1) A kis- és középvállalkozások (továbbiakban: kkv-k) exporton belüli részarányának 50%-kal történő emelése 2030-ig - belföldi hitel- és garanciaprogramjainkat kifejezetten a KKV-k finanszírozási igényeinek megfelelően alakítottuk ki, és a közeljövőben indítjuk el a legkisebbek, a nemzetközi megmérettetésre készülő mikro- és kisvállakozások részére meghirdetett csomagunkat. A MEHIB kereskedelmi hitelbiztosításaival pedig a kockázatosabb piacokra kilépő KKV-k veszteségeit tudjuk minimalizálni. Az EXIM ügyfélköre ma 88%-ban KKV, több mint 1500 vállalkozás veszi igénybe szolgáltatásainkat, míg 2014-ben 358-an voltak. A KKV-k aránya nem csak a darabszámot, hanem a folyósítási volument tekintve is javult, főként a mikrovállalati szegmensben, ahol tavaly megduplázódott a folyósítási volumen 2017 évhez képest. De ezek a számok még messze vannak kitűzött céljainktól. A KSH adatai alapján az export-növekedési potenciállal rendelkező vállalatok száma (amelyek árbevétele legalább 100 millió forint, és ebből legalább 10% exportból származott) mintegy 12 ezer. Ők mindannyian potenciális EXIM ügyfelek hitelfelvevőként vagy biztosítottként.
2) Az export nagyfokú földrajzi koncentrációjából fakadó kitettség csökkentése, az Európai Unión (továbbiakban: EU) kívüli export részarányának 25%-ra emelése 2030-ig
Az EXIM vevőfinanszírozási és biztosítási szolgáltatásait 41 export célországban biztosítja a magyar exportőrök számára. A nemzetközi környezetbe önállóan kilépő vállalkozások támogatása mellett segélyhitel programjaink - kormányközi megállapodások alapján - egyedülálló lehetőséget teremtenek magyar vállalkozások számára arra, hogy az EU-n kívüli piacokon megvethessék a lábukat. Portfoliónkban jelenleg 15% a közvetlen külföldi kockázatvállalások aránya, a biztosítói kötelezettségvállalások állománya pedig 300 milliárd forint felett van. A már leszerződött keretek és a folyamatban lévő ügyletek alapján azonban várakozásaink szerint az exportügyletek külföldi finanszírozásának aránya 2020 végére 37%-ra nő. A közvetlen segítségnyújtás - finanszírozás és biztosítás - mellett ki kell emelnem az országkockázatokkal kapcsolatos információs szolgáltatásaink jelentőségét is.
3) A hazai kkv-k bekapcsolódásának előmozdítása a nemzetközi vállalatok globális értékláncába
Az EXIM belföldi hitelezési és garanciakonstrukciók mindegyike elérhető a magyar exportőrök első körös beszállítói részére. Nagyon sokan az említett mintegy 1500 KKV ügyfélből ilyen "jogcímen" kerültek a portfolióba. Ritkábban esik említés arról, hogy a nagy exportszerződésekben történő magyar alvállalkozói teljesítések esetén is igénybe vehetőek külföldi kockázatvállalási termékeink. Ez ugyancsak segítheti a kisebb vállalkozások bekapcsolódását a nemzetközi értékláncokba.
4) Közép-európai összehasonlításban a leggyorsabb és leginkább a piaci igényekre szabott exportfinanszírozási rendszer kialakítása
Az exportfinanszírozás nem tartozik a könnyen csomagolható, egyszerű pénzügyi termékek közé. Sok esetben, ahol a kereskedelmi szerződés előkészítésének első fázisától részt veszünk tanácsadóként az ügyletben, azt tapasztaljuk, hogy az átfutási idő sok hónapot, szélsőséges esetekben éveket is igénybe vehet. Nemzetközi kapcsolataink, tapasztalatcseréink alapján nyugodt szívvel mondhatom, ez másutt is így van. Azt látjuk ugyanakkor, általános tendencia az exporthitel ügynökségek körében, hogy igyekeznek "áramvonalasítani", KKV ügyfeleik számára egyszerűsíteni a szolgáltatásokat. Két fontos elemet emelnék ki ebből. Az egyik az, hogy a kereskedelmi bankrendszerrel együtt működtetett konstrukciók rendkívül sokat segítenek a kisebb exportőrök számára valóban elérhető lehetőségek megteremtésében. Ilyen tekintetben az EXIM kifejezetten élenjár, hiszen hiteleink döntő többségét ma is ezen az úton nyújtjuk ügyfeleinknek. A másik fontos elem a digitalizáció: ebben ma még sok feladat áll előttünk, de az elmúlt években indított fejlesztési projektjeink eredményeit ügyfeleink remélhetően már a közeljövőben érzékelni fogják. Az elmúlt egy évben sokat egyszerűsítettünk a dokumentációs követelményeken is, hogy csökkentsük ügyfeleink és partnereink adminisztrációs terheit.
5) Nemzetközi piacon elismert magyar brandek felépítése meglévő, kiemelkedő exportsikereket elért vállalatok bázisán
Hogy az EXIM mennyire sikeresen támogatja ezt a stratégiai célt, néhány ügyfelünk nevét elegendő felsorolnom (pl.: Agrofeed, Jász-Plasztik Kft., Alföldi Tej, Gallus, MasterGood cégcsoport, Pureco, Rovitex). Sokan közülük tradicionális partnereink, akik mellett az első exportszerződéstől kezdve ott álltunk, így túlzás nélkül állíthatjuk, hogy hozzájárultunk a kiemelkedő exportsikerek létrejöttéhez.