Magyarország vasúthálózatának megújítása nem csupán kihívás, hanem lehetőség is – hangsúlyozta Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese a Magyar Vasút 2024 konferencián. Az államtitkár szerint a vasúti fejlesztések nemzeti konszenzussá váltak, amit a környezetvédelmi szempontok és a magas üzemanyagárak is indokolnak. A 10 éves terv részeként 10 milliárd eurós beruházást terveznek, amely a lassú vasúti pályák modernizálására, a járműállomány megújítására és a MÁV átszervezésére irányul. Ugyanakkor az uniós források befagyasztása jelentős nehézségeket okoz, amit nemzeti források bevonásával igyekeznek kompenzálni. Mosóczi László, a hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztos pedig egy vasúti versenyképességi csomag bevezetését ígérte meg.
A spanyol kormány azért blokkolhatta közbiztonsági okokra hivatkozva azt, hogy a magyar Ganz-Mávag felvásárolja a spanyol Talgo vonatgyártót, mert a Molt feltételezi a magyar cég mögött, amely továbbra is orosz olajat vásárol, és a felvásárlással Budapest akadályozhatta volna a létfontosságú vasúti alkatrészek, és technológia exportját Ukrajnába – írja a Financial Times számos diplomatára és háttérinformációkra hivatkozó anyaga.
Ha megvalósul Mario Draghi versenyképességi csomagja, teljesen átalakulhat az Európai Unió közlekedése, amelyben a gyorsított és nagy sebességű vasutak az egész kontinenst behálóznak, kihívót támasztva a légi közlekedésnek és jelentősen hatékonyabbá téve a teherszállítást. Az uniós reformterv a fejlesztések finanszírozását is átalakítaná, hogy akár 10 óra eljussunk Párizsból Varsóba. Mindez nemcsak az emberek kényelmén javítana, hanem hatalmas növekedési potenciállal kecsegteti az EU megfáradt gazdaságát.
"Óriás fejlesztések, amely forrásairól döntött a kormány" – posztolta pénteken reggel a Facebook-on Lázár János építési és közlekedési miniszter azt, hogy amint a Portfolio tegnap éjjel megírta a Magyar Közlönyből: közel 600 milliárd forintért építi meg a kormány a mohácsi Duna-hidat és a kapcsolódó utat, illetve az M49-es újabb szakaszát. A friss bejelentésekre még éjjel reagált Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár és főpolgármester-jelölt is.
Állandóan késő vonatok, rossz állapotú vasúti pálya, folyton meghibásodó váltók, kevés alkalmazott, ideges utasok – ezúttal nem a MÁV-ról van szó, hanem a német állami vasúttársaságról, a Deutsche Bahnról (DB). Az Európai Unió legnagyobb gazdaságában egyre nagyobb problémát jelent a vasúti közlekedés megbízhatatlansága, miközben nincs elég pénz a szükséges fejlesztésekre és a megfelelő számú munkaerőre – sőt, újabban leépítéseket is terveznek. Bár a Deutsche Bahn az elkövetkező években jelentős infrastrukturális felújításokra készül, a pénz egy része még mindig hiányzik ezekhez.
A nagy hőségben mutatott kitartó munka eredményeképp augusztus 15-ig, nettó 200 ezer forint, egyszeri, SZÉP-kártyára utalt összeggel szeretne köszönetet mondani a MÁV-csoport 33 ezer dolgozójának Lázár János egy friss Facebook-posztja szerint.
Lázár János egy Facebook-posztban kért elnézést a magyar vasúti közlekedést használó utasoktól, megköszönte türelmüket, illetve háláját és megbecsülését fejezte ki a MÁV dolgozóival szemben. Ezen kívül nagy változtatásokra, egy 10 éves programra tett utalást, amely akár a nemrég megváltoztatott tarifarendszert is érintheti.
