Optimista a Praktiker ügyvezetője: a home office kedvez az eladásoknak
Üzlet

Optimista a Praktiker ügyvezetője: a home office kedvez az eladásoknak

Portfolio
A 2008-as pénzügyi válság után új, magyar tulajdonossal együtt tudta stabil növekedési pályára állítani a Praktikert a barkácsáruház örökké optimista és lendületes vezetője.

Értékesítőként kezdte, majd végig járta a céges ranglétrát Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. német származású ügyvezető igazgatója, aki már 37. éve dolgozik a barkácsáruház kötelékében - ebből 22 éve Magyarországon ügyvezetőként. A német Praktiker 1997-es itthoni megjelenése óta eltelt időszakban az áruházlánc sokat megélt a kereskedelmi szektorra jellemző fellendülésekből és hullámvölgyekből.

Kedvező piaci helyzetben jelent meg a Praktiker Magyarországon több mint 20 évvel ezelőtt annak ellenére, hogy már négy versenytárs barkácsáruház is jelen volt a piacon. Piacra lépésekor tudatosan más stratégiát és értékajánlatot fogalmazott meg a többi áruházhoz képest – rendkívül széles szortimentet biztosítottak a vásárlóknak, a klasszikus barkácstermékeken túl bútorokat és háztartási termékeket is nagy választékban kínáltak. A kezdeti időszakban a cég jelentős növekedést tudott elérni e stratégiájának köszönhetően.

A vállalat első évtizedére jellemző dinamikus növekedés a 2008-as válság idején lassult le - 2008-ban még rekord árbevétellel zárták az évet, egy évvel később azonban már veszteséget termelt az áruházlánc. Ráadásul a válság idején a Praktiker akkori német anyacége is csődöt jelentett, ami a hazai Praktiker bankjait is óvatosságra ösztönözte, így nem tudtak külső finanszírozáshoz jutni.

Karl-Heinz Keth-ben ekkor született meg az elhatározás, hogy megmenti a magyar céget a csődhelyzettől.

Elmondása szerint rengeteget számított, hogy az idők során egy nagyon lojális és összetartó csapat alakult ki a Praktikernél, sokan már több évtizede dolgoztak az áruházláncban.

Radikális lépések sorozatát kellett megtennie. Összehívta a Praktiker 150 legfőbb beszállítóját, és ismertette az előttük álló választási lehetőséget: vagy holnap bezárják az áruházat, vagy ha továbbra is szállítanak nekik, akkor tíz év múlva is együtt dolgoznak majd. A Praktiker beszállítói kitartottak az áruházlánc mellett. A költségek lefaragása érdekében újratárgyalta az áruházak épületeihez kapcsolódó bérleti díjakat, volt olyan partner, akihez 4-5 alkalommal is visszament tárgyalni, amíg meg nem egyeztek.

Az ügyvezető ekkor külső finanszírozás bevonása céljából több bankot is felkeresett és prezentálta a Praktiker válságstratégiáját. A bankok azonban konzervatív hitelezési politikát folytattak, és a külső hitelforrás biztosításának egyik feltétele egy további befektető bevonása volt. A nehéz piaci helyzet miatt két versenytárs barkácsáruház ekkor már kivonulóban volt a magyar piacról, az iparági szereplők pedig tisztában voltak a Praktiker nehézségeivel, így mindenki arra számított, hogy ők is befejezik.

Az ügyvezetőt azonban ez nem zavarta: Karl-Heinz Keth optimistaként, annyira meggyőzően adta elő a potenciális befektetőnek a lehetőséget, míg végül Veres Tibor, a Wallis Csoport tulajdonosa igent mondott, de volt egy feltétele: Karl-Heinz Keth is részesedést vásárol a cégben.

A Wallis Csoportnak köszönhetően így vált tehát egy korábban erős német barkácsáruház-lánc márka 2016-ban magyar tulajdonúvá.

