Néhány példa:
- jelentősen esik az ár, amikor egy új vállalkozás megjelenik a piacon,
- ugyanaz a vállalat jelentősen eltérő ajánlatokat ad különböző esetekben, bár a költségek azonosak
- hosszabb ideig változékony árak utan árazonosság alakul ki,
- költségemelkedés nélkül jelentős áremelkedés történik,
- az előállított termékmennyiség az erős kereslet ellenére is csökken,
- hirtelen megszűnnek a különféle kedvezmények,
- a piaci szereplők versenytársaikhoz igazítják az értékesítési feltételeket,
- információ merül fel arról, hogy egyes versenyzők találkoztak, egyeztettek.
Gyanúsnak kell tekinteni, amikor:
- a megszokottnál kevesebb ajanlat érkezik,
- egy vagy több cég visszavonja az ajánlatát, majd a győztes bevonja őket a projekt megvalósításába,
- az ajánlatok formája és tartalma nagyfokú hasonlóságot mutat,
- az ajánlattevők egyforma, részleteiben is azonos árat jelölnek meg,
- ugyanazok a hibák, hiányosságok merülnek fel a különböző pályázatokban,
- számottevő különbség van a legalacsonyabb és a legmagasabb ár között,
- az egyik ajánlattevő a tenderbontás előtt ismeri versenytársai pályázatát,
- ugyanazon kör vesz részt több versenytárgyaláson, de mindig más nyer,
- a sikertelen ajánlattevők alvállalkozóként bukkannak fel,
- a tendergyőztes hirtelen eláll a szerződéstől, hogy a kiíró a második legjobb céggel szerződjék,
- egymást követő pályázatokon ugyanaz a cég lesz a győztes, miközben nagyjából
- ugyanazok a versenytársak rendre sikertelen ajánlatot tesznek.
(x)