Az Egyesült Királyság védelmi minisztériuma csütörtökön ismét elkészítette az orosz-ukrán háborúval foglalkozó szokásos jelentését, melyben ezúttal arra keresnek magyarázatot, miért is fontos Moszkvának a donbaszi út- és vasúthálózat fejlesztése
Benyújtotta a hivatalos jóváhagyási kérelmet a magyarországi Ganz-Mávag a spanyol vonatgyártó Talgo részvényvásárlásának jóváhagyására a spanyol kormánynak – derült ki egy csütörtöki hivatalos bejelentésből. Most tehát Pedro Sanchez kormányának kezében van a döntés, hogy létrejöhet-e a felvásárlás a stratégiai eszköznek tartott spanyol vállalatban.
Az ingatlanbefektetések volumene a korábbi közel 2 milliárd euróról tavaly 0,5 milliárd alá csökkent Magyarországon. Hogy honnan lesznek megrendelések, és milyen megrendelésektől várja az építőipar a megmentést 2024-2026 között, arról Székely Ádám, az Infogroup ügyvezető igazgatója és tulajdonosa, az IFK, alelnöke a Portfolio Építőipar 2024 konferencián kérdezte a szakértőket, akik kitértek többek között arra is, hogy az ipari beruházásokhoz milyen infrastrukturális beruházások készülhetnek, hogyan lehetne anticiklikus gazdaságpolitikát folytatni, illetve mi várható a vasútfejlesztések és a rákosrendezői projekt terén.
Nagysebességű vasútvonalat tervez építeni Kína Thaiföld irányába az Övezet és Út program keretében. Bár az eredeti tervekhez képest csúszásban van a projekt, a felek szerint a késedelmek ellenére 2028-ra megtörténhet az átadás.
Hszi Csin-ping 2013-ban jelentette be az Övezet és Út kezdeményezést (Belt and Road Initiative – BRI), amelynek célja egyértelműen az volt, hogy Kína átalakítsa a globális infrastruktúrát. Az elképzelés célja számos megközelítésben szolgálta Peking céljait: „újrahuzalozta” a világot, ezzel erősebb kereskedelmi lehetőségek valósultak meg; nőtt a keleti nagyhatalom befolyása, valamint képes volt a saját technológiáit terjeszteni a világban. Ez utóbbi egyik legfontosabb eszköze a vasútdiplomácia lett, ami az egyik zászlóshajója volt az elmúlt több mint egy évtized beruházásainak. Ennyi idő után azonban az elképzelés hátulütői is kezdenek kirajzolódni.
Jóváhagyta a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2023. évi harmadik pályázatára benyújtásra javasolt projekteket, melyből kiderül, hogy az egyes vasútfejlesztési projektek mennyiből valósulhatnak meg, mekkora támogatás és mekkora önerő mellett. A listán a legnagyobb tétel a Déli körvasút II. üteme, ami a Kelenföld–Ferencváros vasútvonalszakaszt tartalmazza - írja a Magyar Közlöny.
Az Európai Bizottság 807 millió eurós finanszírozási csomagot hagyott jóvá 38 olyan projekt támogatására, amelyek célja az Európai Unió alapvető fontosságú közlekedési infrastruktúrájának korszerűsítése, mind polgári, mind védelmi célokra. A projekteket az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) Közlekedési Eszköz keretében kiírt harmadik pályázati felhívásból választották ki, az eljárást pedig külön meggyorsították Oroszország Ukrajna elleni agressziójára reagálva. Egy magyar vasúti, katonai mobilitási projektre 260 millió forintot utalhat Brüsszel.
Több milliárd eurós, minden korábbit felülmúló befektetéseket és fejlesztéseket jelentett be Aleksandar Vucic szerb köztársasági elnök szombat este a Szerbia 2027 - Ugrás a jövőbe nevű program ismertetésekor.
Hétfőn elkezdődött a Déli Körvasút fejlesztésének következő üteme, amely a vasúti pálya átépítését - kettőről három, esetenként négyvágányosra bővítését - célozza - jelentette be közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM).
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Visszakapják az önkormányzatok a területeket.
Az ukrajnai háborúról, az EU-val ápolt viszonyról és a magyar gazdaságról is beszélt a kormányfő.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?