Míg a hagyományos automaták nem képesek nyomon követni, hogy kik a vásárlóik és milyen termékek érdeklik őket, az okos automaták erre mind képesek, sőt, ennél sokkal többre is. Az egyik innovatív megoldás, amely napjainkban az okos automaták nagy részénél elérhető, az egyérintéses fizetési funkció. Ennek segítségével a fizetés csupán néhány pillanatot vesz igénybe, hiszen elegendő az erre alkalmas bankkártyát odaérinteni a terminálon látható, egyérintéses fizetést szimbolizáló
jelhez.
Az okos automaták hazai bevezetésében élen jár például a Budapesti Közlekedési Központ vagy a MÁV Start Zrt, melyeknek jegyautomatáiból immár egyre több helyen vásárolhatunk menetjegyeket érintőkártyával, mindössze néhány pillanat leforgása alatt. Az utóbbi időben pedig már hűtött üdítőitalt is vásárolhatunk egyetlen érintéssel a Coca-Cola által üzembe helyezett intelligens italautomatákból. Sőt, hamarosan annál a húsz automatánál is fizethetünk ilyen módon, amely a Magyar Ital és Áruautomata Szövetség (MIÁSZ) és a MasterCard támogatásával kap bankkártyás fizetési funkciót.
Az okos automaták lényege azonban jóval több, mint a gyorsaság és kényelem. Amellett, hogy a vásárlók számára biztosítják a gyors és zökkenőmentes fizetést, a különböző termékek gyártói és forgalmazói előtt óriási üzleti lehetőségeket nyitnak meg, hiszen elérhetővé teszik akár a legkülönbözőbb felhő alapú szolgáltatások és adatelemzési lehetőségek használatát is.
Az Európai Termékértékesítési-automata Szövetség (European Vending Association) adatai szerint a kontinensen körülbelül 3,74 millió automata üzemel, amelyek csaknem 85 000 embernek és 10 000 cégnek adnak munkát, amelyek többsége kis- és középvállalkozás. Az automaták éves forgalma Európában eléri az 11,8 milliárd eurót. Ami az értékesítési automatákra vonatkozó globális adatokat illeti, egy, a Research and Markets előrejelzése szerint 2018-ig várhatóan 52,7%-kal nőhet az intelligens automaták darabszáma a világon.
(x)