A vállalatok négyötöde a saját iparágában még legalább további egy évig válságra számít, ezen belül jelentős részük akár két évnél is hosszabbra teszi ezt az időszakot.
A nagyvállalatok az optimistábbak, ráadásul ők állnak jobban a likviditási nehézségekkel szembeni küzdelem terén is: közülük csak minden második számolt be finanszírozási problémákról, míg a középvállalatok kétharmada számára jelent ez súlyos gondot.
"Ilyen környezetben a vállalatok inkább jövedelmezőségük helyreállításában látnak lehetőségeket. Ebben már nem a költségcsökkentésé a főszerep; a vállalatok több mint fele kezd bele termékfejlesztésekbe, keres új vevőket, próbál ki új értékesítési csatornákat vagy gondolja újra árazási politikáját, így készülve a jövőre." - emelte ki Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners ügyvezetője.
A magyar cégek árbevételében remélt növekedés esélyét javítja, hogy az IFUA németországi anyavállalatánál végzett hasonló kutatás szerint már egy lépéssel előttünk járnak a német vállalatok a kilábalásban. A magyarok fontos exportpiacát jelentő német gazdaság szereplői már 2010-et is enyhén jobbnak ítélik meg 2009-nél, és 2011-re szolid javulást várnak a működésükkel kapcsolatban. A megkérdezett német vállalatok kétharmada érzi úgy, hogy már túl van a válságon, vagy a kilábalás ösvényére lépett.
"A német cégek 2009-ben átestek a költségcsökkentési lépéseken, és már az idei évet is az értékesítési offenzívának szentelhették." - foglalja össze az anyavállalati felmérés megállapításait az IFUA szakértője. A német társaságoknál 40 százalékot is meghaladja azok aránya, akik a piaci terjeszkedést tartják a jövő év legfontosabb feladatának.
További részletek a Navigator kutatásról a http://www.ifua.hu címen érhetők el.
(x)