A Magyar Nemzeti Bank elemzése szerint a három pénzforgalmi hatékonysági mutató közül az elektronikus számlafizetés terén a legnagyobb az elmaradás az uniós átlagtól, az átutalásoknál és a kártyás fizetéseknél jóval kisebb a hátrányunk. Az elektronikus számlafizetés az elmúlt öt évben nyert teret nagyobb mértékben, részben a csekkek bankkártyás fizetésének bevezetésével, valamint a csekkautomaták és mobiltelefonos alkalmazások elterjedésével. Emellett a szolgáltatók is egyre inkább az e-számla igénylésére és azok elektronikus úton történő fizetésére ösztönzik ügyfeleiket, hiszen a belső folyamatokat már szinte mindenhol teljesen digitalizálták, és papír használatára csak akkor van szükség, ha ügyfeleiket nem tudják rávenni az elektronikus kommunikációra és fizetésre.
Ezt a fejlődést tapasztalják a vezető magyar független e-számla-fizetési platformnál, a Díjnetnél is, amelynek rendszerében 31 szolgáltató bocsát ki számlát több mint 715 ezer regisztrált ügyfelének. Szinte az összes, háztartással kapcsolatos kiadás rendezhető a Díjneten, legyen szó villany-, gáz-, telefon-, internetszámláról, vagy távfelügyeleti díjfizetésről. Összesítésük szerint nemcsak a számlafizetések száma, hanem a számlák összértéke is jelentősen nőtt egy év alatt: az idei év első hat hónapjában már több mint 30 milliárd forintnyi számlát rendeztek a Díjneten, 24 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt.
Az elektronikus számlafizetéssel a felhasználók időt és fáradtságot takarítanak meg: a Díjnet felmérése szerint egy háztartásban átlagosan havonta 2-3 órát lehet megspórolni az elektronikus számlafizetéssel, amelyet ráadásul nem csak hivatali időben, hanem bármikor, éjjel-nappal tudnak intézni.
Nem csak háztartások, hanem cégek is használják a Díjnetet, kis- és nagyvállalatok egyaránt. Ezen cégek az összes telephelyük valamennyi rezsiszámláját központilag tartják nyilván és fizetik, akár 30-40 elektronikus számlát havonta. Ezzel könnyítik az adminisztrációt, és egyszerűbben el tudják kerülni a késedelmes fizetés okozta kellemetlenséget.
A szolgáltató cégek pedig jelentős költséget spórolhatnak meg, ha nem kell papíralapú számlát kibocsátaniuk, és számlájukra közvetlenül, elektronikusan érkezik be a pénz. Emellett általános tapasztalat, hogy a számláikat elektronikusan kezelő ügyfelek tudatosabbak, nagyobb arányban fizetnek határidőre. Az elektronikus számlát választók körében kevésbé halmozódik fel hátralék, köszönhetően annak is, hogy mivel az ügyfelek egy helyen kezelik számláikat, így nem kerülheti el figyelmüket, ha van még fizetendő számlájuk. Míg a Díjbeszedő Holding Zrt. által kiállított papíralapú budapesti számláknál az egy hónapnál hosszabb elmaradás a díjösszeg 8,3 százalékát érintette tavaly, addig a Díjneten rendezett fővárosi számláknál mindössze a fizetendő összegek 3,3 százalékánál volt 30 napon túli elmaradás.
Az elektronikus fizetés emellett környezetbarát, hiszen a platform használatával a cégek és a fogyasztók a környezetet is védik: az idei első félévben 150 tonna papírt, több mint 2500 fa kivágását, több mint 45 ezer köbméter ipari víz és 9 tonna klór használatát kerülték el, ennyivel csökkentve a környezet terhelését – derül ki a Díjnet összesítéséből.
Segíts másokon!
A Díjnet felhasználói adakozni is tudnak elektronikusan. Több mint húsz alapítványnak, közte gyermekeket, betegeket vagy állatokat segítőknek tudnak adományozni a fizetési platformon egyszerűen, bankkártyájuk segítségével. Az elmúlt 12 hónapban mintegy 10 millió forinttal segítették a Díjnetesek a rászorulókat.
(x)