Egyre többen választják az elektronikus fizetési módokat nem csak a boltokban, hanem az internetes vásárlások során is. Ezt bizonyítják a jegybank adatai is, amelyek szerint a bankkártya fizikai jelenléte nélkül, elsősorban az interneten bonyolított kártyás vásárlási forgalom mind darabszámban (közel 41 százalék), mind értékben (mintegy 52 százalék) jelentősen emelkedett egy év alatt. Ebből is látszik, hogy a bolti vásárlás során megszokott bankkártyás fizetési élményről, a kényelemről és a gyorsaságról nem szívesen mondanak le az internetes vásárlók sem.
Magyarországon is megjelentek már olyan megoldások, amelyek még egyszerűbbé teszik az online fizetési folyamatot. Ilyen többek között a MasterCard globális digitális fizetési szolgáltatása, a MasterPass, amely minden eddiginél kényelmesebb fizetést tesz lehetővé bármely internetes vásárlásnál. A MasterPass fizetési opció kiválasztása után a kártyabirtokosnak csupán a telefonszámát kell megadnia, a kártyaadatok és személyes információk ugyanis biztonságosan tárolódnak, így nem kell ezeket újra begépelni minden vásárláskor. A fizetési platform tavaly nyáron az OTPay mobilalkalmazás részeként jelent meg először hazánkban, ám most már a Telenor Wallet applikációval és az InCard MasterPass™ digitális tárcával is használhatják a magyar kártyabirtokosok. Magyarországon mind a három alkalmazás - és ezeken keresztül a MasterPass rendszerbe történő regisztráció - bármely bank ügyfele számára, bármelyik nagyobb márkához köthető bankkártyával elérhető, nem szükséges OTP vagy Telenor ügyfélnek lenni.
Itt az új lehetőség: népszerűek lehetnek az előre fizetett kártyák
2016-tól várhatóan több magyarországi bank és pénzügyi szolgáltató is bővíti termékkínálatát előre fizetett kártyával, hiszen idén már ugyanolyan feltételekkel bocsáthatják ki az ilyen típusú plasztikot, mint az európai elektronikuspénz-kibocsátók. Az ún. prepaid kártyák megjelenése újabb lökést adhat az elektronikus tranzakciók térhódításának. Az előre fizetett kártyákkal birtokosaik a rajta lévő összeg erejéig fizethetik mindennapos vásárlásaikat, esetleg készpénzt is felvehetnek vele. Az összeg elköltése után a kártya eldobható, vagy újból feltölthető. Az ilyen kártyák egyik nagy előnye, hogy könnyített ügyfél-azonosítással és külön bankszámla nyitása nélkül is kiválthatók. A kártya internetes vásárláshoz és ajándékkártyának is megfelel, hiszen nem feltétlenül személyhez kötött, és minden olyan boltban használható, ahol a MasterCard márkájú kártyákat elfogadják. A prepaid kártya azért is számíthat nagy érdeklődésre, mivel nemcsak pénzintézetek, hanem vállalatok és intézmények is kibocsáthatnak majd ilyen terméket - például szociális juttatásokra, jutalmazásra.
A bankkártyás részletfizetés is változást hozhat
Nem kevésbé sokat ígérő készpénzkímélő eszköznek mutatkozik, hogy egyes hazai bankok a MasterCard együttműködésével a közeljövőben lehetővé tehetik, hogy ügyfeleik a már meglévő betéti, hitel- vagy üzleti kártyáikkal részletre is vásároljanak. Vagyis ilyen kártyákkal nagyobb összegű kiadásoknál, például tévévásárlásnál részletekben is kiegyenlíthető lesz a termék vagy szolgáltatás ára. A rendszer rugalmas, gyors és nem utolsósorban transzparens megoldást kínál, mivel a kártyakibocsátó pénzintézet előre, pontosan közli majd ügyfeleivel a felmerülő díjköltségeket.
A mobilba költözhet a bankkártya
A digitális világ fejlődése láthatóan a vásárlási szokásainkra is hatással van. A napi bevásárlást ma már a tömegközlekedési eszközökön utazva is elintézhetjük, hiszen a webshopok széles kínálatából a mobileszközünk segítségével is vehetünk termékeket és szolgáltatásokat, a biztonságos online fizetésnek köszönhetően pedig azonnal rendezhetjük a számlát. A mobiltárcák megjelenésével már a fizikai elfogadóhelyeken is fizethetünk mobileszközzel, az érintőkártya ugyanis benne van a készülékben, így nincs szükség plasztiklapra. Sőt, ma már számos, internetre csatlakoztatható fogyasztási eszközbe is fizetési funkciót építenek. A MasterCard a közelmúltban mutatta be Groceries by MasterCard nevű alkalmazását, amelynek segítségével a felhasználók a Samsung új, Family Hub hűtőjével rendelhetnek élelmiszert. Ez az első olyan vásárlási applikáció, melyet egy hűtőbe integráltak. A technológia fejlődésével számos olyan fizetési megoldás válhat valóra, amely megkönnyíti a mindennapokat. A fizetési funkció életre kelhet például egy okosórában, egy autóban, vagy egy fitneszaktivitás-mérőben is.
(x)