Három üzemeltető cég válaszait foglaljuk össze arról, hogy ők mit tapasztaltak eddig a járványhelyzetben, többen keresnek-e munkát a turizmus átmeneti megállásával, biztosítani tudják-e például a megfelelő felszerelést a takarítóknak, vagy éppen, hogy van-e elég tisztítószer most, hogy mindenki fokozottan ügyel a higiénés előírásokra.
Általános tapasztalatok
A megkérdezettek több mindent is kiemeltek azokból a tapasztalatokból, amelyek leginkább összefoglalják most az épületüzemeltetést:
A Neo Property Services-nél azt látják, hogy az operatív folyamatok működnek, de az anyag- és alkatrészellátás esetenként akadozik és továbbra is a legnagyobb gondot a megbízható minőségű fertőtlenítőszerek beszerzése jelenti.
Nagyon eltérő tapasztalatokról számolt be a B+N Referencia Zrt. az FM különböző területeiről: "Az épületfelújítások továbbra is gőzerővel haladnak, itt egyelőre nincs jelentős alapanyaghiány, a munkaerőállomány is stabil. A takarítási szolgáltatás igény jelentősen nőtt, szinte minden partner átállt a virucid hatású tisztítószerekre, nőtt a tisztítási gyakoriság, és egyre több helyen kérnek teljes fertőtlenítést is. A munkaerőállományt ebben az ágazatban érintette leginkább az iskolák bezárása, de végül kis százalékuk esett ki emiatt a napi munkából."
Décsi Gábor, a Dome FSG Managing partnere a megkeresésünkre elmondta, hogy ők márciusban kivárást tapasztalnak az ügyfelek részéről, ezalatt az idő alatt jellemzően a későbbre tervezett időszakos műszaki, karbantartási, felújítási munkákat kellett elvégezni (amit a nyári leállások idején szoktak a megrendelők megcsináltatni), illetve több megbízás esetében fokozott fertőtlenítő takarítást és személy- és teherbeléptetés szigorítást kértek. Többen előbbre hoznák a tervezett beruházásokat, de ezt a bizonytalan munkaerő és az anyagellátás akadozása kiszámíthatatlanná teszi.
A legstabilabbnak az irodaüzemeltetés tűnik, a kereskedelmi ügyfelek jelenlegi is keresik az átmeneti működési módra a megoldást, az ipari ügyfelek pedig a leállásokhoz igazítva szabályozzák az ingatlanüzemeltetést. Décsi Gábor hozzátette, hogy a saját cégüknél létrehoztak egy válságstábot, akik értékelik a különféle kormányzati intézkedések várható hatását.
Van elég munkaerő?
Korábban ez volt az egyik olyan szektor, ami igencsak megsínylette a munkaerőhiányt. Nagy volt a fluktuáció, és folyamatos béremelésre volt szükség, hogy ne menjenek el máshová például a takarítók. Felmerül tehát a kérdés, hogy például a turisztikai szektor leállása tudta-e enyhíteni ezt a nyomást. A megkérdezett cégek más tapasztalatokról számoltak be, a Neo Property Services-nél tömegesen nem vettek fel új alkalmazottakat, ugyan az első hetekben, a gyakoribb takarítás miatt megnőtt a takarítói létszámigény, de az üzletek bezárása miatt a takarítási szint és a gyakoriság csökkenését tapasztalják inkább. A létesítmények üresedésével párhuzamosan a hibabejelentések száma is csökkent, így a meglévő létszám mind karbantartás mind pedig takarítás területén elegendőnek bizonyul. A Dome és a B+N már kezdik érezni az átalakuló munakerőpiacot, utóbbi szerint:
egyik hétről a másikra sokszorosára nőtt a jelentkezők száma, így a kiesőket tudtuk/tudjuk pótolni.
A most belépők egy része lehet, hogy csak a régi munkahelyének az újraindulásáig tervez, de ez a pár hónap is egy jó lehetőség a cégek számára, hogy megismertessék az adott szakmát az új munkavállalókkal és így megpróbálják megtartani őket hosszabb távra is. A későbbi pozitív hatás mellett, a jelenlegi helyzet a munkamorálra is pozitívan hatott:
az alacsony jövedelműeknek jellemzően nincs megtakarításuk, így jobban tartanak a munkanélküliségtől, mint korábban, amikor munkaerőhiány volt és meredeken íveltek felfelé a bérek.
- a Dome FM tapasztalatai alapján.
Atenor - Váci Greens
Kiadó terület: 23581 m2 Bérleti díj: 17 – 18 EUR | Átadás: 2020 |
Ajánlatot kérek |
Vannak extra költségek a tisztítószerekben? Mennyire nehéz beszerezni a termékeket?
Jelentősen megnőtt a fertőtlenítőszerek ára, akár 10x árnövekedést is tapasztalunk. Emellett az ellátás folyamatosan akadozik."
- mondta el a kérdésünkre a Neo PS.
A virucid hatású tisztítószereknél sem egyszerű a helyzet: a B+N szerint ezek ára békeidőben is 15-40%-al magasabb, mint az általános tisztítószereké, a járványhelyzet miatt erre a már eleve magasabb árra jön rá 1,5-2-szeres szorzó. A kapacitások és a beszerzési lehetőségek a virucid hatású tisztítószereknél nagyon szűkösek, sőt már egyes gyárak alapanyag hiánnyal küzdenek, így ezek a termékek az utóbbi hetekben gyakorlatilag napi árasak lettek, valóságos licit és harc folyik a megszerzésükért.
A tisztítószerek árnövekedése mellett talán jelentősebb pluszköltség a védőeszközök költsége. Ezen a területen (maszkok, kesztyűk, overállok) nem ritka a 10-20-szoros áremelkedés sem.
A cég 4100 takarítót foglalkoztat, ők kifejezetten veszélyeztett környezetben dolgoznak, kórházakban, nagyforgalmú irodaházakban, közlekedési eszközökön. Számukra csak a védőeszközök beszerzésére eddig nagyságrendileg 100 millió forintot kellett költeni.
A Dome-nál 470 munkavállalónak kellett a szükséges védőfelszereléseket biztosítani, ami nem volt kis feladat különösen a járvány kitörésének legelső hetében, amikor még a kórházakban is hiánycikk volt a fertőtlenítő, a maszk, vagy a gumikesztyű. Március eleje óta meredeken megy fel minden fertőtlenítő szer, maszk, kesztyű és más védőfelszerelés ára. Ennek részben az extrém keresletnövekedés, részben pedig a forint árfolyam gyengülése az oka:
Volt olyan megrendelésünk, amit mire kiszállítottak volna, addigra a beszerzési ár közel tízszeresére ment fel.
De a legnagyobb gond nem is ez! Hanem az, hogy sok termék hiánycikk, miközben a munkavállalókat el kell látni minden védőfelszereléssel. Jelenleg már több tízmilliós extra költségünk volt ilyen termékek beszerzése miatt, de tartok tőle, hogy ennyivel nem fogjuk megúszni - tette hozzá Décsi Gábor.
BudaPart GATE
Kiadó terület: 3277 m2 Bérleti díj: 15.5 – 17.5 EUR | Átadás: 2020 |
Ajánlatot kérek |
Címlapkép forrása: MTI Fotó/J.L. Cereijido