sem értik. Az eredmény a politikai bizonytalanság fenntartása,
Új lehetőség nagy léptékű zöldenergiás fejlesztésekhez
A társadalmi egyeztetésre meghirdetett biogázos és biometános pályázat nem a megszokott \"pályázzunk egy eszközre\" típusú támogatás.
"Tévedés, ki nem kényszerített hiba, amit Trump csinál"
Szerdán beszélgettem Vakmajom barátommal, és megemlítettem neki, hogy milyen szokatlanul viselkednek az amerikai eszközök: gyengül a dollár, emelkednek a (reál)hozamok, esnek a részvények. Mire
Milyen rejtett költségei vannak az ingatlanvásárlásnak?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Milyen rejtett költségei vannak az ingatlanvásárlásnak? Alapvető költségek ingatlanvásárláskor Sokan csak az önerőre vagy a vételárra koncentrá


- Itt a váratlan bejelentés: jön az új állampapír!
- Tökéletes vihar készül a tőzsdéken: akár 2008 óta nem látott zuhanás is jöhet
- Olyan történt a dollárral, ami a forint sorsára is hatással van
- Szép csendben egy másik ország lehet EU-tag hamarosan, amíg a világ Ukrajnáról beszél
- Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
Súlyos csapást mért Donald Trump a dollárra – Mi jöhet most?
Geopolitikai fegyver kerülhet az EU kezébe.
Izgalmas változások előtt az energetikai piac – Mit várhatunk?
Az ALTEO szakértőivel beszélgettünk.
Fontos európai szektor lehet a Trump-vámok nyertese – Van nagy magyar érintett is
Erről és a magyar nyugdíjasokról volt szó a keddi Checklistben.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.