Az e-mobilitás Magyarországon friss számokban:
- első negyedévéhez képest 2021. első negyedévében 25,5%-kal több zöld rendszámos gépjármű került forgalomba (ez darabszámban 2825-öt jelent), így összesen már 30 ezernél is több ilyen jármű járja a magyar utakat.
- A tisztán elektromos gépjárművek aránya folyamatosan növekszik, jelenleg 100 zöld rendszámosból már 46 teljesen elektromos meghajtású.
- A járművek a nyilvános töltőállomásokon 2020-ban összesen 7,1 GWh energiát töltöttek.
- A publikus töltők száma elérte az 1320 darabot, a töltések száma pedig a 700 ezret.
- Ezek alapján átlagosan napi 1,47 töltés volt egy publikus töltőn.
Új piacra lépett az Alteo
Magyarország teljes energiafelhasználásának negyedét a közlekedés teszi ki, miközben városaink levegőjére a gépjárművek károsanyagkibocsátása van a legnagyobb hatással. Az Alteo Nyrt, a hazai tulajdonban lévő, modern szemléletet képviselő energetikai szolgáltató és kereskedő vállalat ezért indított egy új, a stratégiájához tökéletesen illeszkedő e-mobilitással foglalkozó üzletágat, amivel a fenntarthatóságot tovább növelő megoldást kínál ügyfeleinek.Engedélyes elektromos töltőberendezés üzemeltetőként és elektromobilitás szolgáltatóként töltők értékesítését, telepítését és teljeskörű üzemeltetését biztosítjuk az egész országban az ALTE-GO Kft. által. Az otthoni, a vállalati és a publikus töltők piacán egyaránt megoldásokat kínálunk - mondta Novotny Dénes az Alteo E-mobilitás Üzletágvezetője a Portfolio-nak.
A szakember hozzátette: elsősorban nem-publikus helyszíneken, azaz irodaházakban, parkolóházakban, vállalatok telephelyein, továbbá családi és társasházaknak kínálják töltőberendezések telepítését és üzemeltetését, A publikus helyszínekre való telepítést egyelőre nem tartják megtérülő beruházásnak, mert ahogy az üzleti tervükben is számolták, egyelőre a napi töltések száma nem termeli ki a töltőberendezés telepítési és üzemeltetési költségeit.
Novotny úgy látja, a villamos energia és az energiatárolás forradalma zajlik jelenleg, amelynek az egyik – kétségtelenül leglátványosabb – területe a gépjárművek piaca. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy egyre több háztartási gép, kerti gép, roller, kerékpár stb. használ akkumulátort, fokozva ezzel a felhasználói kényelmet és eszközök használhatóságát.„Az akkumulátor gyárak megépülésével egy gyors és látványos árcsökkenésre számítok ezen a területen, amely meghozza az elektromos gépjárművek elterjedésének igazi fordulópontját akár már 2025 előtt hazánkban is” – tette hozzá.
De mi gátolja ezeknek az autóknak a (még) látványosabb elterjedését?
Az ügyfelek többsége azt szeretné, hogy - a benzines/dízel autókhoz hasonlóan – egy töltéssel (tankolással) legalább 500 km-t meg lehessen tenni. Ehhez legalább 90-100kW-os akkumulátorok kellenek a középkategóriás gépjárművekben is. 2-3 év múlva lát erre reális esélyt a szakértő.
Szintén ügyféligény, hogy ha több száz vagy akár ezer kilométeres távolságot kell megtenni, akkor ne kelljen egy órát várni, amíg az autó feltöltődik. Nagyobb, 350kW teljesítményű publikus töltőberendezésekre lesz szükség (elsősorban az autópályák mentén), amelyek fogják tudni biztosítani ezt az „élményt”. Ugyanakkor egy ilyen nagy teljesítményű töltőberendezést, illetve akár több berendezést egy helyszínen csak akkor lesz költséghatékony üzemeltetni, ha van mellettük egy energiatároló, azaz ismét visszatértünk az akkumulátorok forradalmához.
Ebben az ALTEO vezető és úttörő szerepet tölt be hazánkban, amelyet kamatoztatni fog tudni az újgenerációs publikus töltőberendezések kiépítésében és üzemeltetésében is.
Természetesen az akkumulátorok árcsökkenése az autók árát is jelentősen csökkenteni fogja; jelenleg ez is jelentős visszatartó erő.
A publikus töltések mellett ugyanolyan fontos, hogy a lehető legtöbb helyszínen kiépüljenek az úgynevezett nem-publikus töltési pontok. Ez alatt a családi házakat, a társasházak mélygarázsait, az irodaházak parkolóit, a vállalatok telephelyeit kell érteni. A legtöbb esetben itt a rendelkezésre álló villamos energia a fő korlát; sok esetben nem tud egyszerre működni az összes ipari/háztartási gép és töltődni a gépjármű, nincs elegendő kapacitás.
Az Alteo tudatosan készül erre az átalakulásra és mindig igyekszik egy lépéssel előrébb járni a piacnál:
Egyrészt több, mint másfél éve üzemel a saját fejlesztésű energiatárolójuk. Rengeteg tapasztalatot szereztek, amelyeket be fognak tudni építeni az elektromobilitásba. Ezzel párhuzamosan a dinamikus terhelés-menedzsment mintaprojektjükben úgy oldották meg a Share Now autómegosztó 11 gépjárműjének egyidőben való töltését, hogy az irodaház villamosenergia teljesítményét nem kellett korlátozni, valamint nem volt szükséges a rendelkezésre álló teljesítményt (jelentős költséggel) bővíteni.
Mint azt Novotny Dénes elmondta, ehhez hasonló rendszert az otthonok számára is kínálnak. Tapasztalatuk szerint egy családi ház esetében is legalább ilyen fontos az egyidejű energiahasználat kezelése. Társasházak esetében pedig az irodaházhoz hasonló megoldást érdemes kialakítani azzal a különbséggel, hogy a rendelkezésre álló energia dinamikus elosztását nem napközben, hanem a hétköznap esti órákban és hétvégén szükséges biztosítani.
(x)