Üzlet

Válasz a környezeti kihívásokra: elektromos autópályák

Portfolio
A Scania folyamatosan dolgozik a szén-dioxid kibocsátás csökkentésén, ám ezek a kutatások és fejlesztések egyelőre még kísérleti szakaszban vannak. Habár az elektromos autópályák első hallásra sci-fi regénynek tűnhetnek, de a Scania különböző projektekben is részt vesz ezen a területen.
A személygépjármű-ipar számos elektromos autót mutatott be az elmúlt időszakban, ám a haszongépjárművek esetében komoly kihívást jelent az akkumulátorok kapacitása és teljesítőképessége, hiszen a teherautókkal akár 25 tonna rakományt kell nagy távolságokba eljuttatni. Azonban, ha a jármű az autópályából, illetve magából az úttestből tud elektromos áramot vételezni, akkor a szállítási potenciál jóval magasabb lesz.

Az elektromos autópályák jövőbeli rendszerének számos előnye van: a járművek működtetése kevésbé terheli meg a környezetet, az elektromos motorok jóval hatékonyabbak, mint a hagyományos belső égésű motorok, valamint akkumulátorok használata nélkül juthatnának a tehergépkocsik energiához.

Számos, az elektromos utakhoz kapcsolódó projekt fut jelenleg is Svédországban. Ennek egyik példája a Scania és a Siemens együttműködése elektromos tehergépkocsik üzemeltetése terén az ország északi részén fekvő Pajala város és a Svappavaara-ban található vasbánya közötti szállítás kapcsán.

Az itt dolgozó járművek folyamatosan szállítják majd a vasércet ahhoz a vasúti szerelvényhez, amely Norvégia atlanti-óceáni partjaihoz viszi tovább a nyersanyagot. A Svéd Közlekedési Hatóság (Trafikverket) legutóbbi beszámolója szerint az elektromos meghajtású teherautók reális alternatívát jelentenek.

Ebben a viszonylatban valószínűleg a légvezetékek számítanak a legjobb megoldásnak, hiszen az út mocsaras, egyenetlen terepen vezet keresztül.

"Elektromos járműveink kifejlesztése csak lépésről-lépésre történhet." - mondta Johan Lindström, a Scania Hibrid Rendszereinek Fejlesztési osztályán dolgozó vezető mérnök. "A hibrid projektjeinkben kifejlesztett váltókat használjuk, de a hajtáslánchoz szükség van egy nagy teljesítményű elektromos motorra, amely képes megmozgatni akár 90 tonna hasznos terhet, teljes egészében elektromosságot felhasználva." - tette hozzá.
Azonban még néhány problémát meg kell ahhoz oldani, hogy a légvezetékek alkalmasak legyenek mind a személygépkocsik, mind a nehéz-tehergépjárművek kiszolgálására.

Válasz a környezeti kihívásokra: elektromos autópályák
A Scania ugyanakkor egyéb megoldásokkal is foglalkozik, ahol az áramot a járművek valamilyen formában magából az úttestből nyerik ki. Ez sokkal rugalmasabb megoldást biztosítana, hiszen bármelyik jármű használhatná a rendszert, így az úthálózat újjáépítésének költsége is megoszlana.

A Svenska Elvägar ("Svéd Elektromos Utak") projekt keretén belül elkészített megvalósíthatósági tanulmány kimutatta, hogy a haszonjárművek számára kiépítendő elektromos úthálózat használatával Svédország szén-dioxid kibocsátása évente 4,2 millió tonnával csökkenthető lenne. Ez a mennyiség az országos fosszilis üzemanyag károsanyag-kibocsátás 9%-nak felel meg.

A közlekedési ágazat számos egyéb vállalatával együtt, köztük a Volvo Powertrain-nel, a Bombardier-rel és az Alstom-mal, a Scania a svéd kormány által támogatott FFI alapból (Autóipari Stratégiai Kutatás és Fejlesztés) kért finanszírozást az elektromos közúti közlekedési rendszerekkel kapcsolatos kutatási programjára, amelyek eredményei 2013 elejére várhatók.

A Scania szerint a különböző országokban különböző megoldásokra lesz szükség ahhoz, hogy a jövő károsanyag-kibocsátással kapcsolatos előírásait teljesíteni lehessen az ilyen és hasonló rendszerekkel. Ez egyrészt függ az egyes országok alternatív energiahordozókhoz való hozzáféréséhez, valamint a jövő elektromos infrastruktúrájától, illetve annak fejlődésétől.

Válasz a környezeti kihívásokra: elektromos autópályák
Már ma is létezik az elektromos közúti teherszállítás, pl. Németországban. Ott a trolibuszokhoz hasonló megoldást építettek ki, azaz a járművek felsővezetékből kapják a mozgásukhoz szükséges elektromos energiát.
GDPR

Nagy nyelvi modellek és adatvédelem

Az elmúlt bő másfél évben, mióta a ChatGPT széles körben elérhetővé vált, a nagy nyelvi modelleken (Large Language Model, LLM) alapuló megoldások hihetetlen tempóban váltak mind a munkahely

Kiszámoló

Olajkrízis várható Magyarországon?

Egy múlt heti hír nem annyira bolygatta fel az ország közvéleményét, mint kellett volna. Az ukránok megtiltották a Lukoilnak, hogy Ukrajnán keresztül szállítsák a kőolajat Európába. Az ukr

Holdblog

Mi az értelmetlen befektetés?

Értelmetlen befektetés az, ami a dráguláson kívül semmire sem képes? Vagy önmagában a drágulás tényétől máris nem lehet az? Egyik olvasónk vendégcikkben elmélkedik arról, lehet-e... The

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Európa legrosszabb rémálma válhat valóra Donald Trumppal – Tényleg Kamala Harris maradt a kontinens utolsó reménysége?
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
tőzsde