Ingatlan

"Valóságos licit és harc folyik a vírusölő fertőtlenítőkért" - Még 10-szeres áron is muszáj megvenni

Portfolio
Most értékelődött fel igazán az ingatlanüzemeltető cégek szerepe, amellett, hogy az üresen kongó épületek fenntartására még az egyik legnagyobb home office gyakorlat idején is oda kell figyelni, ők biztosítják azt is, hogy a nagyobb irodaházakban, vagy kórházakban, de akár még a tömegközlekedési járműveken is tisztaság fogadja a dolgozókat, utazókat. Mindezt egy olyan környezetben, amikor valóságos licit és harc folyik a vírusölő fertőtlenítőkért és a tisztítószerekért akár 10-szeres árat is elkérhetnek.

Három üzemeltető cég válaszait foglaljuk össze arról, hogy ők mit tapasztaltak eddig a járványhelyzetben, többen keresnek-e munkát a turizmus átmeneti megállásával, biztosítani tudják-e például a megfelelő felszerelést a takarítóknak, vagy éppen, hogy van-e elég tisztítószer most, hogy mindenki fokozottan ügyel a higiénés előírásokra. 

Általános tapasztalatok

A megkérdezettek több mindent is kiemeltek azokból a tapasztalatokból, amelyek leginkább összefoglalják most az épületüzemeltetést:

A Neo Property Services-nél azt látják, hogy az operatív folyamatok működnek, de az anyag- és alkatrészellátás esetenként akadozik és továbbra is a legnagyobb gondot a megbízható minőségű fertőtlenítőszerek beszerzése jelenti.  

Nagyon eltérő tapasztalatokról számolt be a B+N Referencia Zrt. az FM különböző területeiről: "Az épületfelújítások továbbra is gőzerővel haladnak, itt egyelőre nincs jelentős alapanyaghiány, a munkaerőállomány is stabil. A takarítási szolgáltatás igény jelentősen nőtt, szinte minden partner átállt a virucid hatású tisztítószerekre, nőtt a tisztítási gyakoriság, és egyre több helyen kérnek teljes fertőtlenítést is. A munkaerőállományt ebben az ágazatban érintette leginkább az iskolák bezárása, de végül kis százalékuk esett ki emiatt a napi munkából."

Décsi Gábor, a Dome FSG Managing partnere a megkeresésünkre elmondta, hogy ők márciusban kivárást tapasztalnak az ügyfelek részéről, ezalatt az idő alatt jellemzően a későbbre tervezett időszakos műszaki, karbantartási, felújítási munkákat kellett elvégezni (amit a nyári leállások idején szoktak a megrendelők megcsináltatni), illetve több megbízás esetében fokozott fertőtlenítő takarítást és személy- és teherbeléptetés szigorítást kértek. Többen előbbre hoznák a tervezett beruházásokat, de ezt a bizonytalan munkaerő és az anyagellátás akadozása kiszámíthatatlanná teszi. 

A legstabilabbnak az irodaüzemeltetés tűnik, a kereskedelmi ügyfelek jelenlegi is keresik az átmeneti működési módra a megoldást, az ipari ügyfelek pedig a leállásokhoz igazítva szabályozzák az ingatlanüzemeltetést. Décsi Gábor hozzátette, hogy a saját cégüknél létrehoztak egy válságstábot, akik értékelik a különféle kormányzati intézkedések várható hatását.

Décsi Gábor
Dome Facility Services Group ügyvezető igazgató, LEO benchmarking munkacsoport vezető
Décsi Gábor (okleveles építészmérnök, mérnök–közgazdász posztgraduális képzés) 2004 óta vezeti a Dome Facility Services Group-ot, ügyvezetése alatt a társaság bevétele 30 millió HUF-ról 4,7 milliárd H
Tovább
Décsi Gábor (okleveles építészmérnök, mérnök–közgazdász posztgraduális képzés) 2004 óta vezeti a Dome Facility Services Group-ot, ügyvezetése alatt a társaság bevétele 30 millió HUF-ról 4,7 milliárd H Tovább

Van elég munkaerő?

Korábban ez volt az egyik olyan szektor, ami igencsak megsínylette a munkaerőhiányt. Nagy volt a fluktuáció, és folyamatos béremelésre volt szükség, hogy ne menjenek el máshová például a takarítók. Felmerül tehát a kérdés, hogy például a turisztikai szektor leállása tudta-e enyhíteni ezt a nyomást. A megkérdezett cégek más tapasztalatokról számoltak be, a Neo Property Services-nél tömegesen nem vettek fel új alkalmazottakat, ugyan az első hetekben, a gyakoribb takarítás miatt megnőtt a takarítói létszámigény, de az üzletek bezárása miatt a takarítási szint és a gyakoriság csökkenését tapasztalják inkább. A létesítmények üresedésével párhuzamosan a hibabejelentések száma is csökkent, így a meglévő létszám mind karbantartás mind pedig takarítás területén elegendőnek bizonyul. A Dome és a B+N már kezdik érezni az átalakuló munakerőpiacot, utóbbi szerint: 

egyik hétről a másikra sokszorosára nőtt a jelentkezők száma, így a kiesőket tudtuk/tudjuk pótolni.

