Az irodai munkavégzésben is kiemelkedően látszik a járványhelyzet hatása. Az egészség védelmében a legtöbb irodai dolgozó otthonról végzi a munkáját. A kieső munkaerő helyére pedig most sokkal nehezebb megtalálni a rugalmasan alkalmazható helyettesítést, és a digitális átállás miatt felszaporodó adminisztratív munkák elvégzése is nehézséget okoz. Gyakran előfordul, hogy egyik napról a másikra kell munkaerőt biztosítani - mondja az euDIÁKOK elnöke, Pataki Zoltán.
Szerencsére hamar született válasz ezekre a megnövekedett igényekre, a diákmunka keretében, a home office intézményén belül is. Az euDIÁKOK iskolaszövetkezet tapasztalatai alapján ez egy win-win szituáció. Egyrészt jó a vállalatoknak, mivel gyorsan juthatnak megbízható munkaerőhöz, másrészt jó a diákoknak is, hiszen a home office egy bizalmi tényező: otthon, fókuszáltan kell dolgozni, mindezt egy megszokott környezetben. Ezen túl pedig az előretervezés is fontos szempont, hiszen diákként, a digitális oktatáshoz alkalmazkodva tudják elvégezni a rájuk bízott feladatokat. Az alkalmazott diákok gyorsan és rugalmasan betanulnak, akár otthon, a laptopjaik előtt is, ezzel az onboarding folyamatokat is felgyorsítva.
Másik fontos előny, hogy nem telik el az idő felesleges utazással, így könnyebben beilleszthető a munka az iskola melletti teendőkbe. Az euDIÁKOK tapasztalata szerint a diákok ebben a megváltozott munkarendben szorgalmasabbak, jobb a teljesítményük és mindez vállalati szinten is mérhető, hiszen nem kockáztatják sem a munkahelyüket, sem a kialakult bizalmi pozíciót.
A legtöbb esetben a partner biztosítja az eszközt, mivel a telepített programokat védik a cégek - mondja euDIÁKOK egy partnere, aki piacvezető a pénzügyi szektorban. GDPR szempontból is biztonságos ez a felállás, hiszen az otthoni környezetben senki nem lát rá a számítógépükre, védve vannak az adatok.
Mindent egybevetve a diákok home office működésében a rugalmasság a legjobb tényező. Céges szinten is pillanatok alatt változhatnak pozíciók, bármikor támadhat igény plusz munkaerőforrásra. Azonban ez a két faktor nagyon megnehezíti mind a munkáltató, mind a munkavállaló életét: ilyenkor lehet nagy segítség az az alkalmazkodás, amelyet a diákmunka tud nyújtani.
Vannak ugyanis olyan feladatok, amelyek adminisztratív jellegüknél fogva nem igényelnek egy főállású munkaerőt: a diákok alkalmazása pedig járulékok szempontjából is kedvezőbb lehet az ilyen jellegű elemek elvégzésére.
Mit mondanak azok, akik már a home office intézményében alkalmazzák a diákokat?
Az euDIÁKOK egyik partnere Magyarország pénzügyi szektorának meghatározó szereplője. Jelenleg több mint 80 diákot alkalmaznak, főként adminisztrációs, informatikus, telefonos és HR admin pozíciókban. Elmondásuk szerint a diákok nagyon elégedettek ezzel a munkavégzéssel, az eszközöket illetően pedig a vállalat segítette a munkavállalókat.
A megváltozott munkakörnyezet természetesen a céges szabályokat is átírta: a home office mellett a jövőben sokkal nagyobb szükség lesz a hibrid megoldásokra, hiszen vannak olyan feladatok, amelyeket nem indokolt irodai környezetben végezni, a személyes kontextus azonban a legtöbb munkavállalónak hiányzik.
A vállalati kultúra változása munkáltató és munkavállaló szempontból is számos kérdést felvet: vajon a járvány után is velünk maradnak ezek a változások?
Egy másik partner, a magyar agrárium világában tekintélyes piaci szereplő szintén hasonló élményeket él át és hasonló kérdéseket tesz fel a szervezeti változások miatt. Náluk elsősorban IT területen, valamint szakmai és asszisztensi pozícióban dolgoznak diákok. Alapvetően elmondható, hogy hasonlóan élik meg ezeket a bevezetéseket, mint a másik partnercég. A home office fókuszáltabb, alaposabb munkavégzést hozott magával, pontosabbak a feladatkiadások is, de a személyes kapcsolatok, a kollegiális viszony fenntartása nagyon nehéz. A diákok mindenhol kaptak laptopot, megemelt internetkeretet, és az új szokásokat is gyorsan elsajátították.
Az új helyzetekhez való alkalmazkodás a fiatalabb generációk számára talán még egyszerűbb, a feladatvégzés pontos, és nagy mennyiségű idő szabadul fel. Tervezni, fejlődni pedig csak úgy lehet, ha mind a munkáltatók, mind a munkavállalók rugalmasan állnak a megváltozott környezethez.
(x)