Mi a közösségi kereskedés?
Röviden definiálva, egy olyan platform, ahol valós időben valós információ valós személyek között cserél gazdát. A hangsúly itt az információn van, mert az információ maga az üzletkötés. A közösségi kereskedés alapja, hogy legyenek követhető stratégák, akiknek a kötései, ügyletei az adott pillanattól nyilvánosak a rendszer tagjai számára, tehát a múltbéli eredményeik is. De szükségesek a követők is, akik saját tőkéjükkel követik a kiválasztott stratégák kereskedését. Így tehát amint a stratéga ügyletet köt, azt a követő azonnal értelmezheti, megkötheti.
A közösségi kereskedésben részt vevők tehát azt láthatják, hogy adott pillanatban adott piaci helyzetben ki milyen befektetési döntést hozott, ki mit cselekedett és ennél értékesebb, kézzelfoghatóbb információ jelenleg nincs a piacon!
Ez azért fontos Taraczky szerint, mert teljesen más egy várt eseményről elmondani a prognózist és hogy mit kellene, mit lenne majd jó cselekedni, mint az adott piaci szituációban konkrėtan cselekedni. A közösségi kereskedésben mindez azonnal látható, és természetesen visszanézhető az is, hogy ki mennyire volt sikeres az adott helyzetekben.
Amit a kereskedő itt tesz, annak nyoma van a saját és a követői számláján is.
Ettől hiteles a közösségi kereskedés, mert a valós stratégiák és az eredményességük is megismerhetők, és ez az az információ, amellyel egy befektető jelenleg a piacon a legtöbbet tud elérni. A közösségi kereskedés összességében attól válhat sikeressé, hogy a platformon az információ éles és valós, valamint a platform online - tehát biztosítja az átláthatóságot és gyorsaságot, az egyidejűséget.
A közösségi kereskedés tulajdonképpen minden piaci szereplőnek előnyös , mindenki profitálhat belőle. A kezdő számára a leghatékonyabb tanulópálya , mert már tapasztalt és tudatos stratégák lépéseit elemezheti, miközben számlájával (saját döntése, hogy mekkora mértékben és mennyi ideig) követi őket. Tehát valós piacon valós lépsekkel mások tapasztalatainak megismerése alapján sokkal gyorsabban válhat önállóvá, mintha egymaga járná végig ezt az utat. Aki szeretne belépni a közösségi kereskedésbe, annak azt javasolja Taraczky Andrej, hogy a tájékozódásra szánjon elsősorban időt, figyelje meg, hogy különböző piaci helyzetre ki hogyan reagál, mert abból rengeteg hasznos információ nyerhető, ami segít a stratéga kiválasztásában. Figyelje meg a stratégák portfolióinak hullámzásait. Nézze meg, hogy mekkora kilengéseik vannak, és azt kell átgondolnia, hogy átmenetileg milyen mértékű volatilitást tud majd elviselni.
A MetaRadar közösségi kereskedés "előszobájának," belépőjének szánták az idei Tőzsdekirály 2014-es élő kereskedési versenyt, amely átláthatóságában hasonlít a közösségi kereskedéshez. A november 16-án induló 3 hónapos verseny alatt szintén láthatóak majd a versenyzők eredményei, ugyanis a verseny több lesz, mint egy hagyományos megmérettetés. Természetesen lesznek értékes pénzdíjak, de ezalatt a 3 hónap alatt keresik azokat a stratégákat, akik tudatos kockázatvállalással végig tudják vinni a versenyidőszakot és nyereségesek is. Várakozásuk szerint a versenyen ismerik meg, hogy kik lesznek majd alkalmasak a közösségi kereskedésben a követhető stratégáknak. Látják majd, hogy ki mitől válik sikeressé, és ez alapján eldönthetik, hogy ki az akinek a stratégiájával együtt tudnak érteni, vagy megbíznak benne el tudják fogadni a nyereség veszteséghullámzásait is. Összefoglalva, a Buda-Cash a stratéga kiválasztásának fő szempontjainál a kereskedés alatti viselkedést, döntéshozatalt nézi majd valamint azt, hogy a tőkére vetített hozam a verseny végén miként haladja meg a verseny alatt a tőkére vetített abszolút veszteség értékét.
Kétféleképpen, véli Taraczky Andrej. Az egyik, hogy a Tőzsdekirály 2014 verseny alatt a kereskedésükkel hitelessé és ismertté válhatnak, ez lehetőség a kiugrásra, és egyúttal belépő lehet a közösségi kereskedésben a követhető stratéga posztra. A plusz üzleti lehetőség akkor nyílik meg, ha elkezdik őket követni más befektetők, amiből ők is profitálhatnak.
Miként érdemes díjazni a stratégákat?
Mielőtt a Buda-Cash-nél kialakult a közösségi kereskedésben követhető stratégák motivációs rendszere, megnézték a nemzetközi példákat. Találtak néhány olyan hibát, amelyet mindenképpen elkerülendőnek tartanak. Ilyen például, amikor a stratéga demo kereskedési számlán üzletel, míg a követőké éles. Ez természetesen nem vállalható verzió. A másik ilyen hiba amit Taraczky megemlít, hogy a stratéga díjazása csak a követői által generált forgalomtól függ és az eredményessége nem számít. Ezért a Buda-Cash-nél az a szabály, hogy csak éles kereskedés követhető és a követettnek a díjazása pedig attól függ, hogy az adott időszakban sikeres volt a stratégia vagy sem, mert ha nem akkor nem jár a díjazás. Azért ezt a megoldást választották, mert fontos, hogy a stratéga ne tévessze szem elől, hogy alapvetően a saját pénzével kereskedik, azzal kell profitot elérnie, mert saját sikerességétől függ a követők sikeressége is. Véleményük szerint, ha egy stratéga arra figyel, hogy mekkora a követők tábora, az elterelheti a figyelmét a stratégiájáról, vagy legalábbis csökkentheti a figyelmét. Ezért nem szolgáltatnak információt a stratégák számára követőikről, ami első hallásra rossznak tűnhet, de ezzel megvédik őket attól, hogy a tömeg befolyásolja a kereskedési viselkedésüket. A stratéga utólag, hónap végén kapja meg a tájékoztatást.
További részletek és jelentkezés az országos tőzsdeversenyre.
(x)