„A névválasztás viszonylag egyszerű volt. A nobilis azt jelenti, hogy jó hírű, tisztességes, nemes. Az elmúlt 28 évünket ezen értékelvek mentén éltük” – mondta a mátészalkai székhelyű, közel százféle szárított gyümölcsöt, illetve olajos magvat előállító cég tulajdonosa, aki a rendszerváltás előtt termelőszövetkezetekben dolgozott.
„Azt hittem, hogy a szövetkezeti világon kívül hideg és sötét lesz. Tévedtem. Én szabolcsi vagyok, ha az ember kinéz az ablakon, itt szilva-, alma-, meggy-, diófát lát. Felmerült bennem, ugyan mit lehet ezzel csinálni? Hogyan lehet ezeket a gyümölcsöket eljuttatni a világ legigényesebb piacaira?” – mondta Novák Tibor a Nobilis Zrt. indulásával kapcsolatban.
A nagyecsedi szövetkezetben töltött évek során figyelt fel arra, hogy az ecsedi vár (vagy a még korábbi várkastélyok) leltáraiban mindig szerepelt az aszalt gyümölcs. Ez biztosíthatta a várlakók egészségének megőrzését. Ezekben az időkben a gyümölcsöt napon szárították vagy éppen cserényekre terítve, fafűtéses kemencékben aszalták. Így annak egészségvédő hatása nem veszett el, a várvédők egészségének megőrzését szolgálta.
A történelem így segítette a vállalkozás jövőbeni tevékenységének kialakítását. A megfelelő technológiai eljárás kiválasztása is könnyen ment: nem akarták, hogy a szabolcsi jonatánban, a kántorjánosi fürtös meggyben, a milotai dióban és a penyigei szilvában radikális, romboló változások menjenek végbe.
A gyártásban, a technológiában a legkorszerűbbnek számító eszközöket, módszereket alkalmazzák, hogy a kiváló beltartalmat a fogyasztásig megőrizhessék.
Novák Tibor szerint a sikeres vállalkozás kulcsa az, hogy ők mindig a nehezebb utat választották, amiről mások azt gondolták, lehetetlen, ők arra felé mozdultak. Indulásuk óta mindig részt vettek az élelmiszeripari világkiállításokon, egyrészt, hogy felmérjék, milyen trendek körvonalazódnak a piacon, másrészt, hogy megmutassák magukat, és hogy mit tudnak.
Ez persze jelentős kiadást jelentett, de hosszú távon jó befektetésnek bizonyult:
a Nobilis mostanra Brazíliától Japánig számos országba eljutott, belépett az Egyesült Államok piacára és már Ázsiában is értékesít.
Míg pár évvel ezelőtt 47 százalék volt az export aránya, most közelít a 60-hoz.
Érdekesség, hogy Oroszországban a fehércsokoládés almaszirom a legkeresettebb termék, Japánban pedig a joghurtos aszalt meggy a favorit. A legnépszerűbb világszerte – és Novák személyes kedvence is – az étcsokoládés almaszirom, melyet a cégvezető lánya, az élelmiszeripari mérnök végzettséggel rendelkező Novák Éva álmodott meg és tökéletesített.
A termékek teszteléséből Novák Tibor unokái is kiveszik a részüket, a cég ugyanis kifejezetten nagy hangsúlyt fektet a gyermekélelmiszerek fejlesztésére. A tulajdonos unokái kivétel nélkül mindent megkóstolnak, őszintén véleményt is nyilvánítanak és meglátásaikat figyelembe is veszik.
Igazi családi cég a Nobilis, Novák felesége és két lánya is itt dolgozik: Éva az innovációért, a termékfejlesztésért felel, Mariann pedig a marketinget és a kereskedelmi ágazatot felügyeli. A mátészalkai gyárban dolgozó munkatársak nagy része is kvázi családtagnak minősül. A tulajdonos büszke rá, hogy náluk gyakorlatilag nincs fluktuáció, az az elve, hogy inkább lassabban haladjanak, de együtt, épp ezért a 2008-as válság kirobbanásakor és most, a koronavírus okozta nehéz helyzetben is törekedtek a munkahelyek megőrzésére.
„Igazi összetartó közösség a miénk. Van egy mozaikszavunk, ami jól mutatja, miért vagyunk ilyen eredményesek: ez pedig a „HAMIHA”. Az első „HA” a munka hatékonyságát takarja, mindenki szem előtt tartja, hogy a befektetett költségeknek meg kell térülnie. Az „M” a kiváló minőséget jelenti, nagyon odafigyelünk, hogy a termékeink minőségben minden potenciális vetélytársat felülmúljanak és valamennyi meghatározó nemzetközi minősítési rendszernek megfeleljenek. Az „I” az innovációt jelenti: termékeink fejlesztésével mindig konkurens nélküli piaci tér megszerzésére törekszünk. Az utolsó „HA” pedig a harmóniára utal, ez a vállalkozás lényeges eleme. Törekszünk arra, hogy dolgozóink kedvüket leljék a munkájukban, mert úgy gondoljuk, hogy a munkatársaink hangulatát is becsomagoljuk a tasakokba. Törekszünk a társadalmi- és a természeti környezetünkkel való harmóniára, hogy jelenlétünk építő legyen ebben a világban” – mondta a tulajdonos, aki közel 30 éve ugyanazokkal a termelőkkel dolgozik.
Mindig többet fizettek az almáért, cserébe mindig jobb almát is kaptak, mint mások.
Novák szerint a jól működő partneri kapcsolat alapja a kölcsönös tisztelet és egymás segítése. Ez hosszú távon megtérül, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a cég szempontjából meghatározó üzleti partnerekkel való kapcsolatok több mint 20 évesek.
A Nobilisnál folyamatos a termékfejlesztés: ez a fejlesztés a meglévő termékek megjelenésének, ízegyüttesének, és egyészségvédő hatásának fokozására, illetve a piaci igények által generált új termékek fejlesztésére irányul. Épp ezért felvették a kapcsolatot egyetemekkel, laboratóriumokkal, hogy szakemberek segítségével még teljesebb legyen a bioaktív anyagok garnitúrája, hogy úgy tudják alakítani a gyártóbázist, hogy a friss gyümölcs beltartalmi értéke teljes mértékben megmaradjon.
A folyamatos technológiai fejlesztések persze tőkeigényesek. A cég kezdetektől ugyanazzal a bankkal áll kapcsolatban, Novák úgy fogalmaz, a pénzintézet épp olyan üzlettárs számukra, mint bárki a beszállítói vagy a vevői oldalról, ezért jó a kapcsolat, és mindig találnak finanszírozási megoldást a speciális, saját fejlesztésű gyártóeszközök megvalósítására is.
„Arra törekszünk, hogy a szép, jó ízű és egészséges termékek piacra jutásával a jövő építő munkánk meghozza 2020-ban a számokban is mérhető nagyszerű eredményét és a Nobilis életfa virágba borul. Most ezen dolgozunk” – mondta a cégvezető, aki kitért arra is, bár soha nem támasztott semmiféle elvárást a gyerekeivel szemben, mégis ezt az utat választották és ők jelentik a cég jövőjét, ami egyszerre nagy megkönnyebbülés számára, és nagy kihívás is – nagy örömmel tölti el, hogy az egyik gyárlátogatás után az unokája is jelezte, ha nagy lesz, Nobilis-es szeretne lenni.
A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.
Címlapkép: BÉT50
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