Nemes Dániel (ND): a SPAM hagyományos értelemben nagy tömegben érkező, kéretlen e-mail. A mi felfogásunk más: minden e-mailt SPAM-nek tartunk, ami egy cég működéséhez nem tesz hozzá, ami haszontalan. SPAM tehát nemcsak a "másfél centi növekedést" ígérő levelek tömege, hanem a lánclevelek, a vicceskedő vagy vicces e-mailek, politikai agitáció, erotikus powerpoint-prezentációk is.
Hol okoz ez pluszköltséget egy cégnek?
Böröcz Gergely (BG): a munkatársakat megzavarja a munkában egy ilyen e-mail, kizökkennek a ritmusból. Elolvassák, kattintanak rá, vagy egyszerűen törlik - ez mind kieső munka- vagy rekreációs idő. Ezen felül foglalják a diszket és a memóriát, plusz terhelést okoznak, ezért erősebb szervereket és PC-ket, nagyobb és gyorsabb backup-eszközöket kell vásárolni. Kalkulálható költség a plusz sávszélesség-igény illetve az informatikusok ezzel eltöltött ideje is.
Mennyi pénz megy el minderre?
BG:egy átlagos, 100 internet-felhasználós cégnél ez a mai magyar fizetések mellett legalább 6-10 millió forintot jelent, de ha a járulékos költségeket nézzük, ez az összeg felmehet akár 20 millióig is.
Ez ennyire jól számolható?
BG: a munkaidő, hardver- és sávszélesség-költségek jól kalkulálhatóak. Ugyanakkor vannak nehezebben számszerűsíthető veszteségek is: például ha valaki a sok szeméttel együtt véletlenül értékes e-mailt is töröl, vagy pedig olcsó, gyenge SPAM-szűrője hibázik. Az így elvesztett (vagy jobb esetben "csak" késve érkező) információ értéke a cégtől és a konkrét esettől függő, nehezen becsülhető érték.
Mi a helyzet a vírusokkal?
ND: ma körülbelül tíz-hússzor annyi vírus érkezik egy nap, mint egy évvel ezelőtt. Ez már a tömege miatt is problémás, de az igazi gondot a terjedés sebessége jelenti. Míg régebben egy vírusnak több hétre is szüksége volt 1 millió fertőzéshez, ma erre már órák, gyakran percek is elegendőek. Erre nincsenek felkészülve a jelenleg használatos megoldások, új megközelítésre van szükség.
Miért gond a gyors terjedés?
ND: A hagyományos antivírus-cégeknek időre van szükségük ahhoz, hogy a vírusokat felismerő kódokat elkészítsék. Ezek után a rendszergazdáknak ezeket a kódokat le kell tölteni - és hiába töltik le a magyar rendszergazdák az átlagnál jóval gyorsabban, a vírusok még gyorsabbak. Ezért van az, hogy egyébként jól védett helyekre is be-becsúszik néhány új vírus. Statisztikáink szerint a vírusok 3%-a jut át egy jól menedzselt, ám hagyományos rendszeren.
Többször használta a "hagyományos" szót. Miért?
BG: Meggyőződésünk, hogy a fenti problémákra újszerű választ kell adni. Az angolszász területeken igen gyorsan terjedő, már nálunk sem ismeretlen MessageLabs ilyen megoldást kínál. Vírus- és SPAM-szűrő szolgáltatása egyedülálló a világon, már csak azért is, mert vírus tekintetében 100%-os garanciát kínál. Világszerte több mint 9000 cég használja a megoldást, a rendszeren naponta 70-100 millió e-mail halad át.
Mit jelent a 100%-os vírusvédelmi garancia?
BG: Ha egy céghez egy hónapban egyetlen vírus is átjut e-mailen, visszafizetjük az adott havi előfizetési díjat. Ez a garancia egyedülálló az iparágban, azonban a szolgáltatás fennállásának 3 éve alatt még nem volt rá szükség. Egyrészről 4 hagyományos antivírus-motort is tartalmaz a rendszer, de a lényeg a MessageLabs Skeptic nevű prediktív heurisztikus technológiája, ami az ismeretlen vírusok viselkedését analizálva tartóztatja fel azokat.
Kik használják a szolgáltatást?
ND: Háromféle ügyféltípus a jellemző. Az egyik a nagy biztonságot igénylő, különösen kényes ügyfél, ilyen például a Bank of New York, a Bank of England, számos egyéb európai, amerikai és közel-keleti pénzintézet, illetve hazánkban például honvédelmi intézmények. A második csoportba azok az ügyfelek tartoznak, akik gyorsan szeretnének egy megbízhatónak tűnő megoldást, majd a használat során ismerik fel igazán a rendszer előnyeit. Ők általában egy kellemetlen vírus-incidens után fordulnak hozzánk, hiszen mi akár 1-2 napon belül tudunk védelmet nyújtani úgy, hogy az ügyfél rendszergazdájának mindössze 10-15 perc munkája van vele, hiszen nem kell hardvert vagy szoftvert vásárolni. A harmadik csoport egyszerűen kiszámolja a költségeket és a megtakarítást, összehasonlítja a piacon elérhető olcsóbb és drágább megoldások megtérülésével, majd mellettünk dönt.
Hazánkban ez a szolgáltatás még nem nevezhető elterjedtnek. Mivel győzik meg az ügyfeleket?
ND: A legjobb referencia nyilván meglévő ügyfeleink tapasztalata. A 100%-os vírusvédelmi garanciát természetesen szerződésben vállaljuk, ezen felül független mérések szerint az egyik legjobb, ha nem a legjobb SPAM-szűrés tartozik a szolgáltatáshoz. A rendszer számos nemzetközi díjat nyert, de mégis a piac ítélete a lényeg: a MessageLabs a piackutatók szerint messze a leggyorsabban fejlődő antivírus-cég, hiszen 3 év alatt bekerült az első tízbe, az idén várhatóan újabb 4-5 helyet lép előre. Természetesen a puding próbája az evés: a rendszert most ingyen ki lehet próbáni.
Mit jelent az ingyenes próba?
ND: A rendszert 30 napig ingyenesen üzemeltetjük, ehhez mindössze a mindkét fél biztonságát garantáló szerződést kell megkötni, majd a rendszergazdák maximum 10-15 perces munkával beállítják a szolgáltatást. A 30 napon belül ráadásul 2 hétig e-mail auditot is végzünk, így a próbának legalább annyi haszna van, hogy pontos képet kap az ügyfél az e-mail forgalma fertőzöttségéről. Aki ennél részletesebben érdeklődik, látogasson el a http://www.filtermax.hu honlapra!
Mibe kerül a megoldás?
BG: A filter:mail MessageLabs szolgáltatást 990Ft+ÁFA/felhasználó/hó áron kínáljuk, 25 felhasználós, 1 éves csomagokban. Ez a hagyományos vírus- és SPAM-szűrőkkel versenyképes ár. Ráadásul december 15-ig tartó akciónk keretében az első hónapot ingyen adjuk. Szolgáltatásról beszélünk, tehát az éves díj még az idén költségként elszámolható.
(X)