Levágta a kormány Magyarország legnagyobb vasútfejlesztésének EU-támogatását
Uniós források

Levágta a kormány Magyarország legnagyobb vasútfejlesztésének EU-támogatását

Portfolio
Az eddigi 121 milliárd forintról 117,767 milliárd forintra csökkentette egy minapi döntésével a kormány a budapesti 3-as metrót leszámítva a messze legnagyobb vidéki vasútfejlesztés EU-támogatását, és közben engedélyezte a magyar költségvetésből való megemelt támogatását – derül ki egy friss kormányhatározatból.

Mi a projekt és a módosítás lényege?

A minap tették közzé a kormány 1708/2019. (XII. 10.) számú határozatát a Magyar Közlönyben, amely a „Püspökladány–Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol–Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése” című projekt forrásszerkezetét módosította. Emiatt az egész 1823 milliárd forintos keretösszegű uniós közlekedésfejlesztési programot (IKOP) is kicsit át kellett írni.

A változtatás lényege, hogy a 3,23 milliárd forinttal csökkentett uniós támogatásból 1,5 milliárd forintnyi részt a magyar költségvetés megemelt társfinanszírozással pótol ki, emellett pedig van egy 1,73 milliárd forintos megtérülő projektköltség tétel is (nem részletezi a határozat).

Így a projekt ugyanúgy 121 milliárd forint (+áfa, együtt tehát 153,43 milliárd forintnyi) finanszírozást kap, mint korábban tervezték, csak a projekt belső forrásszerkezete módosult kicsit.

A támogatott projektkereső adatbázis szerint a projekt 2017.05.12-én kapta meg a támogatói döntést, az EU-s forrás a Kohéziós Alapból érkezik, és a megvalósítás tervezett vége 2022-12-31. A projekt adatlapja szerint 95 milliárd forintot előlegként, 7,3 milliárdot számlaalapú teljesítésként fizettek ki eddig, azaz még igencsak az elején jár a projekt megvalósítása.

A projekt egyébként ezt tartalmazza: „Pályarekonstrukció Püspökladány-Debrecen és ETCS2 biztosítóberendezés telepítése Szajol-Debrecen vasúti vonalszakaszokon. Cél a 160 km/órás sebesség bevezetése. Debrecen állomás részleges átalakítása az intermodális csomóponttal összhangban.”

A kivitelezést végző Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. oldala szerint a Szajol–Debrecen vasútvonalon már befejeződött az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítésének előkészítése, így már a megvalósításon dolgoznak. (European Train Control System, Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer: Az ETCS rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint az interoperabilitás biztosítása.)

SzajolDebrecen19

Mekkora projektről van szó?

Azért, hogy érezzük, mennyire nagy projektről van szó: érdemes megjegyezni, hogy a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus jelenleg hatályos közlekedésfejlesztési programjából (1823 milliárdos keret) 6,5% körüli rész jut erre a fejlesztésre. Ha pedig csak a nemzetközi vasúti hálózatfejlesztésre 7 évre szánt keretet nézzük, akkor annak csak ez az egy projekt a 21%-át teszi ki.

Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) hatályos éves pályázati menetrendje alapján az alábbiak a legnagyobb, együtt több mint 1000 milliárd forintos támogatású közlekedési projektek a 2014-2020-as ciklusban:

  1. M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti projekt megvalósítása című projekt indikatív támogatása 181,11 milliárd forint
  2. Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója című projekt indikatív támogatása 172,7 milliárd forint
  3. Püspökladány-Debrecen vasútvonal korszerűsítése, Debrecen állomás részleges átépítése és Szajol-Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése című projekt indikatív támogatása 117,77 milliárd forint
  4. M4 Berettyóújfalu- Nagykereki (országhatár) közötti szakasz megvalósítása című projekt indikatív támogatása 96,4 milliárd forint
  5. M8 autóút Körmend-Rábafüzes országhatár szakasz 2x1 sávos előkészítése és építése című projekt indikatív támogatása 74,06 milliárd forint
  6. M35 autópálya (I. ütem) 4. sz. főút - 481. sz. főút közötti szakasz és a 481. sz. főút megvalósítása” valamint M35 autópálya (II. ütem) 481. sz. főút - Berettyóújfalu közötti szakasz megvalósítása című projekt indikatív támogatása 72,74 milliárd forint
  7. Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy vasútvonal korszerűsítése és kiegészítő munkák elvégzése című projekt indikatív támogatása: 70,3 milliárd forint
  8. 1. sz. főút M1-Pápa közötti szakasz fejlesztése, települések elkerülése című projekt indikatív támogatása. 79,2 milliárd forint
  9. MÁV-START Zrt. gördülőállomány fejlesztése nagykapacitású motorvonatok beszerzésével beszerzése (Nagykapacitású, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonatok beszerzése ETCS2 felszereltséggel) című projekt indikatív támogatása 60,55 milliárd forint
  10. M25 Eger gyorsforgalmi úti bekötése (M3-Eger szakasz megvalósítása) című projekt indikatív támogatása: 47,25 milliárd forint
  11. 8 db nagykapacitású motorvonat beszerzése a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság részére című projekt indikatív támogatása 39 milliárd forint
  12. R67 Kaposvár és az M7 közötti szakasz (érintett települések elkerülését is megvalósító) fejlesztése című projekt indikatív támogatása 33,87 milliárd forint.

Egy minapi projektátadó, szintén részben uniós finanszírozásból:

Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
HitelesAndrás

Mennyire is vagyunk eladósodva?

HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Mennyire is vagyunk eladósodva? Én maximálisan a felelős hitelezés mellett köteleztem el magam, mégis sok helyről azt hallom, hogy nagy felelőtlenség

Holdblog

Úszik a pénzben Warren Buffett cége

Warren Buffett cége megvehetné az összes NFL-csapatot - így indul a Visual Capitalist cikke, amely a Berkshire Hathaway készpénzállományáról szól. Ugyanis azzal, hogy az idei... The post Úszik

Kiszámoló

Időgép: A befektetések alapszabályai

Az előző cikkben a pénzügyek alapjait igyekeztem összefoglalni egy-egy rövid pontban. Időgép: Pénzügyi alapok 22 pontban Most megpróbálom összefoglalni a befektetés alapjait egy-egy mondatban

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Jön az új bónusz állampapír! Mutatjuk a kamatot
Digital Transformation 2024
2024. november 14.
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
HR (R)Evolution 2024 - Powered by Prohuman & Pénzcentrum
2024. november 13.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
Nagy dobásra készül az Apple az iPhone 8-cal