Már 2022-ben arról lehetett olvasni a gazdasági sajtóban, hogy – a Twitter mellett – a legtöbb fejtörést a Tesla babérjaira pályázó ázsiai NEV („New Energy Vehicle”) gyártók okozzák Elon Musknak. És valóban, a NEV – a konnektorról tölthető elektromos autók, legyenek akár kizárólag akkumulátorosok (BEV), akár PHEV meghajtásúak – a kínai piac legdinamikusabban fejlődő kategóriája. Az olyan gyártók pedig, mint a BYD nem állnak meg az ázsiai ország határainál.
Mit is kell tudni erről az itthon még kevéssé ismert, de a konnektorról tölthető autókból a világon a legtöbbet eladó márkáról?
Innovációra született
A BYD Company-t 27 évvel ezelőtt mindössze 29 éves korában alapította Wang Chuanfu, aki jelenleg is a vállalat elnök-vezérigazgatója, egyben Kína egyik legtehetősebb vállalkozója. Az ország legszegényebb tartományából származó, árvaként felnőtt Wang kémikusként végzett, majd kutatóintézeti munkatársként, később vezetőként széleskörű szakértelemre tett szert az akkumulátor-technológiában. A BYD-t azzal a céllal alapította unokatestvérével 1995-ben Shenzenben, hogy versenyre keljen az akkor még méregdrágának számító japán akkumulátorokkal. Az innovációra és költségracionalizálásra alapozott kirobbanó siker vezetett oda, hogy Wangék egy korábbi autógyárba életet lehelve létrehozták azt a vertikálisan integrált autógyártó céget, amely 2022-re több konnektorról tölthető autót adott el világszerte, mint a Tesla.
Vertikális integráció: új korszak a fenntartható mobilitásban
A világ legdinamikusabban növekvő, hat kontinensen 30 ipari parkot üzemeltető autómárkájának sikere a vertikális integrációban rejlik. Amikor a gyártó nem beszállítóktól rendeli meg a kulcsfontosságú technológiát, hanem az akkumulátortól a motoron át a karosszériáig a teljes gyártási folyamatot felügyeli, nemcsak hihetetlen költséghatékonyságot, de korlátlan innovációs potenciált is jelent.
Ennek az innovációnak az egyik gyümölcse a forradalminak számító Blade Battery technológia. A Blade Battery új szintű biztonságot, tartósságot és teljesítményt kínál, valamint jelentősen javítja az akkumulátorok helykihasználását. A legkeményebb, akár baleseti körülményeket is szimuláló biztonsági teszteken is átesett technológia nemcsak az 5000 töltési ciklusra is elegendő élettartamával hívta fel magára a figyelmet, de a világ egyik legbiztonságosabb akkumulátorának minősítették.
A kompromisszummentes innováció meghozta az eredményét. A 2021-ben még 10. helyen álló BYD ma Kína No. 1. autómárkája, maga mögé utasítva a japán és német versenytársakat is. Globális terjeszkedése is impozáns: a világ 70 országában jelen lévő márka csak az idei év első félévében 1.2 millió járművet értékesített, azaz kétszer annyi konnektorról tölthető elektromos autót adott el, mint a nagy német autógyártók összesen. A legfrissebb, harmadik negyedéves adatok alapján már nemcsak a NEV kategóriában körözheti le a Teslát, de a tisztán akkumulátoros modelljeinek értékesítési adatai is majdhogy beérték az amerikai vetélytársat.
Rövidesen Magyarországon is
Az európai piac egyre fontosabb a kínai gyártóknak: csak 2022-ben több mint félmillió autót értékesítettek a kontinensen. Jó hír ez azoknak a magyar autósoknak, akik élveznék a töltehő elektromos autók nyújtotta előnyöket, mert a hamarosan itthon is elérhető három BYD modell kompromisszummentes megoldást nyújt a fenntartható mobilitás világában.
Tudjon meg többet a konnektorról tölthető autók világelső gyártójáról: https://www.byd.com/hu
(x)