Innentől újból aranykor kezdődött. A Wallis Csoport megjelenését követően, az első évtizedhez hasonlóan, folyamatosan fejlődni tudott a barkácsáruház-lánc, az utóbbi négy évben kétszámjegyű éves növekedést sikerült elérniük.

BET50_NSR-Praktiker-46
Forrás: BÉT 50

Az új korszak látványos eredményeihez több fejlesztés is hozzájárult. A tőkeerős befektető megjelenése azonnal megváltoztatta a vállalat finanszírozási hátterét. Ez nem csak a készletek alapos feltöltését segítette, de az áruházak is folyamatosan megújulnak. A fejlesztések kapcsán a hangsúly mindig a vevők áruházi élményének növelésén van. Az átlátható struktúrák, a vásárlók eligazodását, tájékozódását segítő belső átalakítások ezt nagyban segítik, amit mind az ügyfélvisszajelzések, mind a töretlenül növekvő látogatószám igazol. Az új koncepciónak megfelelően megújultak az áruházi termékkihelyezések, hogy a Praktiker még több ötletet, inspirációt is adjon az otthonszépítéshez, a dekorációhoz, a lakberendezéshez vagy a kertészkedéshez.

2017-ben nyílt meg a hatodik budapesti és egyben a legnagyobb áruház a Váci úton, és van még egy-két kiszemelt célpont az országos lefedettség további növelésére. Egyre fontosabb szerephez jut a Praktiker online értékesítési csatornája. A Praktiker webshopjára sikertörténetként lehet tekinteni, több mint 30 ezer féle árucikk vásárolható meg online országos házhozszállítással vagy személyes átvétellel – az online áruház 2019-ben a forgalom mintegy 10 százalékát adta, amivel jó ideje piacvezető szerepet tölt be a barkácsáruházlánc. A menedzsment is a jövőbeli sikerek egyik meghatározó tényezőjének tekinti ezt az üzletágat.

A klasszikus áruházi értékesítés mellett jelentősen bővült a nagyvásárlói programból származó bevétel is. A Praktikernél külön figyelmet fordítanak a nagyvállalati ügyfelekre - beruházókra, üzemeltetőkre -, akik rendszeres jelentős beszerzéseiket közvetlen kapcsolattartóikon keresztül intézhetik. Emellett céljuk, hogy megtalálják azokat a formákat, csatornákat, ahol a szélesebb kisvállalkozói kört, a mesterembereket is rendszeresen visszatérő ügyfélként szolgálhatják ki.

A vezetői csapat odafigyelése, elkötelezettsége, a tulajdonosok által támogatott bér- és ösztönző politika, a modern HR eszközökkel támogatott vállalati értékek - összetartozás, stabilitás, szakértelem - olyan családbarát munkahelyet hozott létre, amely fokozatosan erősíti a vállalat munkavállaló-megtartó erejét.

A cégvezető bizakodó volt, hogy több válsághelyzettel már nem kell szembenéznie, azonban a koronavírus újabb kihívások elé állította a céget. Sokakhoz hasonlóan eleinte bizonytalanul álltak az új helyzet előtt, azonban volt már tapasztalatuk válságkezelésben, az emberek lojálisak voltak a céghez, így az ügyvezető is biztos volt benne, hogy ezen is túljutnak. Nagyban segítette őket, hogy nem kellett teljesen bezárni az üzleteket, hiszen délután 3-ig nyitva tarthattak március-áprilisban. Annak ellenére, hogy a vírushelyzet következtében csökkent a forgalom, senkit sem kellett elküldeni a cégtől. Kedvezett az eladásoknak a home office is, hiszen az embereknek megjött a barkácskedvük és többet vásároltak.

Karl-Heinz Keth pozitívan áll a járvány utáni világhoz is, szerinte jó úton halad Magyarország. Biztosan lesznek még hullámvölgyek, de ami fontos, hogy szerinte az irány jó, így a növekedés közép- és hosszú távon fennmaradhat.

A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.

Címlapkép: BÉT 50

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Valamit tervez a kormány - Mi lesz az OTP-vel?
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
4ig epulet