A hazai cégek technológiai fejlettsége nagyon vegyes a HR területén. Általánosságban elmondható, hogy a HR terület technológiailag jóval elmaradottabb a nagyvállalatok egyéb szervezeti területeitől. Amikor egy londoni konferencián még arról beszélnek, hogy mobileszközöket kell majd használni a HR területén is, s ez mennyire forradalmian új, majd ezután figyelembe vesszük a Microsoft HoloLens esetét, ahol már tényleg futurisztikus technológiákat mutatnak be; mindez jól példázza azt, hogy a HR európai szinten elhanyagolt terület. A gamification területén viszont azt látjuk, - s itt hozzáteszem, hogy Németországtól kezdve egészen Hollandiáig sok helyen megfordultunk már, sok emberrel beszéltünk -, hogy a hazai HR szakemberek, a magyar HR szakma az európai átlaghoz képest jóval képzettebb. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy a magyar piac esetében kis piacról van szó, aminek viszonylag aktív gamification szereplői vannak. Összességében tehát a magyar HR szakemberek nyitottsága és képzettsége sokkal látványosabb a nyugat-európai átlaghoz képest. Számunkra - egy ilyen területen működő szolgáltatónak - ez a fajta közeg rendkívül támogató, hiszen más hazai HR szakemberekkel együtt tudunk dolgozni, és nem utolsó sorban: gondolkodni erről a területről.
Mennyire nyitottak a hazai HR szakemberek egy gamification megoldás iránt?
Az utóbbi években a vállalati szakemberek is egyre nyitottabbá váltak a nem mindennapi megoldások alkalmazására, és ahogy a felhasználók egyre több időt fordítanak különböző videó- és mobiljátékokra, úgy lett egyre elfogadottabb a játékos megoldások alkalmazása az élet különböző területein. Mára a legtöbb vállalat felismerte, hogy nem elég csupán kiváló minőségű terméket előállítani, hiszen a jó termék önmagában kevés, ha nincs mellette sztori, amely a termékhasználaton túl élményhez juttatja a fogyasztót. Az elmúlt években trendként jelent meg, hogy a cégek a vásárlókon kívül az alkalmazottak számára is élményt akarnak nyújtani a munkahelyeken. Egyre több vállalat elképesztő energiákat és összegeket mozgósít arra, hogy a munkavállalók élvezzék a környezetet, ahol dolgoznak, technológiai értelemben is új típusú kihívásokkal szembesüljenek, azaz mintegy játszva vegyék az akadályokat. A legtöbb szervezet a munkahelyekre próbálja becsempészni az élményt különböző szolgáltatásokkal - mint pl. irodai konditermek, ingyen masszázs -, a mostani akciók azonban ezeken jóval túlmutatnak.
A HR területén igazán innovatív cégek arra törekszenek, hogy a kollégák a munkahelyet élményként éljék meg. Kevésbé extrém, mégis hatékony megoldást jelent a játékos megoldások alkalmazása a munkahely-élmény kialakításában. Ez logikusnak tűnik, hiszen ha a játékosítás működik a fogyasztók esetében, feltételezhetjük, hogy a cégen belül is eredményesen lehet használni, és a vállalati folyamatokat is sikeresen tehetjük vonzóbbá a segítségükkel. A HR különböző területein - toborzás, képzés vagy akár a munkaerő megtartás - különösen jó eredményeket érhetünk el a gamification alkalmazásával. Manapság egyre többször merül fel a kérdés, hogy ha játszunk a munkahelyünkön, akkor ki fogja elvégezni helyettünk a munkát? A gamification célja elsősorban az, hogy a vállalati HR folyamatokban a játékoknak azon elemeit és jellemzőit használják ki, amelyek a felhasználókat elkötelezetté és motiválttá teszik. A játékban azt szeretjük, hogy élményt ad, szórakoztat, tiszták és világosak a szabályok, lehet versenyezni, vannak szövetségeseink, akikkel együttműködhetünk és ellenségeink, akiket le kell győznünk. Motivál, hogy lássuk, képesek vagyunk megoldani a feladatot és ugyanez, ami miatt újra és újra nekilátunk. Éppen ez az élmény az, amely miatt a játékosítás működik.
Ön szerint miért éri meg részt venni a Personal Hungary-n?
Tavaly kiállítóként vettünk részt a kiállításon, ott debütáltunk az új termékünkkel: egy vállalati tanulást támogató platformot mutattunk be. Az ottani szakemberekkel való találkozás során olyan gondolatok is megfogalmazódtak, amelyek egyrészt a termékfejlesztésben is segítettek, másrészt olyan támogató párbeszédek alakultak ki - nem csak az odaérkező HR szakemberekkel, hanem magukkal a konkurensekkel is -, melyek a rendezvény után is folytatódtak. Mikor 2014-ben kiállítóként megjelentünk a Gamification Sarkon, akkor annyiban volt ez számunkra más, hogy a Personal Hungary lehetőséget adott arra, hogy együtt a piaci szereplőivel, s együtt az érdeklődő HR szakemberekkel bizonyos konkrét témákat átbeszéljünk, megvitassunk. Nyilván ehhez a terület újszerűsége is hozzájárult. E két nap leforgása alatt bemutathattuk a megoldásunkat, és ami a legfontosabb, hogy nem csak beszélhettünk róla, hanem egyből szemléltethettük is, mit hogyan valósítunk meg. Magának a kiállítási blokknak a hangulata hozta azt, hogy az odajövő érdeklődőkkel párbeszédet alakítottunk ki, s az ott megfogalmazódó észrevételeket be is építettük utána magába a termékbe. Aki kiállítóként részt vesz egy ilyen rendezvényen, annak tudnia kell egy olyan "itt és most" élményt nyújtania, ami a látogatóknak valós élményt ad: a Personal Hungary remek (játszó)teret tud ennek biztosítani. Mindezek után csak rajtunk kiállítókon múlik az, hogy a játszótér kínálta lehetőségekből milyen élményekkel gazdagodunk majd.
(x)