A most belépők egy része lehet, hogy csak a régi munkahelyének az újraindulásáig tervez, de ez a pár hónap is egy jó lehetőség a cégek számára, hogy megismertessék az adott szakmát az új munkavállalókkal és így megpróbálják megtartani őket hosszabb távra is. A későbbi pozitív hatás mellett, a jelenlegi helyzet a munkamorálra is pozitívan hatott:

az alacsony jövedelműeknek jellemzően nincs megtakarításuk, így jobban tartanak a munkanélküliségtől, mint korábban, amikor munkaerőhiány volt és meredeken íveltek felfelé a bérek.

- a Dome FM tapasztalatai alapján.

Portfolio Ingatlan Irodakereső
Atenor - Váci Greens

Atenor - Váci Greens

1138 Budapest, Váci út 117-133.
Kiadó terület: 23581 m2
Bérleti díj: 17 – 18 EUR
Átadás:
2020

Ajánlatot kérek

Vannak extra költségek a tisztítószerekben? Mennyire nehéz beszerezni a termékeket?

Jelentősen megnőtt a fertőtlenítőszerek ára, akár 10x árnövekedést is tapasztalunk. Emellett az ellátás folyamatosan akadozik."

- mondta el a kérdésünkre a Neo PS.

A virucid hatású tisztítószereknél sem egyszerű a helyzet: a B+N szerint ezek ára békeidőben is 15-40%-al magasabb, mint az általános tisztítószereké, a járványhelyzet miatt erre a már eleve magasabb árra jön rá 1,5-2-szeres szorzó. A kapacitások és a beszerzési lehetőségek a virucid hatású tisztítószereknél nagyon szűkösek, sőt már egyes gyárak alapanyag hiánnyal küzdenek, így ezek a termékek az utóbbi hetekben gyakorlatilag napi árasak lettek, valóságos licit és harc folyik a megszerzésükért.

A tisztítószerek árnövekedése mellett talán jelentősebb pluszköltség a védőeszközök költsége. Ezen a területen (maszkok, kesztyűk, overállok) nem ritka a 10-20-szoros áremelkedés sem.

A cég 4100 takarítót foglalkoztat, ők kifejezetten veszélyeztett környezetben dolgoznak, kórházakban, nagyforgalmú irodaházakban, közlekedési eszközökön. Számukra csak a védőeszközök beszerzésére eddig nagyságrendileg 100 millió forintot kellett költeni.

A Dome-nál 470 munkavállalónak kellett a szükséges védőfelszereléseket biztosítani, ami nem volt kis feladat különösen a járvány kitörésének legelső hetében, amikor még a kórházakban is hiánycikk volt a fertőtlenítő, a maszk, vagy a gumikesztyű. Március eleje óta meredeken megy fel minden fertőtlenítő szer, maszk, kesztyű és más védőfelszerelés ára. Ennek részben az extrém keresletnövekedés, részben pedig a forint árfolyam gyengülése az oka: 

Volt olyan megrendelésünk, amit mire kiszállítottak volna, addigra a beszerzési ár közel tízszeresére ment fel.

De a legnagyobb gond nem is ez! Hanem az, hogy sok termék hiánycikk, miközben a munkavállalókat el kell látni minden védőfelszereléssel. Jelenleg már több tízmilliós extra költségünk volt ilyen termékek beszerzése miatt, de tartok tőle, hogy ennyivel nem fogjuk megúszni - tette hozzá Décsi Gábor. 

Portfolio Ingatlan Irodakereső
BudaPart GATE

BudaPart GATE

1117 Budapest, Dombóvári út 27.
Kiadó terület: 3277 m2
Bérleti díj: 15.5 – 17.5 EUR
Átadás:
2020

Ajánlatot kérek

Címlapkép forrása: MTI Fotó/J.L. Cereijido

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Ilyen jól úsznak a kenguruk?

Új-Zéland az élen jár a lakosságarányos olimpiai érmek számában. Ausztrália pedig 27 milliós lélekszáma ellenére sem tud kiesni az éremtáblák első 10 helyéről. De miért... The post Ily

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mérgező víz folyik a csapból? Itt a térkép, több százezer magyart érinthet

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
spanyolorszag-portugalia-iberiai-felsziget-gibraltar-andorra