Felforgatná a besvédült magyar bútorpiacot a lengyel újonc
Portfolio
A lengyel gyártósorok ontják magukból a bútorokat, a harmadik legnagyobb európai gyártóvá téve az országot, és a negyedik legnagyobb exportőrré a világon. Mégis kevesen tudnának emblematikus lengyel márkát mondani a bútorkereskedelmi piacon. Ennek egyik oka, hogy a bútorok zömét beszállítóként öntik a piacra, amelyek különböző brandek logója alatt kerülnek a kirakatba. A héten azonban megnyílik Budapesten az egyik legnagyobb lengyel bútoráruház második üzlete, a tervezett 25-30-ból. De vajon sikerül-e átcsábítania a vásárlókat egy olyan országban, ahol hétvégi családi program a bútorbolti "korzózás"?
Bár a lengyel bútorokat már korábban is próbálták - és próbálják a mai napig - kisebb forgalmazók népszerűsíteni a piacon, a magyar vásárló jellemzően valamelyik nagy bútorláncot veszi célba, ha lecserélné konyhabútort, vagy új kanapét venne a TV elé. A kiskereskedelmi bútoreladás koncentráltságát a gazdasági mutatók sem hazudtolják meg: a 2015-ben elért 125 milliárdos forgalom durván 80 százalékát három szereplő - az Ikea, Jysk és a Kika - produkálta. Sőt, tavaly a nagyok bevétele tovább emelkedett.
A topcégek jelentősen növelni tudták bevételüket, és ugyan a Kika esetében még nem látszanak pontosan a tavalyi számok, mert a társaság tulajdonosai megváltoztatták az üzleti év fordulónapját, így jelen éves beszámoló tört évre, három havi időszakra vonatkozik csak: ez 6,4 milliárd. Ha azonban feltételezzük, hogy az üzleti év további részében is csak hasonló teljesítményt nyújtott a cég, az akkor is 25,6 milliárdos bevételt tenne ki, ami egyértelmű növekedés 2015-höz képest.
Ezen, a rendkívül koncentrált piacon szeretne labdába rúgni a lengyel Abra Meble, amely egyébként a Steinhoff International csoporthoz tartozik, ahogy a Kika is. Nem véletlen, hogy az eddigi két üzletük a Kika áruházain belül nyílt, az első Soroksáron, a második Budaörsön. Bár az üzletláncnak az anyaországban több mint 100 boltja működik, amivel az egyik legnagyobb piaci részesedéssel bíró bútorforgalmazó, az Ikea a lengyeleknél is a magyarországihoz hasonló piaci erőfölénnyel bír.
A válság padlóra tette a szektort
A 2008-ban kitört válság a bútorok eladásait a többi kereskedelmi termékhez képest is jócskán lerántotta. A piac a 2007-es 164 milliárd forintnyiról, 2013-ra 98 milliárdosra zsugorodott, onnantól kezdett lábra állni a szektor. 2014-ben már 110 milliárdos volt az összforgalom, azóta pedig fokozatosan emelkedett: a KSH bútor árucsoportra vonatkozó kiskereskedelmi eladási adatai szerint a tavalyi forgalom már elérte a 141,5 milliárdot.
Azonban ahogy a Jysk példája is mutatja, intenzív expanzióval nem lehetetlen a magyar piacra betörni: a skandináv láncnak 2005-ben nyílt az első üzlete Magyarországon, ma pedig már 75 bolttal működnek. Igaz, 2013-ban vált először nyereségesség a cég magyar leányvállalata, vagyis eredményt csak hosszú évek befektetésével lehet elérni, amire csak egy megfelelően tőkeerős szereplő lehet képes, ami az Abra Meble mögött megvan.
2015-ös adatok alapján a lakberendezési piacon az Ikea, valamint az amerikai Wal Mart és Home Depot után a világon a negyedik, Európában pedig a második legnagyobb cég a dél-afrikai Steinhoff csoport. Jó hír lehet a lengyel lánc tulajdonosainak, hogy svéd versenytársuk csak a fiatalokat hozza igazán lázba. Legalábbis egy amerikai felmérés szerint a 25 és 35 év közötti korosztály vásárol előszeretettel a svéd bútorláncnál, az idősebbek már sokkal kevésbé vevők a "legóbútorokra". A magyar viszonyokat tükröző hasonló felmérés nem készült, de nem lennénk meglepve, ha itt teljesen más eredményeket mutatna. Azt nehéz megmondani, hogy a bútoripari konjunktúra meddig tart, annyi bizonyos, hogy a lengyel lánc egyelőre felfelé ívelő szakaszban szál be a magyar piacra.
A cikk megjelenését a Kika Lakberendezési Kft. támogatta.
Az egyik ügyfél tanácsadás után bevásárolt ETF-ekből, sikerült vennie egy S&P 500 Swap ETF-et. Kérdeztem, hogy miért pont ezt választotta. Kiderült, hogy nem direkt ezt vette, ez jött vel
A vagyonkezelő személye alapján megkülönböztethetünk üzletszerű és nem üzletszerű (eseti) bizalmi vagyonkezelést (BVK). Blogunkban bemutatjuk az üzletszerű és a nem üzleti bizalmi vagyonke
Miért nem találnak rá a csaló ajánlatok egyesekre? Néhány ötlet a védekezéshez.
The post Csalás ellen: reklámfogyasztás okosan - ÍNSZE S2E12 first appeared on Tőzsdeász.
Vettem ma MARA-t 16,3 dolláron. Nem akarom tartani sokáig, és nem biztos, hogy a jövőben folytatom a kereskedést vele, mert mintha a MARA is a Microstrategy útjára lépett volna. Az MSTR előbb ela
A technológiai szektor fellendülésével párhuzamosan egyre több inkubációs program és inkubátorház segíti a startupokat működésük fejlesztésében. Cikkükben bemutatunk néhány hazai progr
Magyarország legnagyobb portfóliókezelő csapata harminc éve dolgozik a megtakarítások szakszerű kezelésén, méghozzá kiválóan: a három évtized alatt nyolc alkalommal nyerte el az év alapkez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Ne maradj le a legnagyobb számlanyitási akciókról! Megmutatjuk, hogyan indítsd el az első befektetésed, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan kezdhetsz bele a tőzsdei vagyonépítésbe.